Woord vooraf

Woord van de bestuurder

Ook in 2022 was alle inzet van Actium gericht op onze missie ‘Een thuis voor onze huurders, nu en in de toekomst’. De coronacrisis lag grotendeels achter ons. Op zich werkte het goed: digitaal overleggen, veel telefonische afspraken met huurders en anderhalve meter afstand met een mondkapje op. Maar de echte ontmoeting hebben we twee jaar gemist. In de loop van 2022 hebben we dat gelukkig weer volledig kunnen oppakken. En dat bood perspectief op het versterken van de samenwerking tussen onze huurdersorganisatie MEVM, gemeenten, partners in de zorg, aannemers en toeleveranciers. Samen aan de slag, met oog voor ieder mens op een vernieuwende en duurzame wijze. Dat zijn de pijlers van waaruit we dagelijks aan het werk zijn voor en met onze huurders.

Samen

Het jaarverslag over 2022 ademt dan ook ‘samen’ uit. Samen met en voor onze huurders is er ontzettend veel werk verricht. Ook samen met onze partners bij de overheid, in de zorg en de bouw heeft Actium veel gepresteerd. Huizen zijn gerenoveerd, we hebben huizen gebouwd en we hebben ons keihard ingezet voor de leefbaarheid in de wijken en buurten. Een mooi voorbeeld van samenwerken was de oplevering van de twaalf GGZ woningen op de rand van het GGZ terrein in Assen. Het is fijn dat we als verhuurder samen met zorgpartners mensen kunnen begeleiden naar zelfstandig wonen.

Met oog voor ieder mens

Het klinkt én is ambitieus: oog voor ieder mens. Toch helpt het werken aan een ambitie een organisatie verder. Het geeft ons iedere dag weer handvatten om ons te realiseren: voor wie doen we het? Juist: voor onze huurder! Op een dienstverlenende wijze huizen verhuren vraagt aandacht, zorg en betrokkenheid voor onze bewoners en toekomstige huurders. Oog hebben voor de ander! Het jaarverslag laat zien dat we mooie resultaten hebben geboekt met onze dienstverlening. De huurders geven ons hogere rapportcijfers dan in 2021, bijvoorbeeld op het thema ‘reparatieverzoeken’. Dat is fijn, want wachten als iets niet werkt in je huis, is vervelend. Een betere dienstverlening is het gevolg van een betere interne samenwerking en in 2023 gaan we hier verder mee aan de slag.

Vernieuwend

Onze ambities met betrekking tot de druk op beschikbaarheid was en is torenhoog. Vernieuwend werken helpt daarbij. Het is ons helaas niet gelukt om al deze ambities te realiseren. Dat heeft te maken met de hoogconjunctuur en daaraan gerelateerde prijsstijgingen, beperkte materialen en moeilijk verkrijgbare grondposities. Ook de druk op de arbeidsmarkt heeft bij ons en onze partners impact. Inmiddels ziet het er voor de komende jaren beter uit door nog nauwere samenwerking, standaardisatie van producten en flexibele woonvormen. Wél in 2022 hebben we bijvoorbeeld aan de Boshoflocatie 19 flexibele woningen gerealiseerd in Assen voor statushouders en andere mensen die met spoed een woning nodig hebben.

Duurzaamheid

Het verder verduurzamen van ons woningbezit is een enorme opgave. Het beheersen van woonlasten van onze huurders staat hierbij voorop gecombineerd met zorg voor de aarde. Het veranderingstraject ‘Meer Anders Duurzaam’ is de basis voor het opzetten van een omvangrijk renovatieprogramma gericht op het verduurzamen van grote aantallen tegelijk. Hierbij zijn tientallen medewerkers en externe partners betrokken. In 2023 starten we met de eerste complexen. Actium gaat de woningen dusdanig isoleren en voorzien van zonnepanelen dat warmtepompen geplaatst kunnen worden. Hiermee verminderen we het gasverbruik sterk of maken we de woning zelfs volledig gasloos. Juist in deze tijden van hoge energieprijzen is dat erg belangrijk voor onze huurders. Andere voordelen van verduurzamen zijn het verbeteren van het wooncomfort en een reductie in de CO2 uitstoot.

Wisseling bestuur

Meer over de werkzaamheden en resultaten van Actium leest u in dit jaarverslag. Bij Actium ligt de verantwoordelijkheid laag in de organisatie. Dat betekent dat onze medewerkers veel vrijheid hebben om binnen kaders dat te doen voor onze huurders wat belangrijk is. Tegelijk ben ik als directeur-bestuurder eindverantwoordelijk. In oktober 2022 heb ik het stokje overgenomen van Anne van der Heide die tijdelijk Monique Boeijen verving. Monique kon helaas vanwege gezondheidsproblemen een periode niet werken. In november gaf zij aan haar werkzaamheden voor Actium te willen stoppen. Het komende jaar gaan we het profiel opstellen voor een nieuwe directeur-bestuurder. Tot die tijd mag ik aan het roer staan en dat zal ik met veel plezier doen!

'Iets wat je lief hebt, wil je niet kwijt'

Verduurzamen samen met partners en huurders op vernieuwende wijze daar stonden we in 2022 voor aan de lat. Ook dit jaar en de komende jaren is dat het geval. In het belang van onze huurders en ik denk ook vanuit onze liefde voor de aardkloot. Astronaut Wubbo Ockels hield ons op zijn sterfbed al voor: “Iets wat je lief hebt, wil je niet kwijt.” Hij vertelde over onze aarde die hij op afstand zag...

Rein Swart,

Directeur-bestuurder a.i.