Spring naar inhoud

Onze opgaven

2.1 Tevreden huurders

Tevreden huurders, daar doen we het voor bij Actium. Onze huurders kunnen rekenen op een fijne woonplek en goede dienstverlening vanuit Actium. We staan dichtbij onze huurders. Letterlijk, want we zijn zichtbaar aanwezig in de wijk. Maar ook in onze (online) dienstverlening proberen we om snel en helder te communiceren. We horen graag wat goed gaat, maar ook wat beter kan.

2.1.1 Klanttevredenheid

Meten van klanttevredenheid

Met alle reacties die we van onze huurders krijgen via onze vragenlijsten zijn we blij. Om deze reacties meetbaar te maken vergelijken we cijfers en percentages. Toch zijn het vooral de open antwoorden in de complimenten en tips die ons inzicht geven in de beleving van de huurder. Dit geeft een bredere context aan de getallen en hiermee zien we hoe verschillende processen verband met elkaar houden.

In 2024 hebben we in het proces ‘woning betrekken’ verdere stappen gezet met als doel een kwalitatieve verbetering van onze dienstverlening. Voor het tuinonderhoud en schoonmaken van mutatiewoningen zijn afspraken gemaakt met onderhoudspartijen die zorgen voor een verbeterde ervaring bij bezichtigingen door een potentiële nieuwe huurder. 

Eind 2024 is de nieuwe visie op dienstverlening goedgekeurd. Om deze visie niet alleen op papier te laten bestaan vertalen we deze naar concrete en werkbare doelen voor alle afdelingen. Hiervoor zijn voorbereidingen in gang gezet die in 2025 een vervolg krijgen.

Klanttevredenheid over onze eigen processen

Er zijn vier processen gemeten

​Woning betrekken

7,4

Reparatieverzoeken​

7,9

Woning verlaten​

7,9

Huur betalen​

7,5

Huurdersoordeel in Aedes Benchmark

Opnieuw is de score in de Aedes Benchmark voor het proces 'woning betrekken' weer iets hoger dan in 2023. Voor ‘woning verlaten’ zijn we, naar verwachting, iets gedaald omdat we in dit proces strenger zijn geworden in het betalen van herstel- en reparatiekosten door de huurder bij het verlaten van de woning. Toch ligt onze score in dit proces nog ruim hoger dan het landelijk gemiddelde.
Voor 'reparatieverzoeken' scoren we dit jaar in de benchmark lager dan vorig jaar en lager dan het landelijk gemiddelde. Uit een analyse van de scores blijkt dat een grotere groep huurders een negatieve beoordeling (score 1-5) geeft. We doen onderzoek naar de mogelijke oorzaken, zodat we hierin kunnen verbeteren. De score van het B-label blijft Actium in 2024 wel behouden.

Huurdersoordeel op de Aedes Benchmark-vragen

Woning betrekken

7,9=B

(wegingsfactor: 25%)

Reparatieverzoeken

7,5=B

​(wegingsfactor: 55%)

Woning verlaten

7,6=B

​(wegingsfactor: 20%)

Totaalscore Actium 2024: B​

(alle prestaties van corporaties worden ingedeeld in 3 klasses: A,B,C)

Uitingen van (on)tevredenheid, geschillen & complimenten

Het behandelen en oplossen van klachten maakt onderdeel uit van onze dienstverlening. Reguliere klachten vinden hun weg naar de betrokken afdelingen zodat de betrokken medewerkers de kans krijgen, samen met de huurder, te werken naar een oplossing of een verduidelijking van de situatie. Daarnaast zijn we in 2024 gestart met een werkgroep 'versnelling multi-klachten'. Hierin richten we ons op meer complexe klachten waarbij meerdere afdelingen betrokken zijn. We maken hierbij gebruik van korte overleglijnen en concrete acties om huurders sneller duidelijkheid te geven en langlopende klachten voor te zijn. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen.

Soms is een huurder niet tevreden over de door ons geboden oplossing. Dan kan de huurder een klacht indienen bij de Regionale Geschillencommissie (RGC). Een klacht wordt dan een geschil. In 2024 ontving Actium tien klachten via de RGC. Dit is een daling van zes klachten ten opzichte van 2023. In twee gevallen is het tot een zitting gekomen waarin Actium in beide gevallen het advies van de RGC heeft overgenomen. De klachten waren zeer divers van aard zodat niet gesproken kan worden van een rode draad. Wel speelt communicatie hierbij vaak een grote rol. 

2.1.2 Online dienstverlening

Om onze online dienstverlening te verbeteren zijn we overgegaan naar een nieuw klantvolgsysteem, dat meer mogelijkheden biedt dan het vorige systeem. Daarnaast zijn we eind 2024 gestart met de uitvoering van een nulmeting van dit systeem. De resultaten van deze nulmeting komen naar verwachting begin 2025 beschikbaar. Met deze resultaten kijken we welke kansen en verbeterpunten er zijn en welke we gaan doorvoeren. Ook gaan we in 2025 een visie op kanaalsturing ontwikkelen, waarbij we onder meer kijken naar de mogelijkheden die AI (Artificial Intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie) biedt om onze dienstverlening te verbeteren. 

We merken dat huurders meer gebruik maken van de kanalen 'telefonie' en de 'digitale kanalen'. Daarom hebben we in 2024 besloten om de openingstijden aan te passen. Hiermee kunnen we de telefonie en digitale kanalen ook het komende jaar goed blijven bedienen. 

2.1.3 Stem van de huurder

Bij sloop- en herstructureringsprojecten of renovatieprojecten bespreken we met bewoners de plannen en de impact ervan. Ook vragen we naar hun wensen. Ook bij nieuw beleid op thema’s die onze huurders aangaan, vragen wij hoe zij tegen het thema aankijken, welke knelpunten zij ervaren en welke oplossingsrichtingen zij ons mee willen geven. Onderstaand een aantal voorbeelden van hoe we in 2024 onze huurders hebben betrokken. 

Jongerenbijeenkomsten in de Smildes

Vanuit de prestatieafspraken in Midden-Drenthe hebben we de woonwensen van jongeren (16-27 jaar) wonend in de dorpen Bovensmilde, Smilde en Hoogersmilde in beeld gebracht. Dit deden we in twee fasen. De eerste fase was voor de zomer en bestond uit een online enquête onder alle 1.149 jongeren. In totaal hebben 395 jongeren de enquête ingevuld. 

De tweede fase (in het najaar) bestond uit drie fysieke bijeenkomsten. Hier hebben we samen met jongeren de verdieping gezocht op een aantal thema's. Ondanks de lage opkomst waren de bijeenkomsten voor zowel jongeren als andere betrokkenen erg succesvol. Het was goed om met elkaar in gesprek te gaan over het onderwerp wonen en jongeren in de Smildes en het werd als zeer waardevol ervaren door de deelnemers. Wat opviel bij alle drie de bijeenkomsten is de trots en verbondenheid met het eigen dorp. Jongeren willen dan ook het liefste oud worden in hun eigen dorp en daar uiteindelijk een woning kopen of bouwen. 

Noordermaat, Assen

Op het voormalige terrein van Noordermaat aan de Groen van Prinstererlaan heeft Actium in 2024 een appartementencomplex opgeleverd met 32 appartementen en 8 studio’s. Een deel van de woningen wordt verhuurd aan bewoners van Stichting Cosis en het Leger des Heils. De overige woningen zijn via Thuiskompas verhuurd.

Voor de oplevering vond intensief overleg plaats met de omwonenden. Er was onrust over de doelgroep, omdat in de omgeving al meerdere complexen staan voor bewoners die zorg nodig hebben. Omwonenden vreesden daardoor overlast. Om hen goed te betrekken, zijn meerdere bijeenkomsten georganiseerd. Omwonenden en contactpersonen van de nabijgelegen basisschool hebben meegedacht over de inrichting van het terrein. De opkomst was hoog en de betrokkenheid groot.

Voor bewoners die via Thuiskompas een woning kregen, vond een intakegesprek plaats waarin werd besproken wat zij konden bijdragen aan het complex. Daarnaast werd een community builder aangesteld. Zij ondersteunt het contact tussen bewoners en de buurt door spreekuren, bijeenkomsten en andere initiatieven te organiseren.

Na de oplevering werd een aanplantdag georganiseerd. Samen met bewoners, Actium-medewerkers en kinderen van de basisschool werden boompjes geplant en vogelhuisjes getimmerd. Binnen drie uur was het terrein flink opgefleurd.

Tuinonderhoudbeleid Actium

De gevolgen van klimaatverandering worden steeds duidelijker zichtbaar. We staan daarom voor uitdagingen op het gebied van (stedelijk) groenbeheer. Daarnaast is er een ontwikkeling gaande dat tuinen onvoldoende worden onderhouden, ook steeds vaker omdat bewoners het simpelweg niet meer kunnen. Ook verandert de norm over wat een goed onderhouden tuin precies is. Om die reden zijn we in 2024 gestart met een herijking van ons tuinonderhoudbeleid.

We hebben samen met MEVM een Bewoners Advies Groep (BAG) opgericht.  Zeven betrokken inwoners hebben met ons mee gedacht over de herijking van ons beleid. De betrokkenheid van de huurders was zeer waardevol en heeft geleid tot nieuwe inzichten die meegenomen worden in het nieuwe beleid. Het nieuwe tuinonderhoudbeleid zal in 2025 gereed zijn. 

Meedenkgroep herontwikkeling Luchiesland Noord

Naar aanleiding van de georganiseerde informatiebijeenkomsten rondom de herontwikkeling van Luchiesland Noord is aan huurders gevraagd om mee te denken over de herontwikkeling van de wijk. Zo werd bijvoorbeeld het belang benadrukt van een inclusieve en goed toegankelijke wijk, met verharde paden zonder drempels. Ook werd de nadruk gelegd op het thema ontmoeten. Zo werd ervoor gepleit om de woningen zo te positioneren dat ze gericht zijn op interactie, met entrees die naar elkaar toe staan, in plaats van kale velden of woningen rug aan rug. Daarnaast is uit de wijk naar voren gekomen dat ondergrondse vuilcontainers minder zichtbaar moeten worden geplaatst en dat donkere achterpaden moeten verdwijnen om een veiligere omgeving te creëren.

Alle inzichten en wensen zijn meegenomen bij het opstellen van het stedenbouwkundig ontwerp. In 2025 gaan de meedenkers kennis maken met de projectleiders van Actium en de gemeente Assen en gaan zij meedenken over het sociaal plan.

Project Zorgeloos Thuiswonen in de Ekke Faberflat

In samenwerking met Mijn Buurt Assen (MBA) en Interzorg hebben we in de Ekke Faberflat een inloopbijeenkomst en spreekuren georganiseerd in het kader van het project Zorgeloos Thuiswonen. Er is met bewoners gesproken over hun ervaringen en hun behoeften op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Hieruit bleek dat bewoners vooral behoefte hebben aan een neutrale persoon die de koffieruimte en activiteiten organiseert en beheert. Naar aanleiding van deze behoefte heeft Mijn buurt Assen ondersteuning geboden bij een activiteit. Voor 2025 wordt samen met Interzorg gekeken hoe zij structureel een rol kunnen vervullen binnen de Ekke Faberflat.

2.1.4 Huurdersorganisatie MEVM

MEVM (Mit En Veur Mekaor) is onze huurdersorganisatie. Zij vertegenwoordigt formeel de belangen van huurders en woningzoekenden. We informeren MEVM actief over beleidsontwikkelingen en wijzigingen. Ook ontvangen we gevraagd en ongevraagd advies op de verschillende volkshuisvestelijke thema’s. Daarnaast trekken we samen op in onze acht gemeenten bij het opstellen en uitvoeren van meerjarige prestatieafspraken met gemeenten, andere corporaties en huurdersorganisaties.

In 2024 kwamen MEVM en Actium vijf keer in reguliere bestuursvergaderingen bijeen. Een greep uit de gespreksonderwerpen:

  • Jaarlijkse huuraanpassing
  • Kaderbrief 2025
  • Begroting en jaarplan 2025
  • Tertiaalrapportages
  • Visitatierapport
  • Collegiale ondersteuning in Zuidwest-Drenthe

Buiten de bestuursvergaderingen om heeft ook veel afstemming plaatsgevonden. Zo deed MEVM mee aan de sessies voor het actualiseren van de omgevingsanalyse. Dit waren gesprekken over welke ontwikkelingen impact blijven/gaan hebben op het werk van Actium. Daarnaast organiseerden MEVM en Actium een Bewoners Advies Groep (BAG) over tuinonderhoud.

2.1.5 Bewonersorganisaties

Actium gaat regelmatig in gesprek met bewonersorganisaties in ons werkgebied. Deze bewonersorganisaties zijn actief op complex-, dorp- en wijkniveau. Sommige bewonersgroepen zijn een bepaalde periode actief, andere hebben een meer permanent karakter. Bewonersorganisaties houden zich vaak bezig met de belangen of activiteiten van huurders in hun eigen complex. Vaak gaat dat om concrete belangen zoals servicekosten, onderhoud of renovatie, of de leefbaarheid in het complex. We hielden in 2024 contact met ongeveer twintig bewonersorganisaties.

2.1.6 Participatie bij onderhoud en renovatie

We selecteerden voor het programma verduurzaming vier aannemers die de komende jaren met ons aan de slag gaan. Een belangrijk selectie-onderdeel was de omgang met huurders, het volgen van de klantreis en de expertise van aannemers om woningen te verduurzamen (in bewoonde staat). Met de vier geselecteerde aannemers aan boord konden we de klantreis verbeteren en tot uitvoering brengen. We proberen in de klantreis huurders zo vroeg mogelijk te informeren. Ook organiseerden we bewonersbijeenkomsten en legden we huisbezoeken af om de woning technisch op te nemen. De huurders konden tijdens dit bezoek aangeven wat ze graag wilden laten verbeteren.

2.2 Genoeg passende woningen, een leven lang

Je thuis, de plek waar je woont, is van grote invloed op een goed leven. Of je nu jong of oud bent. Alleenstaand of samenwonend. Meer of minder vitaal. Daarom is het belangrijk dat jouw huis en woonomgeving bij je passen. Dat is niet eenvoudig. Iedereen is tenslotte anders en heeft andere wensen en behoeften. Wensen en behoeften die bovendien kunnen veranderen. 

Wij staan voor passend wonen, een leven lang. In een fijne woonomgeving. We zorgen dat je als huurder een woning krijgt die bij je past. Waar je als het nodig is zorg en ondersteuning kunt krijgen. In de huidige woning die we kunnen aanpassen. Of in een andere geschikte(re) woning. Zelfstandig, in een woonvorm samen met anderen of in of bij een zorginstelling. 

Wij zijn van het wonen. We bieden geen zorg, maar maken het graag mogelijk. Daarom werken we goed en gelijkwaardig samen met allerlei maatschappelijke partners. 

2.2.1 Vastgoedsturing & transformatieopgave

We vullen onze volkshuisvestelijke taak in door ons vastgoed te bouwen, beheren en verhuren. We sturen op ons vastgoed door de huidige prestaties af te zetten tegen de gewenste prestaties. Dit doen we vanuit verschillende invalshoeken: maatschappelijk, kwalitatief en financieel. We kijken bijvoorbeeld naar de energetische kwaliteit van de woning, het financieel rendement en of de woning past bij de wensen van woningzoekenden. 

In de portefeuillestrategie formuleren we de strategische basis voor onze vastgoedsturing. Hierin staat bijvoorbeeld welke dorpen of wijken onze focus in de komende periode hebben en hoeveel woningen we over tien jaar per gemeente willen hebben. Soms zijn woningen, ondanks onderhoud of renovatie, niet meer in goede staat. Deze woningen willen we dan slopen, zodat we er een betere woning voor in de plaats kunnen zetten. Ook kan een woning bestemd zijn voor verkoop. 

Onderstaande tabel geeft weer welk aandeel van onze woningvoorraad op de planning staat voor sloop of verkoop en daarmee onderdeel uitmaakt van de transformatieopgave. 

Vastgoedlabel van de verhuureenheden in de kernvoorraad en % transformatie

Gemeente Doorexploiteren Sloop Verkoop Totaal aantal zelfstandige woningen Transformatie (sloop + verkoop) Percentage Transformatie
Assen 7.432 620 49 8.101 669 8%
De Wolden 1.536 24 1 1.561 25 2%
Hoogeveen 200 8 23 231 31 13%
Meppel 527     527 0 0%
Midden-Drenthe 1.012   2 1.014 2 0%
Noordenveld 393     393 0 0%
Ooststellingwerf 1.924 223 8 2.155 231 11%
Westerveld 1.398 12 1 1.411 13 1%
Totaal zelfstandige woningen 14.422 887 84 15.393 971 6%
Percentage (%) strategie 94% 6% 1% 100%    

2.2.2 Samenstelling van onze huidige woningvoorraad

Onze kernvoorraad telde op 31 december 2024 15.393 zelfstandige woningen. Dit is inclusief woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Naast zelfstandige woningen bezit Actium intramurale zorgplaatsen, bedrijfsruimten en maatschappelijk vastgoed, garages en parkeerplaatsen en overige eenheden. Het totale bezit op 31 december 2024 komt daarmee op 17.116 verhuureenheden. Daarnaast zijn er 21 verhuureenheden die Actium beheert, maar die niet in eigendom zijn. Het gaat hier om de Boshoflocatie in Assen waar we de woningen tijdelijk verhuren aan statushouders en spoedzoekers. 

Bijna al onze woningen hebben een huurprijs onder de liberalisatiegrens (€ 879,66, prijspeil 2024). Zes woningen hebben een huurprijs boven de liberalisatiegrens. Dit zijn vooral woningen die Actium in 2022 overnam van Woonconcept en waar op dat moment een hogere huurprijs op zat. Bij mutatie worden deze woningen verhuurd met een huurprijs onder de liberalisatiegrens. 

Verhuureenheden in beheer naar soort

Verhuureenheid 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024  
Woningen 14.848 15.027* 15.143* 15.146* 15.247* 15.405* 15.393*  
Overige verhuureenheden 107 50 44 42 28 28 28  
Intramurale zorgplaatsen 451 621 586 586 595 595 599  
Bedrijfsruimten en maatschappelijk 97 100 97 96 97 98 98  
Garages, parkeerplaatsen e.d. 1.056 1.029 1.029 1.029 972 972 998  
Totaal Bezit 16.559 16.827 16.899 16.899 16.939 17.098 17.116  
Verhuureenheden in beheer, maar niet in eigendom 16 16 14 14 30 21 21  
Totaal  31-12 16.575 16.843 16.913 16.913 16.969 17.119 17.137  
                 

Ten opzichte van 2023 is het aandeel woningen met een netto huur in de huurprijsklasse 'Betaalbaar laag-laag' gedaald van 57% naar 30%. Tegelijkertijd zien we een stijging in het percentage 'Betaalbaar laag' van 14% in 2023 tot 43% in 2024. Dit komt doordat in 2023 ruim 4.000 huurders een huurverlaging hebben gekregen tot € 575,03 (prijspeil 2023), waarna de netto huur op 31-12-2023 in de huurprijsklasse 'Betaalbaar laag-laag' viel. Na de jaarlijkse huuraanpassing op 1 juli 2024 zijn deze huren echter weer geïndexeerd tot in de huurprijsklasse 'Betaalbaar laag'. In hoofdstuk 2.3.1. staat meer informatie over ons huurbeleid in 2023. 

Overzicht van de woningvoorraad (uitsluitend reguliere, zelfstandige woningen) naar nettohuurprijsklasse 31-12-2024

Netto huurprijsklasse (prijspeil 2024) Aantal % van totaal
Goedkoop (t/m €454,47) 2.027 13%
Betaalbaar laaglaag (€454,48 t/m €590,60) 4.643 30%
Betaalbaar laag (€590,61 t/m €650,43) 6.651 43%
Betaalbaar hoog (€650,44 t/m €697,07) 1.347 9%
Duur (€697,08 t/m €879,66) 719 5%
Vrije sector (> €879,66) 6 0%
Totaal 15.393 100%

2.2.3 Voorraadontwikkeling

Onze voorraad verhuureenheden wijzigde in 2024 doordat we woningen, garages en scootmobielstallingen bouwden, verkochten en sloopten. Onderstaande tabel laat de ontwikkeling van de voorraad per gemeente zien. 

Transformatie totale voorraad (verhuureenheden), overzicht per gemeente, 2024

Gemeente Stand op 31-12-2023 Nieuwbouw Toegevoegd aan verkoopvoorraad* Sloop Aankoop Splitsing Samenvoeging Stand op 31-12-2024
Aa en Hunze 20             20
Assen 8.553 143 -4 -139       8.553
De Wolden 1.902   -1     1   1.902
Hoogeveen 262 8 -2         268
Meppel 579             579
Midden-Drenthe 1.092   -1         1.091
Noordenveld 461   -1   1     461
Ooststellingwerf 2.580 16 -1         2.595
Westerveld 1.649   -2         1.647
Totaal 17.098 167 -12 -139 1 1 0 17.116

Tijdelijke verkoopstop

Sinds 1 juni 2023 geldt een tijdelijke, gedeeltelijke verkoopstop van twee jaar. De woningen die vallen onder de verkoopstop zijn woningen die Actium momenteel verhuurt, maar die aangewezen zijn om te worden verkocht als de huidige huurder weggaat. Tijdens de verkoopstop worden deze woningen bij vertrek van de huidige huurder opnieuw verhuurd voor onbepaalde tijd. Deze woningen worden de komende jaren meegenomen in ons verduurzamingsprogramma. 

De verkoopstop geldt voor eengezinswoningen in ons werkgebied. Er zijn een paar uitzonderingen, namelijk appartementen die vallen onder een Vereniging van Eigenaren, koopgarant woningen en garages/parkeerplaatsen/bergingen. 

Verkoop

In 2024 hebben we zeven zelfstandige woningen verkocht vanuit onze verkoopvoorraad. Het betreffen vier eengezinswoningen en drie appartementen. Het gaat hier om woningen die buiten de verkoopstop vallen of waar we een uitzondering op hebben gemaakt. Daarnaast verkochten we één garage. Daarmee komt het totaal verkochte eenheden op acht. 

In de transformatietabel hiervoor worden twaalf eenheden weergegeven die in 2024 zijn toegevoegd aan de verkoopvoorraad. Op 1 januari 2024 zaten er nog twee eenheden in de verkoopvoorraad. Met de verkoop van acht eenheden komt de verkoopvoorraad (leegstaande eenheden) op zes uit op 31 december 2024. In de tabel hierna is de transformatie van de verkoopvoorraad weergegeven. 

Gemeente Verkoopvoorraad op 31-12-2023 (leegstaande eenheden) Toegevoegd aan verkoopvoorraad Verkocht uit voorraad Verkoopvoorraad 31-12-2024
Aa en Hunze        
Assen   4 2 2
De Wolden 1 1 2  
Hoogeveen 1 2 2 1
Meppel        
Midden-Drenthe   1   1
Noordenveld   1   1
Ooststellingwerf   1 1  
Westerveld   2 1 1
Totaal 2 12 8 6

Nieuwbouw

De totale nieuwbouwproductie in 2024 bedraagt 153 nieuwe woningen. In 2023 hebben we 58 woningen ‘extra opgeleverd’ terwijl zij begroot waren voor 2024. Daarnaast hebben wij onze ambitie om flexwoningen te realiseren in 2024 niet gehaald. De flexwoningen in Appelscha worden als gevolg van procedures door omwonenden niet meer gerealiseerd. De begrote flexwoningen in Assen zijn aanbesteed en worden in 2025 gerealiseerd. De realisatiegraad bedraagt in 2024: 74%.

Onze ambitie blijft, ‘dat wat je programmeert ook daadwerkelijk realiseert’. Het realiseren van flexwoningen roept weerstand op bij omwonenden, wat er voor een deel voor heeft gezorgd dat wij onze 100% realisatiegraad niet hebben behaald.

Sloop

In 2024 hebben wij 139 woningen gesloopt. Allen in Assen.

Ontwikkellocaties

Het ontwikkelpotentieel voor 2025 en verder bedraagt ruim 1800 woningen.

  • Gemeente Assen – ontwikkelpotentieel van 460 appartementen en 517 eengezinswoningen
  • Gemeente Ooststellingwerf – ontwikkelpotentieel van 150 appartementen en 178 eengezinswoningen
  • Gemeente Meppel – ontwikkelpotentieel van 30 appartementen en 185 eengezinswoningen
  • Gemeente Westerveld – ontwikkelpotentieel 30 eengezinswoningen en 22 appartementen
  • Gemeente Midden Drenthe – ontwikkelpotentieel 42 eengezinswoningen
  • Gemeente De Wolden – ontwikkelpotentieel 68 appartementen en 145 eengezinswoningen

2.2.4 Wonen en zorg

Zelfstandig wonen bevorderen

We ondersteunen (langer) zelfstandig wonen voor ouderen en kwetsbare groepen. Dit doen we door bewustwording rond passend wonen te stimuleren en door aanpassingen (Langer Zelfstandig Thuis) en ondersteuning te bieden die langer zelfstandig wonen mogelijk maken. Zo deed de seniorenmakelaar in 2024 186 huisbezoeken en ondersteunde zij bij 50 verhuizingen in de gemeente Assen en Ooststellingwerf. Tevens kregen 538 huurders in 2024 één of meerdere woningaanpassingen uit het Langer Zelfstandig Thuis-pakket.

Gemengd wonen

We ontwikkelden woonconcepten waarin verschillende groepen zoals jong en oud, mensen met en zonder zorgvraag samenleven (“de juiste mix”). Zo droeg Actium bij aan inclusieve woonomgevingen en het bevorderen van de sociale interactie en het welzijn van huurders. Bij oplevering van nieuwbouw (gelijkvloers) wijzen wij een gedeelte (in ieder geval) toe aan huurders met een leeftijd boven de 55+. Op deze manier sturen we op gemengd wonen (jong en oud). Dit deden we bijvoorbeeld bij nieuwbouwprojecten aan de Thorbeckelaan, De Steiger en de Maranathakerk in Assen.

Ondersteuning van aandachtsgroepen

Samen met partners werkten we aan een integrale aanpak voor specifieke doelgroepen, zoals mensen die de overstap maken van beschermd wonen of maatschappelijke opvang naar zelfstandig wonen. 

2.2.5 Beschikbaarheid

We verhuren onze woningen via Thuiskompas. Thuiskompas is een samenwerkingsverband van de negen Drentse woningcorporaties en huurdersorganisaties. Woningzoekenden die op zoek zijn naar een sociale huurwoning in Drenthe kunnen zich gratis inschrijven en reageren op de beschikbare huurhuizen. Vanaf het moment van inschrijven bouwt een woningzoekende inschrijftijd op. Gemiddeld stonden woningzoekenden in 2024 6,5 jaar ingeschreven op het moment dat ze een woning van Actium toegewezen kregen. De gemiddelde inschrijfduur verschilt sterk per gemeente: van gemiddeld 4,6 jaar in Ooststellingwerf tot 9,7 jaar in Meppel. De mediaan van de inschrijfduur was 5,1 jaar. Dat betekent dat de helft van de woningzoekenden die in 2024 een woning van Actium toegewezen kregen, korter dan 5,1 jaar stond ingeschreven.

De gemiddelde inschrijfduur is het rekenkundige gemiddelde van de inschrijfduur van de woningzoekenden die in 2024 een woning kregen. Dit gemiddelde is exclusief bemiddelde woningen. Ook worden garages, bergingen en parkeerplaatsen buiten beschouwing gelaten. De gemiddelde inschrijfduur geeft een vertekend beeld, omdat het gemiddelde gevoelig is voor uitschieters. Sommige woningzoekenden stonden bij toewijzing meer dan 20 jaar ingeschreven. Zij waren al die jaren niet actief op zoek naar een huis, maar stonden preventief ingeschreven. Daarom is het beter om in de toekomst te kijken naar de gemiddelde zoektijd. Deze wordt dit jaar nog niet gerapporteerd in het jaarverslag. Sinds de livegang van Thuiskompas in april 2020 bouwt iedere woningzoekende opnieuw zoektijd op. Pas na vijf jaar geeft de gemiddelde zoektijd een realistisch beeld. In 2025 kunnen we hierover voor het eerst rapporteren. 

Overzicht gemiddelde inschrijfduur (in jaren) bij woningtoewijzing (alleen aanbodmodel exclusief bemiddelingen) in 2024

  Zelfstandige woningen Gerealiseerde gemiddelde inschrijfduur in jaren
Totaal Actium 15.393 6,5

Herijking woonruimteverdeelbeleid

Binnen Thuiskompas is een werkgroep in 2024 bezig geweest met het opstellen van nieuw woonruimteverdeelbeleid voor Thuiskompas. Dit beleid is eind 2024 vastgesteld en per 1 maart 2025 gaat het in. Na een jaar evalueren corporaties en huurdersorganisaties het beleid. Het doel van het beleid is zorgen dat verschillende groepen woningzoekenden een eerlijke en zo gelijk mogelijke kans hebben om een passend huis te vinden op een voor hen passend moment. Belangrijke wijzigingen ten opzichte van het huidige beleid van Thuiskompas zijn:

  • de huizen worden korter op Thuiskompas geplaatst, om doorlooptijd van advertenties te versnellen; 
  • toewijzingen worden gemonitord op basis van vier soorten toewijzingen: regulier, wettelijke verplichting, aandachtsgroepen en maatwerk;
  • we sturen op de uitlegbaarheid in plaats van op percentages. Corporaties hebben meer vrijheid om op een passende manier toe te wijzen, zo lang het uitlegbaar is. 

2.2.6 Leegstand

We spannen ons in om de leegstand zo laag mogelijk te houden. In 2024 stond een woning nadat deze muteerde gemiddeld 23 dagen leeg. In 2023 was dit gemiddeld 22 dagen. We zien dat steeds meer mensen na overlijden afstand doen van de erfenis waardoor we woningen vanuit juridische afwikkelingen langer leeg moeten laten staan. Dit drukt zwaar op de gemiddelde leegstandsdagen. Daarnaast waren een aantal woningen minder populair bij woningzoekenden en besloten zij na bezichtiging er toch vanaf te zien. Bij deze woningen waren er kritische noten over schoonmaak, tuinonderhoud of de gebrekkige staat van de woning. Eind 2024 zijn we gestart met een nieuwe maatregel in het mutatieproces: we geven woningen voor de bezichtiging een extra schoonmaakbeurt en maken de tuin netjes. We verwachten dat dit in 2025 zichtbaar wordt door een daling van het aantal leegstandsdagen. Daarnaast hebben we waar mogelijk gestuurd op aansluitend verhuren. 

Als gevolg van leefbaarheid stond een woning in 2024 gemiddeld 29 dagen leeg. Dit is iets gedaald ten opzichte van 2023 (31 dagen). Denk hierbij aan toewijzing aan statushouders of het leeg houden van woningen in verband met een leefbaarheidsproject. Gemiddeld stonden woningen het langste leeg als gevolg van verkoop of een project sloop, nieuwbouw of verduurzaming (gemiddeld 127 dagen). 

2.3 Betaalbaar wonen

Bij Actium kan een huurder betaalbaar wonen. Ook bij een laag inkomen. Actium vindt het belangrijk dat onze woningen betaalbaar worden gebouwd. Betaalbaarheid gaat voor ons overigens verder dan de hoogte van de huurprijzen alleen. Het gaat ons om de totale woonlasten. Dus ook om energielasten en belastingen. 

Je kunt op elk moment in je leven moeite krijgen om je rekeningen te betalen. Betalingsproblemen kunnen uitgroeien tot betalingsachterstanden en schuldzorgen. We zoeken samen met huurders en onze samenwerkingspartners naar passende oplossingen om dit soort problemen te beperken en in de toekomst te voorkomen. 

2.3.1 Huurprijsbeleid

Streefhuurbeleid

We werken met een streefhuurbeleid. De streefhuur is de huurprijs die we passend vinden bij de kwaliteit en doelgroep van de woning. Ook houden we rekening met onze marktpositie in een dorp of gemeente en de vraag van woningzoekenden die vallen onder onze primaire doelgroepen. We hebben vijf streefhuurprijsklassen, die passen bij de landelijke aftoppingsgrenzen die belangrijk zijn voor de huurtoeslag. Met het streefhuurbeleid kunnen we goed sturen op het door ons gewenste aantal woningen per streefhuurprijsklasse, zodat we voldoende en betaalbare woningen aanbieden aan woningzoekenden. 

Overzicht indeling woningvoorraad per streefhuurprijsklasse op 31-12-2024 (uitsluitend reguliere, zelfstandige woongelegenheden)

Streefhuurprijsklasse (prijspeil 2024) Aantal % van totaal
Goedkoop (t/m €454,47) 1.287 8%
Betaalbaar laaglaag (€454,48 t/m €590,60) 2.782 18%
Betaalbaar laag (€590,61 t/m €650,43) 7.874 51%
Betaalbaar hoog (€650,44 t/m €697,07) 2.937 19%
Duur (€697,08 t/m €879,66) 513 3%
Totaal 15.393 100%

Gemiddelde huurprijs per woning ten opzichte van maximaal toegestane huur

In onderstaande tabel vergelijken we de gemiddelde werkelijke huurprijs (netto huurprijs) met de gemiddelde maximaal toegestane huurprijs. We laten hierbij de zelfstandige woningen zien. Onze huurders betaalden eind 2024 gemiddeld 57,3% van de wettelijk maximaal toegestane huurprijs. Dat is vergelijkbaar met het gemiddelde percentage eind 2023 (56,9%). Het gemiddelde aantal WWS-punten (woningwaarderingspunten) per woning is net als in 2023 162. De gemiddelde werkelijke huurprijs is iets gestegen, van € 552 in 2023 naar € 578 in 2024. Verschillen in werkelijke huurprijzen over de jaren worden veroorzaakt door huurverhoging bij mutaties. Daarnaast hebben we op 1 juli 2024 de huren aangepast, waarbij we de wettelijke regels hebben gevolgd. 

Onderdeel Gemiddeld totaal Actium
Aantal WWS-punten 162
Toegestane maximale huurprijs (€) € 1.009 
Werkelijke netto huurprijs (€) € 578 
% van maximale huurprijs 57,3%

Jaarlijkse huuraanpassing

Op 1 juli 2024 hebben we de huurprijzen aangepast volgens de richtlijnen van de rijksoverheid. De maximaal toegestane huursomstijging over het kalenderjaar 2023 bedroeg 5,3% (gelijk aan de CAO-loonontwikkeling minus 0,5%). Wij hebben een huurverhoging van maximaal 5,8% toegepast op zelfstandige woningen. De huurprijzen van zelfstandige sociale huurwoningen toppen we altijd af op de streefhuren. Huurders die minder dan 5,8% onder de streefhuur betaalden, kregen een lagere huurverhoging. Huurders betalen naar aanleiding van de huurverhoging dan ook niet meer dan we passend vinden bij de kwaliteit van de woning. Daarnaast hebben we een inkomensafhankelijke huurverhoging toegepast. Hierbij hebben we de huren van huurders met een middeninkomen met maximaal € 25 verhoogd en de huren van huurders met een hoog inkomen met maximaal € 50 verhoogd. Ook hebben we de maximale huurverhoging van € 25 toegepast bij zelfstandige woningen met een netto huurprijs tot € 300. De jaarlijkse huuraanpassing zorgde voor een totale huursomstijging van 4,03% in 2024. Het verhogen van de huren is nodig om onze grote nieuwbouw- en verduurzamingsopgave te kunnen realiseren. 

Eenmalige huurverlaging

In 2023 kregen huurders die in 2021 een inkomen hadden van 120% of minder van het sociaal minimum, automatisch een huurverlaging tot € 575,03. Huurders die na 2021 te maken kregen met een inkomensdaling die ten minste zes maanden duurde, mochten tot uiterlijk 30 december 2024 zelf een huurverlaging aanvragen. In 2024 waren dat 12 huurders. 

2.3.2 Afgesloten huurovereenkomsten woningen

In 2024 hebben we 1.290 huurovereenkomsten afgesloten voor DAEB-woningen, met een huurprijs tot de liberalisatiegrens (€ 879,66, prijspeil 2024). Dit zijn de in de Woningwet omschreven Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB). In 2024 sloten we meer huurovereenkomsten af dan in 2023 (1.056). Dit verschil komt voor een deel voort uit de grote hoeveelheid opgeleverde nieuwbouw in Assen. 

Het grootste deel van de afgesloten huurovereenkomsten is voor woningen met een huurprijs tussen de kwaliteitskortingsgrens en de bij de huishoudgrootte passende aftoppingsgrens. In 2024 hebben één-persoonshuishoudens de meeste huurovereenkomsten afgesloten. Ruim de helft van de huurovereenkomsten is afgesloten in Assen.

Overzicht afgesloten huurovereenkomsten woningen 2024 (alleen DAEB-woningen) naar huishoudgrootte, leeftijdsgroep en inkomensdoelgroep.

Huishoudgrootte Leeftijdsgroep Inkomensdoelgroep Huurprijs Huurprijs Huurprijs Huurprijs Totaal
      Tot en met basishuur Basishuur t/m €454,47 € 454,48 t/m 650,43 € 650,44 t/m 879,66  
Rechtspersoon Niet van toepassing Vrijgesteld van inkomenstoets   1 9   10
               
               
1 persoons Tot AOW-leeftijd t/m € 27.725 1 84 268 2 355
    > € 27.725   19 147 25 191
               
  Vanaf AOW-leeftijd t/m € 27.225   8 107   115
    > € 27.225   6 59 2 67
               
  Speciale doelgroep Vrijgesteld van inkomenstoets   9 32 2 43
      1 126 613 31 771
               
      Huurprijs Huurprijs Huurprijs Huurprijs  
      Tot en met basishuur Basishuur t/m €454,47 € 454,48 t/m 650,43 € 650,44 t/m 879,66  
2 persoons Tot AOW-leeftijd t/m € 37.625   7 104 3 114
    > € 37.625   1 32 30 63
               
  Vanaf AOW-leeftijd t/m € 36.675   1 44 6 51
    > € 36.675     49 8 57
               
  Speciale doelgroep Vrijgesteld van inkomenstoets   1 8 1 10
      0 10 237 48 295
               
      Huurprijs Huurprijs Huurprijs Huurprijs  
      Tot en met basishuur Basishuur t/m €454,47 € 454,48 t/m 697,07 € 697,08 t/m 879,66  
3 persoons en meer Tot AOW-leeftijd t/m € 37.625   2 146   148
    > € 37.625   1 32 4 37
               
  Vanaf AOW-leeftijd t/m € 36.675          
    > € 36.675          
               
  Speciale doelgroep Vrijgesteld van inkomenstoets     29   29
      0 3 207 4 214
               
               
 Totaal     1 140 1065 82 1290

Afgesloten huurovereenkomsten 2024 (uitsluitend zelfstandige, reguliere DAEB-woningen), verdeeld over de huurprijsklassen en naar gemeente

Gemeenten Huurprijsklassen       Eindtotaal  
  Goedkoop Betaalbaar laaglaag en betaalbaar laag Betaalbaar hoog Duur Vrije sector Totaal
  (t/m €454,47) (€454,48 t/m €650,43) (€650,44 t/m €697,07) (€697,08 t/m €879,66) (> €879,66)  
Assen 93 531 76 14   714
De Wolden 13 70 18 9   110
Hoogeveen   18 5     23
Meppel 8 88 6     102
Midden-Drenthe 7 56 9 1   73
Noordenveld   11 4 1   16
Ooststellingwerf 11 90 33 2   136
Westerveld 9 88 19     116
Totaal Actium (aantal) 141 951 170 26 0 1290
Totaal Actium (aandeel) 10,9% 73,8% 13,2% 2,0% 0,0% 100,0%
             

2.3.3 Wettelijke toewijzingsregels

De 92,5/7,5% regeling

Actium heeft in 2024 98,8% van de woningen toegewezen aan de doelgroep tot de inkomensgrens. Hiermee voldeden we ruim aan de wettelijke afspraak om minimaal 92,5 procent toe te wijzen aan de doelgroep.

Aantal en aandeel verhuringen (alleen DAEB-woningen) per inkomensdoelgroep

Inkomensdoelgroep Aantal verhuringen Aandeel verhuringen
Onder de inkomensgrens 1263 98,8%
Boven de inkomensgrens 14 1,1%
Niet in te delen of niet relevant 1 0,1%
Totaal 1278 1

Passend Toewijzen

In 2024 hebben wij 98,9% van onze woningen passend toegewezen. We voldoen hiermee ruim aan de wettelijke norm. Slechts in enkele gevallen maken we een uitzondering, bijvoorbeeld in het geval we een woning van een huurder slopen en de huurder daarom verhuist naar een andere woning. Passend toewijzen draagt bij aan betaalbaar wonen voor onze huurders. 

Overzicht aantal en aandeel verhuringen (DAEB-woningen) aan huurtoeslaggerechtigden

Passendheidscategorie Aantal Aandeel
Passend 841 98,9%
Niet passend 9 1,1%

2.3.4 Toewijzing naar type

Zoals in paragraaf 2.3.2 genoemd, hebben we in 2024 1.290 huurovereenkomsten afgesloten van DAEB-woningen. De meeste woningen verhuren we aan de 'reguliere doelgroep', wat betekent dat iedereen op de advertentie op Thuiskompas kan reageren en er geen specifieke voorrangsregels zijn. Woningen die op basis van huurprijs of plattegrond geschikt zijn voor jongeren of senioren, verhuren we passend en met voorrang aan deze doelgroepen. Daarnaast stelden we in 2024 bij de verhuring van 177 gezinswoningen (met minimaal drie slaapkamers) criteria aan de huishoudgrootte: twee of meer personen, zodat doelgroep en woning bij elkaar passen. We overschreden daardoor in 2024 de binnen Thuiskompas afgesproken 20% vrije beleidsruimte, maar lopen met deze passende manier van toewijzen vooruit op het nieuwe beleid (zoals hierboven beschreven). 

% toewijzingen per type

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Type Aandeel
Reguliere woningzoekenden 73%
Overige woningzoekenden met voorrang 15%
Statushouders 7%
Urgenten vanuit urgentiecommissie 4%
Sloopurgenten 1%

Bemiddelingen

Naast woningen die we aan reguliere woningzoekenden hebben verhuurd, zijn er ook woningen toegewezen via bemiddeling. Bij bemiddeling wordt de woning niet geadverteerd op Thuiskompas, maar wordt rechtstreeks aangeboden aan een woningzoekende. Bijvoorbeeld in het geval van coöptatie (zoals voordracht van een zorgpartij), woningruil, of als bewoners van gesloopte woningen terugkeren naar een vervangende nieuwbouwwoning. Ook woningen die we toewijzen aan statushouders worden bemiddeld. In 2024 hebben we 281 woningen toegewezen via bemiddeling, waarvan 84 aan statushouders. In onderstaande tabel zijn de bemiddelingen (exclusief bemiddelingen aan statushouders) uitgesplitst naar bemiddelingsreden. 

Bemiddelingsreden Aantal
Coöptatie (voordracht) 69
Woningruil 34
Zorgwoning 19
Doorstroming 18
Tijdelijk contract 14
Leefbaarheid 10
Renovatie-/sloop-/herhuisvestingsurgentie 8
Overige categorieën 25
Totaal 197

Urgenties

Vanuit Thuiskompas is er een gezamenlijke urgentiecommissie. De urgentiecommissie heeft in 2024 in totaal 1.468 aanvragen ontvangen. In totaal zijn hiervan 546 aanvragen in behandeling genomen, waarvan 189 aanvragers uiteindelijk een urgentie kregen toegewezen. Actium heeft 48 woningen toegewezen aan urgenten via de urgentiecommissie. De corporaties in Drenthe, waaronder Actium, hebben de mensen met urgentie gehuisvest. Een groot deel van de aanvragen is niet in behandeling genomen, omdat er bijvoorbeeld niet gereageerd is op een verzoek tot aanvullende informatie, de aanvraag niet betaald is of de aanvraag is ingetrokken. 

Statushouders

Gemeenten krijgen op basis van hun grootte elk jaar een taakstelling van het Rijk om een bepaald aantal statushouders te huisvesten. 

De taakstelling voor Actium in 2024 was 350 statushouders ten opzichte van 303 statushouders in 2023. Dit door een achterstand uit 2023 van 22 statushouders die meetelt voor de taakstelling voor 2024 en een landelijke verhoging. In totaal hebben we 294 statushouders, inclusief na-reizigers gehuisvest in 84 woningen. In totaal dus minder dan de taakstelling. Per gemeente is dat bij enkele gemeenten onder de norm en bij de andere gemeenten boven de norm. Voor De Wolden is de taakstelling helaas niet gehaald. Redenen hiervoor waren: geen match tussen aanbod statushouder(s) en type beschikbare woningen, passend toewijzen of het feit dat vrijgekomen woningen op niet passende bleken in de straat naast bijvoorbeeld andere nieuwkomersgezinnen.

Statushouders per gemeente

  Taakstelling Actium Realisatie Actium
Assen 143 129
De Wolden 60 38
Hoogeveen 6 9
Meppel 5 3
Midden-Drenthe 29 27
Noordenveld 6 7
Ooststellingwerf 51 41
Westerveld 50 40
Totaal Actium 350 294

2.3.5 Huisuitzettingen

Huisuitzettingen
We doen er alles aan om een huisuitzetting te voorkomen. Dat lukt helaas niet altijd. In 2024 deden we zes huisuitzettingen door een huurachterstand. Drie huisuitzettingen zijn uitgevoerd door de deurwaarder. De andere drie huurders hebben voor de aangezegde huisuitzetting de sleutels van de woning voortijdig ingeleverd waardoor de deurwaarder de feitelijke juridische ontruiming niet heeft hoeven uitvoeren. Dat is minder dan in 2023. Geen van deze huisuitzettingen betroffen gezinnen. Er heeft één huisuitzetting plaatsgevonden op basis van overlast. Waardoor we op een totaal uitkomen van zeven huisuitzettingen.

Daarnaast zijn er 22 huisuitzettingen geannuleerd. Dit betrof elf huurders die naar aanleiding van de aangezegde ontruiming de achterstand volledig hebben voldaan of hiervoor een degelijke betalingsregeling hebben getroffen, negen huurders die een moratorium toegekend kregen, waardoor wij niet meer mochten ontruimen en twee huurders die onder beschermingsbewind zijn gesteld waarbij wij onder voorwaarden de ontruiming hebben geannuleerd.

De rechter bepaalt in alle gevallen of een huisuitzetting mag. In 2014 vonden nog 48 huisuitzettingen met een huurachterstand plaats. In tien jaar tijd daalde het aantal uitzettingen enorm. 

Wij beseffen dat mensen betalingsproblemen kunnen krijgen. Het kan iedereen overkomen. Schulden en achterstanden leveren stress op. Daarom hebben we onze dienstverlening zo ingericht dat er zo weinig mogelijk barrières zijn om contact met ons te zoeken en te hebben. Onze aanpak is een huurachterstand zo vroeg mogelijk te signaleren en daarna huurders op maat te begeleiden. 

In de gesprekken die we met huurders voeren over het ontstaan van betalingsproblematiek komt steeds vaker naar voren dat problemen veroorzaakt werden door oplopende kosten voor energie. Ook vertellen onze huurders dat de algehele kosten voor levensonderhoud oplopen, waardoor bij de minste tegenslag al betalingsproblemen ontstaan.

Aantal huisuitzettingen per jaar

2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
48 27 29 14 12 5 4 4 3 9 7

2.3.6 Huurachterstand

Huurachterstand

De huurachterstand bedroeg op 31 december 2024 0,46% voor zittende huurders en 0,19% voor vertrokken huurders. Dit is in lijn met de achterstanden van de afgelopen jaren. Het aantal deurwaardersdossiers bij zittende en vertrokken huurders is 264. Er is een groep huurders die het moeilijk heeft en nu bij de deurwaarder terecht zijn gekomen. 

Wij proberen huurders met een huurachterstand zo vroeg mogelijk in beeld te krijgen om zo samen een passende oplossing te vinden. Wij werken hierbij nauw samen met verschillende organisaties zoals welzijn en de gemeenten. Ook is Actium aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute (Geldfit.nl) en de VoorzieningenWijzer, waar wij huurders actief naar doorverwijzen.

2.3.7 Energiearmoede

Actium is naast de aanpak rondom het verduurzamen van de woningen actief in de wijk met energiebesparingsadviseurs. De meest effectieve maatregel is natuurlijk het verduurzamen van onze woningen. Wij hebben daarom een omvangrijk verduurzamingsprogramma, maar het energetisch verbeteren van onze hele woningvoorraad door middel van sloop/nieuwbouw en renovatie is een meerjarenplan. Dit kost tijd, maar de nood is nu al hoog. We willen daarom ook inzetten op aanvullende maatregelen die al op korte termijn effect kunnen hebben. 

Om energiearmoede onder onze huurders te bestrijden hebben onze energiebesparingsadviseurs verschillende acties uitgezet om toekomstige huurachterstanden te voorkomen en huurders te ondersteunen in hun vragen en wensen. Met de uitkomsten van het woonlastenonderzoek kunnen wij nu meer gericht complexen en buurten benaderen waar het risico op energiearmoede het meest aanwezig is. 

De energiebesparingsadviseurs hebben 223 huisbezoeken afgelegd. Er zijn vrijwel op elk adres passende energiebesparende middelen afgegeven of geïnstalleerd. Waar nodig hebben de bewoners ook op maat advies gekregen over hoe zij door middel van een aanpassing in woongedrag hun energieverbruik kunnen verminderen. 

Daarnaast organiseerden we in 2024 diverse wijkacties samen met gemeenten, Het Drentse Energieloket, welzijnsorganisaties en soms andere woningcorporaties. Bijvoorbeeld in gemeente Midden-Drenthe, Westerveld, Assen en De Wolden. Ook is de Slimwonen-app gelanceerd in de de gemeenten Midden-Drenthe en De Wolden. 

2.4 Goede, duurzame woningen

Als huurder wil je comfortabel, prettig en gezond wonen. Daarvoor heb je een goede woning nodig. Een woning die gebruiksvriendelijk is en die logisch is ingedeeld. Een woning die technisch goed in elkaar zit en goed onderhouden wordt. 

Een goede woning is ook een duurzame woning. Want in een duurzame woning woon je comfortabel en verbruik je niet meer energie dan nodig is. Dit is goed voor jouw portemonnee én voor de toekomst van onze aarde. We bouwen en onderhouden circulair en natuurinclusief. Dat betekent dat we zo min mogelijk nieuwe grondstoffen en materialen gebruiken. En dat we zo veel mogelijk gebruik maken van natuurlijke grondstoffen.

2.4.1 Technische kwaliteit van onze woningen

Technische kwaliteit

Door renovatie, sloop en nieuwbouw is een deel van de woningvoorraad in transitie. Met behulp van de NEN 2767 conditiescore meten we de bouwtechnische kwaliteit van onze woningvoorraad. 

De gemiddelde conditiescore van onze woningen bedraagt 2,3. De gewenste gemiddelde bouwtechnische kwaliteit van woningen moet conditiescore 2 zijn. Het verschil tussen de gewenste conditiescore 2 en de gemeten conditiescore 2,3 rechtvaardigt de instandhoudingsactiviteiten die worden begroot in de meerjarenonderhoudsbegroting (MJOB). Met het uitvoeren van het zogenoemd correctief instandhoudingsonderhoud houden we de technische kwaliteit van onze woningvoorraad op de gewenste score 2. Elk jaar wordt op een kwart van onze woningvoorraad de conditiemeting uitgevoerd.  

Onderstaande tabel geeft de NEN 2767 score classificaties weer.     

Scoreclassificatie NEN2767

Conditiescore Omschrijving Toelichting
1 Uitstekend Incidenteel geringe gebreken.
2 Goed Incidenteel beginnende veroudering.
3 Redelijk Plaatselijk zichbare veroudering. Functievervulling van bouw- en installatiedelen niet in gevaar.
4 Matig Functievervulling van bouw- en instllatiedelen incidenteel in gevaar.
5 Slecht De veroudering is onomkeerbaar.
6 Zeer slecht Technisch rijp voor de sloop.

Energetische kwaliteit en reductie CO2-emissie

De grafieken 2.1 en 2.2 tonen het werkelijk aardgasverbruik en de daarbij behorende CO2-emissie. Voor de toets op de doelstelling die in 2017 is vastgesteld hanteren we de CO2-emissiefactor van 1,890. Op basis van de trendlijn over de periode 2017-2023 en onze meerjaren in- en desinvesteringsbegroting lijken we beide doelstellingen te gaan halen.

Disclaimer: door dataoptimalisatie kunnen kleine afwijkingen van CO2 -emissie en aardgasverbruik ten opzichte van voorgaande publicaties zijn ontstaan.

Gemiddeld gasverbruik (m3) per jaar

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Jaar Waarde (m3) Doel 2030 (920)
2017 1230 920
2018 1247 920
2019 1234 920
2020 1218 920
2021 1199 920
2022 1121 920
2023 959 920
0 920
2030 920 920
2050 0 0

Grafiek 2.1 Gemiddeld aardgasverbruik in m3 per jaar

Gemiddelde CO₂ uitstoot (kg) van gas per jaar

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Jaar Kg gas per jaar Doel
2017 2325 1733
2018 2358 1733
2019 2332 1733
2020 2302 1733
2021 2266 1733
2022 2119 1733
2023 1812 1733
    1733
2030 1733 1733
2050   0

Grafiek 2.2 Gemiddelde CO2 emissie in KG van aardgas per jaar

Grafiek 3 toont de gemiddelde energieprestatie 2 score per gemeente conform de NTA8800. Een score lager dan 190 kWh/m2 geeft een energielabel B, een score lager dan 160 kWh/m2 geeft een energielabel A. De gemiddelde energieprestatie bedraagt op dit moment 165 kWh/m2. Alleen de gemeente De Wolden scoort gemiddeld energielabel C, de overige gemeentes scoren gemiddeld energielabel B. Om de energieprestatie te verbeteren zijn er projecten opgenomen in het jaarplan 2025, deze projecten zijn de uitkomst van de gebiedssessies van februari en maart 2024.

Gemiddelde EP2 (kWh/m2) per woning per gemeente volgens NTA8800

Gemiddeld energielabel B

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Gemeente EP2 (kWh/m2) Gemiddelde
De Wolden 191 165
Westerveld 179 165
Midden-Drenthe 177 165
Ooststellingwerf 170 165
Assen 157 165
Hoogeveen 156 165
Noordenveld 156 165
Aa en Hunze 135 165
Meppel 134 165

Grafiek 3 Gemiddelde Energieprestatie 2 (kWh/m2) per woning per gemeente volgens NTA8800

Grafiek 4 toont het aantal energielabels per energielabel categorie per gemeente. Met de Nationale Prestatieafspraken is bepaald dat woningen met een energielabel E, F of G in 2028 geen onderdeel meer uit mogen maken van de woningvoorraad. In totaal heeft Actium nog 476 woningen met een E, F of G energielabel, dit betreft 3% van onze woningvoorraad. Hiervan maken 155 woningen onderdeel uit van de sloopopgave en 321 woningen van de renovatie-opgave. De projecten zijn opgenomen in het jaarplan 2025. De 53 onbekende energielabels worden veroorzaakt door opgevoerde en nog niet opgeleverde nieuwbouw woningen waarvan nog geen energielabel is geregistreerd bij RVO.

Aantal woningen per Prelabel per gemeente

Gemeente A++++ A+++ A++ A+ A B C D E F G onbekend Totaal
Assen 179 315 236 418 3056 1949 1334 347 150 45 14 43 8086
De Wolden     2 70 463 322 417 161 63 14 17 2 1531
Hoogeveen       17 131 33 30 5 5 1 2 8 232
Meppel   89   52 203 92 74 16 1       527
Midden-Drenthe     12 75 248 294 334 38 11 1 2   1015
Noordenveld 16     6 201 78 50 19 2   1   373
Ooststellingwerf 83 88 26 22 732 425 555 106 68 25 25   2155
Westerveld     1 74 373 468 395 47 20 5 4   1387
Totaal 278 492 277 734 5407 3661 3189 739 320 91 65 53 15306

Verduurzamingsprogramma

In 2024 heeft Actium vier leveranciers geselecteerd en gecontracteerd om samen met ons de komende vijf jaar 2.500 woningen duurzamer te maken. Hiermee zorgen wij ervoor dat alle EFG-labels uit ons bezit verdwijnen. In 2024 zijn wij gestart met de eerste renovaties.

Onderhoud van onze woningen

In 2024 hebben wij ruim € 26 miljoen uitgegeven aan planmatig- en contractonderhoud. 

Planmatig onderhoud
In 2024 is circa € 4 miljoen meer uitgegeven dan begroot. We hebben meer binnenrenovaties (keuken, toilet en badkamer aanpak) uitgevoerd dan gepland. Niet alleen hebben wij woningen die voor 2023 begroot waren aangepakt en hebben we ook een inhaalslag gemaakt voor de jaren erna. Dat betekent dat wij vanaf 2025 de juiste aantallen en benodigde bedragen veel exacter kunnen begroten (100 = 100).

Contractonderhoud
In 2024 is voor € 5 miljoen aan contractonderhoud verricht. 

Mutatieonderhoud en reparatieverzoeken

In 2024 hebben we sterk ingezet op het verbeteren van het proces rondom “woning betrekken”. In 2025 hopen we hier de eerste resultaten van te zien in de beoordeling van huurders. Ook hebben we in het mutatieproces gestuurd op verkorting van leegstand na de vertrekkende huurder. Dit heeft ertoe geleid dat we de gemiddelde leegstand met ongeveer 14 dagen hebben verkort. Het aantal reparatieverzoeken was nagenoeg hetzelfde als in 2023. Vanuit contractmanagement is gewerkt aan de contracten met partners m.b.t. reparatieverzoeken. Dit zal een positieve uitwerking hebben op de budgetten van 2025. 

2.4.2 VvE-beheer

Actium verhuurt ook woningen in complexen waar we het eigendom delen met andere eigenaren. In deze complexen regelt de Vereniging van Eigenaren (VvE) het onderhoud en de besluitvorming. De VvE's waar Actium mede-eigenaar van is, zijn technisch en financieel goed. Voor 2025 zet Actium in op verduurzaming van diverse complexen. 

2.5 Goed samenleven in een fijne woonomgeving

Naast een thuis is de woonomgeving minstens zo belangrijk voor een goed leven. We zetten ons in voor een gezonde, schone en veilige woonomgeving. 

We gaan voor krachtige en veelzijdige wijken. Wijken waar kwetsbare en niet-kwetsbare bewoners zelfredzaam en samen redzaam kunnen zijn. Waar begrip, inlevingsvermogen en omzien naar elkaar heel gewoon is. Zo leveren we onze bijdrage aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Waarin iedereen ertoe doet. Waarin iedereen gelijke kansen heeft. Waarin voorzieningen voor iedereen aanwezig en bereikbaar zijn.

De inrichting van de woonomgeving nodigt uit tot gezond gedrag. Er is ruimte voor fietsen, bewegen, wandelen, spelen en ontmoeten. En we vergroenen onze woonomgeving. Dat betekent dat we de natuur terugbrengen in onze wijken en in en om onze woningen en gebouwen. 

Het resultaat: uitnodigende, vitale en groene leefwijken.

2.5.1 Leefbaarheid

Actium heeft de medeverantwoordelijkheid om buurten en wijken leefbaar te houden. De middelen en inspanningen die we hiervoor inzetten, moeten ten goede komen aan onze woningen en de bewoners van deze woningen. We werken met de scores uit de Leefbaarometer die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties elke twee jaar publiceert. Naast deze Leefbaarometer zijn er meerdere instrumenten zoals de veerkrachtkaarten van Aedes, instrumenten vanuit sommige gemeenten en de ervaringen van medewerkers in de wijken zelf. 

De meeste woningen van Actium scoren volgens de Leefbaarometer (=online informatie over de leefbaarheid in alle buurten en wijken vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, bron: Leefbaarometer Home) beneden het gemiddelde. Dit komt doordat onze woningen vaker in buurten staan met een lagere leefbaarheid dan bijvoorbeeld de koopwoningen in ons werkgebied. In 2024 hebben we ons gericht op alle gemeenten waar we woningen bezitten, met extra inzet in de gemeenten Assen, Midden-Drenthe en Ooststellingwerf. Het gaat hier om inzet van wijkconsulenten en wijkbeheerders. 

Onze ambitie is om de cijfers en ervaringen in 2025 samen te brengen in een dashboard om de leefbaarheidsscore per gebied in beeld te brengen. 

Visie op leefbaarheid en uitvoeringsprogramma

Sinds 2023 heeft Actium een visie op leefbaarheid. De visie geeft richting aan wat er nodig is om uitnodigende, vitale en groene leefwijken te realiseren. Vanuit deze visie is er in 2024 gestart met een uitvoeringsprogramma. De acties in het uitvoeringsprogramma zijn doorlopend, voor de korte of lange termijn en hebben een relatie met verschillende afdelingen en functies intern en extern. In 2024 heeft dit onder andere het volgende opgeleverd.

  • Gebiedsgericht samenwerken is op een positieve manier meer onder de aandacht gebracht bij partners in verschillende gemeenten. De behoefte om samen te werken om de leefbaarheid te verbeteren is versterkt. Er wordt samen gerichter en effectiever gewerkt aan samenwerking, aanpak en vragen uit de buurt.
  • Bewoners zijn gestimuleerd om zelf met initiatieven te komen voor verbetering van de leefbaarheid door de mogelijkheden meer zichtbaar te maken (Kranten/flyers) en bewoners aan te spreken over de mogelijkheden.
  • Ontmoeting faciliteren heeft een vaste plek gekregen binnen bestaande en nieuwe complexen.
  • Er zijn positieve stappen gezet in de totstandkoming van het tuinonderhoudproces ‘meedoen in het groen’, door inspraakavonden van bewoners en input van onze medewerkers. 
  • Er is onderzoek gedaan onder medewerkers om in beeld te brengen wat wij signaleren en er mee doen, waar wensen liggen en we het proces kunnen verbeteren. In 2025 wordt dit verder omgezet naar verbeteracties.

Mijn Buurt Assen (MBA)

Mijn Buurt Assen (MBA) is een samenwerkingsverband tussen Actium, de gemeente Assen en Vaart Welzijn. MBA stimuleert en ondersteunt buurtinitiatieven. Ook koppelt MBA fysieke ingrepen aan sociale activiteiten. Het is een werkwijze voor onbepaalde tijd, vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. De werkwijze heeft in 2024 extra aandacht gekregen door voorlichting te geven aan medewerkers binnen MBA, de organisaties en samenwerkingspartners. 

In 2024 is er in alle negen wijken uitvoering gegeven aan de in 2022 opgestelde A3 uitvoeringsplannen (2023-2024). Naast de basistaken die de wijkuitvoeringsteams in de wijk hebben, hebben ze zich gericht op een aantal specifieke thema’s. De thema’s kwamen vanuit de wensen en behoeften in die wijk. De inzet en uitvoering van de plannen is geëvalueerd en komt terug in het jaarverslag MBA 2024. Mooie resultaten zijn de ruim 120 kerstbomen voor in de buurt, ruim 40 aanvragen voor de superbuur en meer dan 150 buurtinitiatieven om de leefbaarheid in de buurt te verbeteren.

Naast de inzet van wijkteams binnen de negen wijken is er in een aantal gebieden gewerkt met een projectteam voor gebiedsgerichte aanpak. De wijkaanpak heeft als doel integraal impact te maken in de wijken waar de nood hoog is. Er is gekozen voor de wijkaanpak in Noorderpark, die in het najaar 2024 is gestart. Voor de wijken Assen-West en Peelo is er eerst alleen gestart met een wijkbeeld. De overige wijken krijgen de komende jaren een wijkaanpak.

Leefbaarheid en wijkvernieuwing

Leefbaarheid is niet alleen de verantwoordelijkheid van de corporatie, maar ook van de overheid, welzijn, politie, bewoners zelf en andere partijen. In ons hele werkgebied werkten we samen met verschillende partners om de leefbaarheid in wijken en dorpen te verbeteren. We participeerden in netwerken en er waren korte lijnen om (zorg)signalen van onze huurder snel op de juiste plek te krijgen. Om samen te werken aan leefbaarheid is het goed om hier gezamenlijk afspraken over te hebben binnen een gebied. In een aantal gemeenten hebben we vastgelegde afspraken en in andere niet. In een aantal gemeenten hebben we de afspraken verbeterd of vastgelegd, zoals in Hoogeveen (de Smederijen), De Wolden (buurtteams) en Ooststellingwerf (DOS). Komend jaar gaan we de samenwerking in Westerveld (team Goed Leven), Meppel (WDW) en Midden-Drenthe (kernteams) vernieuwen, verbeteren en vastleggen.

Er zijn activiteiten uitgevoerd om de leefbaarheid te verbeteren in verschillende wijken en buurten. Soms alleen vanuit Actium, maar vaak ook samen met partners. Van opschoondagen tot koffie ochtenden en van eten met de buurt tot het vergroenen van de omgeving, altijd samen met en/of vanuit bewoners en om de ontmoeting te stimuleren. De activiteiten sloten aan bij de behoeften van de bewoners.

In verschillende gebieden is er gewerkt aan wijkvernieuwing, dit altijd samen en in afstemming met bewoners. Binnen o.a. De Wolden en Hoogeveen zijn afstemmingsteams ingericht om ook gericht aan de slag te gaan met wijkvernieuwing/verbetering. Ook in Oosterwolde zijn er acties in de buurten geweest om de wijken in Noord te verbeteren.  

2.5.2 Sociale problematiek

In onze samenleving moeten mensen zich zoveel mogelijk zelf kunnen redden. Dat is voor sommige huurders lastig. Zij hebben ondersteuning nodig. Wij voelen ons daar medeverantwoordelijk voor. Maar we kunnen dat niet alleen. We merkten ook dit jaar weer een toename van de individuele sociale problematiek, bijvoorbeeld verward gedrag, (over)last van elkaar en eenzaamheid. Ook in 2024 zochten we de samenwerking op met organisaties die ook actief in de wijk zijn, zoals de gemeente, zorgorganisaties, welzijnsinstellingen en politie. We hebben vaste contactpersonen binnen deze organisaties, zodat we snel met vragen en zorgen terecht kunnen. We willen investeren in het begrijpen van problematieken in de buurt. Dit vraagt tijd en ruimte, ook van partners om preventief en gericht acties uit te zetten. De wil is er, de tijd nog niet altijd. Wel merken we dat er steeds meer afspraken worden gemaakt, samen met partners. 

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report