2.1 Tevreden huurders
2.1.1 Klanttevredenheid
De ervaring en mening van huurders over onze dienstverlening vinden we belangrijk. We zijn daarom blij met alle reacties die we van onze huurders krijgen. We waarderen het dat huurders moeite doen om ons feedback te geven. Positief of negatief, want beide zijn waardevol en van beide leren we iets.
Meten van klanttevredenheid
Over het afgelopen jaar hebben we mooie resultaten te delen over onze dienstverlening. Op alle drie gemeten onderdelen, ‘woning betrekken’, ‘reparatieverzoeken’ en ‘woning verlaten’ hebben we een hogere score behaald in de huurderstevredenheid ten opzichte van 2021. Bij zowel ‘woning betrekken’ als bij ‘reparatieverzoeken’ zijn dit kleine, positieve verschillen. In het proces ‘woning verlaten’ hebben we een duidelijk hogere score dan in 2021. De scores staan hieronder weergegeven.
De hogere score zien we niet als een doel op zich. Door op verschillende afdelingen te werken aan de verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening aan de huurders, is dat een mooi gevolg. In het najaar van 2022 zijn we gestart met vier werkgroepen die zich bezighouden met verbetering binnen het verhuurmutatieproces. Vanuit zowel het huurdersperspectief als het medewerkersperspectief werd het gehele proces onder de loep genomen. Verbeterpunten die hieruit naar voren kwamen hebben betrekking op de voor- en eindopname, overname, info naar de huurder en verantwoordelijkheden. Onder begeleiding van de medewerker Dienstverlening en adviseur Kennis & Kwaliteit streven we ernaar om de verbeterpunten in de loop van 2023 te implementeren en uit te voeren.
Huurdersoordeel in Aedes Benchmark
Onze deelname aan de Aedes Benchmark is structureel waar Actium zich graag aan verbindt. De benchmark biedt inzicht in mogelijkheden tot verbetering waarbij corporaties van elkaar leren. Dit vinden we - naast de maatschappelijke verantwoording en transparantie - belangrijk. De resultaten van de gemeten huurderstevredenheid staan hieronder weergegeven.
Uitingen van (on)tevredenheid, geschillen & complimenten
Is een huurder ontevreden over onze dienstverlening, dan kan de bewoner hierover een klacht bij ons melden. Dit kan onder andere via een e-mail, ons klantvolgsysteem of een telefoontje. Op de website hebben we in 2022 het maken van een klachtmelding en de informatie over de behandeling nog makkelijker vindbaar gemaakt.
Geschillen
Regionale Geschillen Commissie
Is een huurder niet tevreden over de afhandeling van een klacht door Actium, dan kan de huurder de stap naar de Regionale Geschillen Commissie (RGC) overwegen. De klacht verandert dan in een geschil. De RGC is een onafhankelijke commissie die het geschil onderzoekt en advies hierover uitbrengt.
Via de RGC ontvingen we in 2022 in totaal vijf klachten. Dit is een vermindering van de helft ten opzichte van 2021. De klachten waren van diverse aard en hebben in slechts één geval tot een zitting geleid. De RGC vindt het opvallend dat in 21% van de ontvangen klachten een klager niet meer reageerde na een verzoek om nadere informatie of na uitleg van de procedure.
Complimenten
Het ontvangen van een compliment is altijd fijn. Wekelijks ontvangen we reacties via de huurders-enquêtes of per mail. Ook dit geeft ons inzicht over welke verwachtingen huurders hebben over onze dienstverlening. Waar zijn ze tevreden over, of wanneer deden we zelfs iets boven verwachting? We ontvingen mooie complimenten over vriendelijke medewerkers die begrip hebben voor persoonlijke omstandigheden en het verlenen van goede service.
2.1.2 Online dienstverlening
Actium vindt het belangrijk om huurders de keuzevrijheid te bieden hoe zij contact met ons opnemen. Daarom investeren we in een goede online dienstverlening. In 2022 is er veel aandacht besteed om de basis op orde te krijgen. Zo is er meer informatie op www.actiumwonen.nl te vinden en kunnen huurders steeds meer zaken zelf online regelen. In 2023 gaan we verder met de doorontwikkeling van de online dienstverlening.
2.1.3 Stem van de huurder
Klantpanel
Vlak voor de zomer benaderden we het klantpanel met een vragenlijst over het telefonisch contact met Actium. De reacties nemen we mee in de doorontwikkeling van onze dienstverlening. Na een oproep in ons huurdersmagazine Actium over de Vloer is het klantpanel met drie huurders uitgebreid naar 34 personen.
2.1.4 Huurdersplatform MEVM
MEVM (Mit En Veur Mekaor) is onze huurdersorganisatie. Zij vertegenwoordigt formeel de belangen van onze huurders en woningzoekenden. We informeren MEVM actief over beleidsontwikkelingen en - wijzigingen. Ook ontvangen we gevraagd en ongevraagd advies op de verschillende volkshuisvestelijke thema's. In 2022 kwamen Actium en MEVM hiervoor negen keer - via reguliere bestuursvergaderingen - bij elkaar. Een greep uit de onderwerpen:
- Jaarlijkse huuraanpassing
- Activiteitenoverzichten MEVM en Actium voor 2023
- Portefeuillestrategie
- Begroting en jaarplan 2023
- Tertiaalrapportages en jaarverslagen
- Aankoop woningen Woonconcept in Assen
- Beleid ten aanzien van verkoop, spoedzoekers/flexwonen, doorstroming, etc.
De verdere professionalisering van MEVM stond als vast agendapunt op de agenda en heeft in 2022 een flinke boost gekregen door het aantrekken van professionele beleids- en administratief ondersteuners en twee nieuwe bestuursleden.
Huurdersdag
Illustratief voor de constructieve samenwerking tussen MEVM en Actium is de georganiseerde huurdersdag op vrijdag 9 december. Na alle covid-perikelen vond MEVM het de hoogste tijd om betrokken leden op een leuke dag te trakteren. In samenspraak met collega's van Actium is het programma bedacht. De deelnemers zijn in busjes naar verschillende projecten van Actium gereden met toelichting ter plekke van betrokken medewerkers. Bezocht werd bijvoorbeeld het Beleefhuis, nieuwbouwproject Cruyff Court/Thorbeckelaan en de tijdelijke wooncontainers aan de Havenkade voor dak- en thuislozen. De dag werd afgesloten in 't Markehuus in Peelo met een presentatie van het bestuur van MEVM.
2.1.5 Bewonersorganisaties
Actium ging regelmatig in gesprek met de bewonersorganisaties in ons werkgebied. Deze bewonersorganisaties zijn actief op complex-, dorp- en wijkniveau. Sommige bewonersgroepen zijn een bepaalde periode actief, andere hebben een meer permanent karakter. Bewonersorganisaties houden zich vaak bezig met de belangen of activiteiten van huurders in hun eigen complex. Vaak gaat dat om concrete belangen zoals servicekosten, onderhoud of renovatie, of de leefbaarheid in het complex. We hielden contact met ongeveer 25 bewonersorganisaties.
2.1.6 Participatie bij onderhoud
In 2022 zijn onze huurders opnieuw betrokken bij binnenrenovaties, liftvervangingen, gevelrenovatie en overige onderhoudsactiviteiten waarbij huurders invloed en/of samenwerking doorslaggevend is voor succesvol onderhoud.
De vraag van onze huurders om meer keuzevrijheid te hebben in woonwensen, energetische maatregelen en binnenrenovaties is enorm toegenomen. Met name op het gebied van energetische woonwensen.
Participatie van huurders bij energetische renovaties is toegenomen. Het aantal renovaties, waarbij het dak, de schil en de vloer worden geïsoleerd, is sterk gegroeid. Een warmtepomp, ventilatie en zonnepanelen worden aangebracht, gecombineerd met een binnenrenovatie van de badkamer, keuken en toilet. Samenwerking met de bewoners is daarbij essentieel. Bewoners mee laten denken in de planvorming, volgorde van uitvoering en de mate van overlast is inmiddels gemeengoed geworden.
2.2 Genoeg passende woningen, een leven lang
Je thuis, de plek waar je woont, is van grote invloed op een goed leven. Of je nu jong of oud bent. Alleenstaand of samenwonend. Meer of minder vitaal. Daarom is het belangrijk dat jouw huis en woonomgeving bij je passen. Dat is niet eenvoudig. Iedereen is tenslotte anders en heeft andere wensen en behoeften. Wensen en behoeften die bovendien kunnen veranderen.
Wij staan voor passend wonen, een leven lang. In een fijne woonomgeving. We zorgen dat je als huurder een woning krijgt die bij je past. Waar je als het nodig is zorg en ondersteuning kunt krijgen. In de huidige woning die we kunnen aanpassen. Of in een andere geschikte(re) woning. Zelfstandig, in een woonvorm samen met anderen of in of bij een zorginstelling.
Wij zijn van het wonen. We bieden geen zorg, maar maken het graag mogelijk. Daarom werken we goed en gelijkwaardig samen met allerlei maatschappelijke partners.
2.2.1 Vastgoedsturing & transformatieopgave
We vullen onze volkshuisvestelijke taak in door ons vastgoed te bouwen, beheren en verhuren. We sturen op ons vastgoed door de huidige prestaties af te zetten tegen de gewenste prestaties. Dit doen we vanuit verschillende invalshoeken: maatschappelijk, kwalitatief en financieel. We kijken bijvoorbeeld naar de energetische kwaliteit van de woning, het financieel rendement en of de woning past bij de wensen van woningzoekenden.
In de portefeuillestrategie formuleren we de strategische basis voor onze vastgoedsturing. Hierin staat bijvoorbeeld welke dorpen of wijken onze focus in de komende periode hebben en hoeveel woningen we over tien jaar per gemeente willen hebben. Soms zijn woningen, ondanks onderhoud of renovatie, niet meer in goede staat. Deze woningen willen we dan slopen, zodat we er een betere woning voor in de plaats kunnen zetten. Ook kan een woning bestemd zijn voor verkoop.
Onderstaande tabel geeft weer welk aandeel van onze woningvoorraad op de planning staat voor sloop of renovatie en daarmee onderdeel uitmaakt van de transformatieopgave.
Tabel: Vastgoedlabel van de verhuureenheden in de kernvoorraad en % transformatie
Gemeente | Doorexploiteren | Sloop | Verkoop | Totaal aantal zelfstandige woningen | Transformatie (sloop + verkoop) | Percentage Transformatie |
Assen | 6.925 | 798 | 298 | 8.021 | 1.096 | 14% |
De Wolden | 1.459 | 0 | 108 | 1.567 | 108 | 7% |
Hoogeveen | 176 | 8 | 46 | 230 | 54 | 23% |
Meppel | 405 | 20 | 29 | 454 | 49 | 11% |
Midden-Drenthe | 954 | 0 | 65 | 1.019 | 65 | 6% |
Noordenveld | 343 | 0 | 34 | 377 | 34 | 9% |
Ooststellingwerf | 1.816 | 193 | 150 | 2.159 | 343 | 16% |
Westerveld | 1.277 | 12 | 131 | 1.420 | 143 | 10% |
Totaal zelfstandige woningen | 13.355 | 1.031 | 861 | 15.247 | 1.892 | 12% |
Percentage (%) strategie | 88% | 7% | 6% | 100% |
2.2.2 Samenstelling van onze huidige woningvoorraad
Onze kernvoorraad telde op 31 december 2022 15.247 zelfstandige woningen. Naast deze zelfstandige woningen bezit Actium intramurale zorgplaatsen, bedrijfsruimten en maatschappelijk vastgoed, garages en parkeerplaatsen en overige eenheden. Het totale bezit op 31 december 2022 komt daarmee op 16.939 verhuureenheden. Daarnaast zijn er 30 verhuureenheden die Actium beheert, maar die niet in eigendom zijn. Ten opzichte van vorig jaar is dit aantal met 16 toegenomen. De belangrijkste verklaring hiervoor is de Boshoflocatie waar we 19 woningen tijdelijk verhuren aan statushouders en spoedzoekers.
Bijna al onze woningen hebben een huurprijs onder de liberalisatiegrens (€ 763,47, prijspeil 2022). Ten opzichte van 2021 hebben meer van onze woningen een netto huurprijs boven de liberalisatiegrens. Dat komt doordat we woningen van Woonconcept hebben overgenomen met een hogere huurprijs.
Tabel: Overzicht van de woningvoorraad (uitsluitend reguliere, zelfstandige woningen) naar nettohuurprijsklasse 31-12-2022
Netto huurprijsklasse (prijspeil 2022) | Aantal | % van totaal |
Goedkoop (t/m €442,46) | 2.685 | 18% |
Betaalbaar laaglaag (€442,47 t/m €575) | 5.580 | 37% |
Betaalbaar laag (€575,01 t/m €633,25) | 3.842 | 25% |
Betaalbaar hoog (€633,26 t/m €678,66) | 2.133 | 14% |
Duur (€678,67 t/m €763,47) | 977 | 6% |
Vrije sector (> €763,47) | 30 | 0% |
Totaal | 15.247 | 100% |
Verhuureenheden in beheer naar soort
Verhuureenheid | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Woningen | 14.826 | 14.848 | 14.622 | 14.848 | 15.027** | 15.143** | 15.146** | 15.247** |
Bijzondere woonvormen | 365 | 364 | 428 | * | * | * | * | * |
Overige verhuureenheden | 128 | 131 | 100 | 107 | 50 | 44 | 42 | 28 |
Intramurale zorgplaatsen | 486 | 464 | 476 | 451 | 621 | 586 | 586 | 595 |
Bedrijfsruimten en maatschappelijk | 99 | 98 | 98 | 97 | 100 | 97 | 96 | 97 |
Garages, parkeerplaatsen e.d. | 1.202 | 1.132 | 1.112 | 1.056 | 1.029 | 1.029 | 1.029 | 972 |
Totaal Bezit | 17.106 | 17.037 | 16.836 | 16.559 | 16.827 | 16.899 | 16.899 | 16.939 |
Verhuureenheden in beheer, maar niet in eigendom | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 14 | 14 | 30 |
Totaal 31-12 | 17.122 | 17.053 | 16.852 | 16.575 | 16.843 | 16.913 | 16.913 | 16.969 |
2.2.3 Voorraadontwikkeling
Onze woningvoorraad wijzigde in 2022 doordat we woningen bouwden, verkochten en sloopten. Onderstaande tabel laat de ontwikkeling van de woningvoorraad per gemeente zien.
Tabel: Transformatie totale voorraad (verhuureenheden), overzicht per gemeente, 2022
Gemeente | Stand op 31-12-2021 | Nieuwbouw | Verkoop bestaand | Verkoop leegstand (naar voorraad) | Sloop* | Aankoop | Splitsing | Samenvoeging | Stand op 31-12-2022 |
AA en Hunze | 20 | 20 | |||||||
Assen | 8.353 | 39 | -15 | -11 | -174 | 263 | 8 | -3 | 8.460 |
De Wolden | 1.919 | -11 | -2 | -1 | 1.905 | ||||
Hoogeveen | 270 | -3 | 267 | ||||||
Meppel | 506 | 506 | |||||||
Midden-Drenthe | 1.120 | -24 | 1.096 | ||||||
Noordenveld | 445 | 445 | |||||||
Ooststellingwerf | 2.599 | -8 | -6 | -1 | 2.584 | ||||
Westerveld | 1.667 | -6 | -5 | 1.656 | |||||
Totaal | 16.899 | 39 | -67 | -24 | -174 | 263 | 8 | -5 | 16.939 |
Nieuwbouw
De totale nieuwbouwproductie in 2022 bedraagt 39 nieuwe woningen en blijft daarmee achter op de planning. In totale aantallen zijn 127 woningen begroot en 39 gerealiseerd. De belangrijkste oorzaken voor het achterblijven van de gerealiseerde aantallen zijn:
- Vertraging in prefabricage van zogenoemde productiewoningen;
- Effecten van de coronacrisis op de realisatieafspraken;
- De realisatie van een aantal projecten is niet afgerond in 2022 en wordt opgeleverd in 2023;
- Onvoldoende ontwikkelpotentieel waar in 2022 gebruik van gemaakt zou kunnen worden;
- Samenwerkende gemeentes hebben onvoldoende snel mee kunnen ontwikkelen;
- Personele wisselingen op sleutelposities hebben vertragend gewerkt.
In 2022 hebben wij de volgende beheersmaatregelen getroffen die de realisatiedip moeten herstellen:
- De urgentie van het versnellen van de realisatie concern breed besproken en ingericht (Meer Anders Duurzaam bouwen als organisatieontwikkeling). Dit is vastgelegd in de 'Agenda voor de toekomst';
- 100=100 afspraak geïntroduceerd. Dat wat je programmeert, wordt ook daadwerkelijk gerealiseerd;
- Experimenteren met bouwmethodes en samenwerkingsvormen vinden niet meer plaats in het realisatieproces;
- Controle en inzicht vergroten door maandelijkse sturing op realisatierisico's;
- Samenwerking met gemeentes is aanzienlijk verbeterd en de urgentie van versnelling van sociale woningvoorraad wordt gezamenlijk omarmd;
- Voldoende ontwikkelpotentieel voor de komende jaren verworven;
- Personele bezetting deels hersteld.
Overname woningen Woonconcept
In 2022 hebben we samen met Woonservice de 305 woningen van Woonconcept in Assen door middel van een taakoverdracht overgenomen. Actium heeft daarvan 231 woningen overgenomen. Deze woningen staan in het centrum, Kloosterveen en de Lariks.
Sloop
In 2022 is de sloop van 102 eengezinswoningen en 72 bergingen in Assen (Aar, Delft, Stroom) in gang gezet. Het bouwrijp opleveren vindt plaats in 2023.
Ontwikkellocaties
Het ontwikkelpotentieel in 2022 bestaat uit locaties voor circa 1.100 woningen. In 2022 is de ontwikkelmethodiek verder geprofessionaliseerd en dat heeft een fors potentieel opgeleverd. De samenwerkende gemeentes beschikken over voldoende ontwikkellocaties en zien Actium als interessante partner voor de invulling ervan.
- Gemeente Assen - ontwikkelpotentieel voor 240 appartementen en 60 eengezinswoningen. Daarnaast biedt de locatie Industrieweg/Groningerstraat een ontwikkelpotentieel van ruim 400 woningen.
- Gemeente Westervelde - ontwikkelpotentieel van 60 eengezinswoningen en diverse grondposities met nog in te vullen bestemming.
- Gemeente Ooststellingwerf - ontwikkelpotentieel van ongeveer 100 eengezinswoningen en circa 140 grondgebonden woningen en appartementen (gebiedsontwikkeling Rikkingahof).
- Gemeente Meppel - ontwikkelpotentieel op verworven locatie van circa 40 appartementen.
Verkoop
In 2022 hebben we 47 zelfstandige woningen verkocht vanuit onze verkoopvoorraad. In de tabel Transformatie totale voorraad hiervoor is het aantal verkochte woningen per gemeente weergegeven. Naast huurwoningen hebben we ook ander soort vastgoed verkocht. In Assen verkochten we in 2022 één garage. Daarnaast verkochten we 19 intramurale zorgwoningen in de gemeente Midden-Drenthe. Het betreft het complex aan de Geelbroekerweg in Hooghalen. Daarmee komt het totaal verkochte eenheden op 67.
Flexwonen
We zien dat de beschikbaarheid van sociale huurwoningen onder druk staat. We zijn daarom op zoek gegaan naar flexibele oplossingen. In 2022 hebben we de Boshoflocatie in Assen geschikt gemaakt om tijdelijk te verhuren. Hier zijn nu 19 woningen verhuurd aan statushouders en andere mensen die met spoed een woning nodig hebben. Daarnaast hebben we in andere gemeenten verkennende gesprekken gevoerd over locaties om flexwoningen te realiseren.
2.2.4 Wonen en zorg
Een van de programma's waaraan we werken, is het programma 'Wonen, welzijn en zorg'. Met dit programma leveren we een belangrijke bijdrage aan de opgave op het snijvlak van wonen en zorg.
Langer zelfstandig wonen
In januari 2022 zijn we gestart met de seniorenmakelaar. Zij gaat met senioren in de gemeente Assen in gesprek om hen te helpen bij de bewustwording van de noodzaak van passend wonen. In 2022 heeft zij 28 senioren begeleid naar een nieuwe passende woning.
In de gemeente De Wolden hebben we een vervolg gegeven aan de bewustwordingscampagne ‘Woont u nog fijn’. Met deze bewustwordingscampagne willen we mensen aansporen om na te denken over hoe ze langer plezierig in hun woning kunnen blijven wonen, juist wanneer het nog prima gaat.
In totaal hebben 400 huurders een aanvraag ingediend voor een woningaanpassing uit het Langer Zelfstandig Thuis-pakket.
Gemengd wonen
Er is een groeiende vraag naar gemengd wonen: een mix van jong, oud, mensen met een beperking, kwetsbare mensen en statushouders. Actium is daarom eind 2021 gestart met een experiment in Assen. Een studente gerontologie woonde in een seniorencomplex. Uitkomsten van dit project zijn verbetering in de sociale cohesie en het vergroten van de zelfredzaamheid van de bewoners. We geven dit project een vervolg en hebben daarvoor een intentieovereenkomst met een zorgaanbieder afgesloten voor Indonesische studenten die een opleiding verpleegkunde volgen in Nederland.
We spelen beter in op de vraag naar aandachtsgroepen
In januari is het coördinatiepunt WeerThuis gestart. Zorgaanbieders die het uitstroomconvenant hebben ondertekend, helpen cliënten die de stap kunnen maken naar zelfstandig wonen vanuit beschermd wonen, een medisch verblijf of maatschappelijke opvang met het verkrijgen van een woning.
Projecten vanuit regionale aanpak dak- en thuisloosheid
Met behulp van een subsidietoekenning van het ministerie van Binnenlandse Zaken realiseerden we een aantal projecten als tussenvorm voor de stap naar zelfstandig wonen. Dit deden we samen met zorgaanbieders, de gemeente en omwonenden.
- We hebben vijf wooncontainers geplaatst op het terrein in het Havenkwartier in Assen. Het Leger des Heils en Werkpro bieden de begeleiding.
- We hebben studentenwoningen in het complex De Wouden in Assen omgebouwd tot zes doorstroomwoningen voor het Leger des Heils. De woningen zijn een tussenstap na de maatschappelijke opvang.
- We hebben twaalf woningen op het GGZ-terrein in Assen nieuw gebouwd als tussenstap voor de uitstroom vanuit een medisch verblijf. De woningen zijn in 2022 verhuurd aan cliënten van de GGZ.
Het doel van het experiment is om beter zicht te krijgen op de doelgroep spoedzoekers en te onderzoeken of het wonen met flexibele woonvormen een oplossing kan bieden voor het woningtekort.
Strategische kaders
Met behulp van Finance Ideas zijn we gestart met het ontwikkelen van strategische kaders voor zorgvastgoed.
2.2.5 Beschikbaarheid
Gemiddeld stonden woningzoekenden zes jaar ingeschreven op het moment dat ze een woning van Actium toegewezen kregen. De gemiddelde inschrijfduur verschilt sterk per gemeente: van gemiddeld 3,9 jaar in Ooststellingwerf tot 9,8 jaar in Meppel.
De gemiddelde inschrijfduur is het rekenkundige gemiddelde van de inschrijfduur van de woningzoekenden die in 2022 een woning kregen. Dit gemiddelde is exclusief bemiddelde woningen. De gemiddelde zoektijd wordt dit jaar nog niet gerapporteerd in het jaarverslag. Sinds de livegang van Thuiskompas in april 2020 bouwt iedere woningzoekende opnieuw zoektijd op. Pas na drie jaar geeft de gemiddelde zoektijd een realistisch beeld. We kunnen vanaf 2023 hierover rapporteren.
Tabel: Overzicht gemiddelde inschrijfduur (in jaren) bij woningtoewijzing (uitsluitend aanbodmodel) in 2022
Zelfstandige woningen | Gerealiseerde gemiddelde inschrijfduur in jaren | |
Totaal Actium | 15.247 | 6,0 |
Ontheffing uitbreidingsverbod gemeente Ooststellingwerf
We hebben eind 2022 een positief besluit ontvangen van de Autoriteit Woningcorporaties dat we weer mogen bouwen in de gemeente Ooststellingwerf. De gemeente Ooststellingwerf maakt geen onderdeel uit van onze woningmarktregio. Daarom mochten we de bestaande woningen wel beheren en vervangen, maar geen nieuwbouw realiseren. Met dit positieve besluit kunnen we bijdragen aan de aantoonbare uitbreidingsbehoefte die we de komende jaren in Ooststellingwerf hebben.
2.3 Betaalbaar wonen
Bij Actium kun je als huurder betaalbaar wonen. Ook als je een laag inkomen hebt. Zo houd je voldoende geld over voor andere dingen die nodig zijn voor een goed leven. Het is daarom belangrijk dat we onze woningen betaalbaar bouwen. Betaalbaarheid gaat voor ons overigens verder dan de hoogte van de huurprijzen alleen. Het gaat ons om de totale woonlasten. Dus ook om energielasten en belastingen.
Je kunt op elk moment in je leven moeite krijgen om je rekeningen te betalen. Betalingsproblemen kunnen uitgroeien tot betalingsachterstanden en schuldzorgen. We zoeken samen met huurders en onze samenwerkingspartners naar passende oplossingen om dit soort problemen te beperken en in de toekomst te voorkomen.
2.3.1 Huurprijsbeleid
Streefhuurbeleid
In 2022 stelden we het nieuwe streefhuurbeleid vast. Door het toevoegen van de huurprijsklasse betaalbaar laaglaag is deze klasse minder groot en kunnen we de laagste inkomens beter bedienen. In deze streefhuurprijsklasse vallen woningen met een streefhuur tussen de kwaliteitskortingsgrens en € 575,- (prijspeil 2022). Deze prijsklasse sluit aan bij onze huurprijzen bij nieuwbouw.
Tabel: Overzicht indeling woningvoorraad per streefhuurprijsklasse op 31-12-2022 (uitsluitend reguliere, zelfstandige woongelegenheden)
Streefhuurprijsklasse (prijspeil 2022) | Aantal | % van totaal |
Goedkoop (t/m €442,46) | 1.307 | 9% |
Betaalbaar laaglaag (€442,47 t/m €575) | 2.894 | 19% |
Betaalbaar laag (€575,01 t/m €633,25) | 7.717 | 51% |
Betaalbaar hoog (€633,26 t/m €678,66) | 2.820 | 18% |
Duur (€678,67 t/m €763,47) | 509 | 3% |
Totaal | 15.247 | 100% |
Gemiddelde huurprijs per woning ten opzichte van maximaal toegestane huur
In onderstaande tabel vergelijken we de gemiddelde werkelijke huurprijs (netto huurprijs) met de gemiddelde maximaal toegestane huurprijs. Onze huurders betaalden eind 2022 gemiddeld 62,7 procent van de wettelijk maximaal toegestane huurprijs. Eind 2021 was dit 63,6 procent. Het gemiddelde aantal WWS-punten per woning is 161. Dat is gelijk aan het gemiddelde op 31 december 2021. De gemiddelde werkelijke huurprijs is licht gestegen van € 536,- eind 2021 naar € 552,- eind 2022. Deze toename wordt in 2022 veroorzaakt door de huurverhogingen die bij mutatie worden toegepast en door mutaties (sloop en nieuwbouw) in de voorraad. Daarnaast hebben we op 1 juli 2022 de huren aangepast, waarbij we de wettelijke regels hebben gevolgd.
Onderdeel | Gemiddeld totaal Actium |
Aantal WWS-punten | 161 |
Toegestane maximale huurprijs (€) | 880 |
Werkelijke netto huurprijs (€) | 552 |
% van maximale huurprijs | 62,70% |
Jaarlijkse huuraanpassing
Op 1 juli 2022 hebben we de huurprijzen aangepast volgens de richtlijnen van de rijksoverheid. De maximaal toegestane huursomstijging over het kalenderjaar 2022 bedroeg 2,3 procent (gelijk aan de inflatie). Wij hebben een huurverhoging van 2,3 procent toegepast op zelfstandige woningen. Daarnaast hebben we een inkomensafhankelijke huurverhoging toegepast. Hierbij hebben we de huren van huurders met een middeninkomen met maximaal € 25,- verhoogd en de huren van huurders met een hoog inkomen met maximaal € 50,- verhoogd. Deze huuraanpassing zorgde voor een totale huursomstijging van 2,1 procent in 2022.
2.3.2 Afgesloten huurovereenkomsten woningen
In 2022 hebben we 1.065 huurovereenkomsten afgesloten voor DAEB-woningen. Dit zijn de in de Woningwet omschreven diensten van algemeen economisch belang (DAEB).
Het grootste deel van de afgesloten huurovereenkomsten is voor woningen met een huurprijs tussen de kwaliteitskortingsgrens en de bij de huishoudgrootte passende aftoppingsgrens. In 2022 hebben één-persoonshuishoudens de meeste huurovereenkomsten afgesloten. Ongeveer de helft van de huurovereenkomsten is afgesloten in Assen.
Tabel: Overzicht afgesloten huurovereenkomsten woningen 2022 (alleen DAEB-woningen) naar huishoudgrootte, leeftijdsgroep en inkomensdoelgroep.
Huishoudgrootte | Leeftijdsgroep | Inkomensdoelgroep | Huurprijs | Huurprijs | Huurprijs | Totaal |
Basishuur t/m €442,46 | € 442,46 t/m €633,25 | € 633,26 t/m € 763,46 | ||||
Rechtspersoon | Niet van toepassing | Vrijgesteld van inkomenstoets | 4 | 12 | 2 | 18 |
1 persoons | < = AOW leeftijd | t/m € 24.075 | 104 | 217 | 321 | |
> € 24.075 | 20 | 74 | 55 | 149 | ||
> AOW leeftijd | t/m € 23.975 | 4 | 96 | 100 | ||
> € 23.975 | 7 | 53 | 10 | 70 | ||
Speciale doelgroep | Vrijgesteld van inkomenstoets | 18 | 6 | 4 | 28 | |
153 | 446 | 69 | 668 | |||
Huurprijs | Huurprijs | Huurprijs | ||||
Basishuur t/m €442,46 | € 442,46 t/m €633,25 | € 633,26 t/m € 763,46 | ||||
2 persoons | < = AOW leeftijd | t/m € 32.675 | 15 | 57 | 1 | 73 |
> € 32.675 | 3 | 26 | 25 | 54 | ||
> AOW leeftijd | t/m € 32.550 | 1 | 32 | 3 | 36 | |
> € 32.550 | 34 | 9 | 43 | |||
Speciale doelgroep | Vrijgesteld van inkomenstoets | 2 | 1 | 3 | ||
21 | 150 | 38 | 209 | |||
Huurprijs | Huurprijs | Huurprijs | ||||
Basishuur t/m €442,46 | € 442,46 t/m €678,66 | € 678,67 t/m € 763,46 | ||||
3 persoons en meer | < = AOW leeftijd | t/m € 32.675 | 1 | 107 | 108 | |
> € 32.675 | 17 | 9 | 26 | |||
> AOW leeftijd | t/m € 32.550 | 0 | 1 | 0 | 1 | |
> € 32.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Speciale doelgroep | Vrijgesteld van inkomenstoets | 35 | 0 | 35 | ||
1 | 160 | 9 | 170 | |||
Totaal | 179 | 768 | 118 | 1065 |
Tabel: Afgesloten huurovereenkomsten 2022 (uitsluitend zelfstandige, reguliere DAEB-woningen), verdeeld over de huurprijsklassen en naar gemeente
Gemeenten | Huurprijsklassen | Eindtotaal | ||||
Goedkoop | Betaalbaar laaglaag | Betaalbaar laag | Betaalbaar hoog | Duur | ||
t/m €442,46 | (€442,47 t/m €575) | (€575 t/m €633,25) | (€633,26 t/m €678,66) | (€678,67 t/m €752,33) | ||
Assen | 124 | 107 | 211 | 85 | 24 | 551 |
De Wolden | 16 | 39 | 34 | 16 | 11 | 116 |
Hoogeveen | 3 | 9 | 2 | 2 | 16 | |
Meppel | 4 | 1 | 5 | 5 | 2 | 17 |
Midden-Drenthe | 7 | 22 | 27 | 6 | 62 | |
Noordenveld | 6 | 8 | 6 | 20 | ||
Ooststellingwerf | 7 | 70 | 70 | 38 | 6 | 191 |
Westerveld | 21 | 22 | 34 | 13 | 2 | 92 |
Totaal Actium (aantal) | 179 | 264 | 396 | 173 | 53 | 1065 |
Totaal Actium (aandeel) | 16,8% | 24,8% | 37,2% | 16,2% | 5,0% | 100% |
2.3.3 De 92,5-7,5 regeling
Sinds 2022 gelden nieuwe toewijzingsregels. De 'tussencategorie' voor mensen met een (laag) middeninkomen is verdwenen. Actium heeft in 2022 98,6 procent van de woningen toegewezen aan de doelgroep tot de inkomensgrens. Hiermee voldeden we ruim aan de afspraak om minimaal 92,5 procent toe te wijzen aan de doelgroep.
Tabel: 92,5/7,5% regeling: aantal en aandeel verhuringen (alleen DAEB-woningen) per inkomensdoelgroep
Inkomensdoelgroep | Aantal verhuringen | Aandeel verhuringen |
Onder de inkomensgrens | 1.032 | 98,6% |
Boven de inkomensgrens | 15 | 1,4% |
Totaal aantal toewijzingen | 1.047 | 100% |
2.3.4 Passend toewijzen
In 2022 hebben wij 99 procent van onze woningen passend toegewezen. We voldoen hiermee dus ruim aan de wettelijke norm. Slechts in enkele gevallen maken we een uitzondering, bijvoorbeeld in het geval we een woning van een huurder slopen en de huurder daarom verhuist naar een andere woning. Passend toewijzen draagt bij aan betaalbaar wonen voor onze huurders.
Passend toewijzen: overzicht aantal en aandeel verhuringen (DAEB-woningen) aan huurtoeslaggerechtigden
Passendheidscategorie | Aantal | Aandeel |
Passend | 698 | 99% |
Niet passend | 6 | 1% |
Totaal | 704 | 100% |
2.3.5 Bijzondere doelgroepen
Niet reguliere toewijzingen
Binnen het samenwerkingsverband Thuiskompas heeft Actium net als de andere deelnemende corporaties jaarlijks 20 procent vrije toewijzingsruimte voor toewijzingen van woningen die afwijken van de afgesproken reguliere toewijzingsregels.
We gebruiken deze ruimte bijvoorbeeld om zogenoemde aandachtsgroepen een woning te verhuren. In 2022 bleven we onder de afgesproken grens van 20 procent vrije beleidsruimte. In de tabel hieronder wordt op gemeenteniveau het aantal verhuringen naar bemiddelingsreden en vrije beleidsreden weergegeven.
Assen | De Wolden | Hoogeveen | Meppel | Midden-Drenthe | Noordenveld | Ooststellingwerf | Westerveld | Totaal Actium | |
Bemiddelingsreden | |||||||||
Aangepaste woning | 4 | 2 | 6 | ||||||
Calamiteit | 1 | 1 | 2 | ||||||
Coöptatie (voordracht) | 63 | 3 | 2 | 4 | 1 | 73 | |||
Leefbaarheid | 12 | 12 | |||||||
Molukse wijk | 6 | 1 | 7 | ||||||
Uitstroom BW/MO | 6 | 1 | 3 | 10 | |||||
Renovatie / sloop / herhuisvestingsurgentie | 2 | 1 | 3 | ||||||
Student | 3 | 3 | |||||||
Tijdelijk contract | 20 | 20 | |||||||
Woningruil | 20 | 1 | 3 | 1 | 1 | 26 | |||
Zorgwoning | 2 | 8 | 1 | 4 | 15 | ||||
Vrije beleidsreden | 0 | ||||||||
Kernbinding | 1 | 1 | |||||||
1 en 2 persoonshuishouden | 2 | 2 | 3 | 8 | 2 | 3 | 20 | ||
Totaal | 141 | 13 | 3 | 2 | 15 | 3 | 10 | 11 | 198 |
Urgenties
Vanuit Thuiskompas is er een gezamenlijke urgentiecommissie. De urgentiecommissie heeft in 2022 in totaal 1043 aanvragen ontvangen. In totaal zijn hiervan 353 aanvragen in behandeling genomen, waarvan 101 aanvragers uiteindelijk een urgentie kregen toegewezen. De corporaties in Drenthe, waaronder Actium, hebben de mensen met urgentie gehuisvest.
Een groot deel van de aanvragen is niet in behandeling genomen, omdat er bijvoorbeeld niet gereageerd is op een verzoek tot aanvullende informatie, de aanvraag niet betaald is of de aanvraag is ingetrokken.
Statushouders
Gemeenten krijgen op basis van hun grootte elk jaar een taakstelling van het Rijk om een bepaald aantal statushouders te huisvesten.
De totale landelijke taakstelling voor 2022 bedraagt ongeveer 23.500 te huisvesten vergunninghouders (statushouders).
De taakstelling voor Actium in 2022 was 229 statushouders. In totaal hebben we 240 statushouders inclusief na-reizigers gehuisvest in 65 woningen. In totaal dus meer gehuisvest dan de taakstelling. Per gemeente is dat bij enkele gemeenten iets onder de norm (Westerveld, Assen en De Wolden) en bij de andere gemeenten boven de norm. Voor Assen en De Wolden is de totale taakstelling wel gehaald, deze gemeenten hebben zelf ook statushouders gehuisvest. In de gemeente Westerveld is dit niet het geval.
Statushouders per gemeente
Taakstelling | Realisatie | |
---|---|---|
Assen | 85 | 65 |
De Wolden | 43 | 41 |
Hoogeveen | 3 | 5 |
Meppel | 4 | 12 |
Midden-Drenthe | 25 | 36 |
Noordenveld | 7 | 20 |
Ooststellingwerf | 30 | 33 |
Westerveld | 32 | 28 |
Totaal Actium | 229 | 240 |
2.3.6 Huisuitzettingen
Huisuitzettingen
We doen er alles aan om een huisuitzetting te voorkomen. Dat lukt niet altijd. In 2022 hadden we drie huisuitzettingen met een huurachterstand. Daarnaast hadden we een gedwongen huisuitzetting vanwege overlast. De rechter bepaalt in alle gevallen of een huisuitzetting mag. In 2014 vonden nog 48 huisuitzettingen met een huurachterstand plaats. In acht jaar tijd daalde het aantal uitzettingen enorm.
Wij beseffen dat mensen betalingsproblemen kunnen krijgen. Het kan iedereen overkomen. Schulden en achterstanden leveren stress op. Daarom hebben we onze dienstverlening zo ingericht dat er zo weinig mogelijk barrières zijn om contact met ons te zoeken en te hebben. Onze aanpak is een huurachterstand zo vroeg mogelijk te signaleren en daarna huurders op maat te begeleiden. We communiceren via verschillende kanalen zoals whatsapp, sms, telefoon en huisbezoeken. Onze medewerkers hebben ook een toegankelijkere functienaam gekregen die niet op voorhand afschrikt als je wordt doorverbonden, van medewerker incasso naar consulent huurbetaling.
Aantal huisuitzettingen per jaar
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
48 | 27 | 29 | 14 | 12 | 5 | 4 | 4 | 3 |
2.3.7 Huurachterstand, huurderving en leegstand (huurincasso)
Huurachterstand
Onze aanpak is om huurachterstanden van huurders te voorkomen en als er wel een huurachterstand is, dit zo vroeg mogelijk te signaleren. Dit doen we in samenwerking met verschillende organisaties.
De energiecrisis heeft in 2022 geen effect gehad op een hogere huurachterstand. De huurachterstand bedroeg op 31 december 2021 0,34 procent voor zittende huurders en 0,21 procent voor vertrokken huurders. Het aantal deurwaardersdossiers bij zittende en vertrokken huurders is in een jaar teruggebracht van 253 naar 206.
Huurderving als gevolg van leegstand
Actium streeft ernaar om zo weinig mogelijk woningen leeg te laten staan. Helaas is dit niet helemaal te voorkomen. Daar waar dit toch noodzakelijk is, streven we ernaar om de leegstand zo kort mogelijk te laten duren.
Als een woning leeg staat ontvangt Actium geen huur. In 2022 liep de huurderving terug naar ongeveer € 1,5 miljoen. Dit is ongeveer € 300.000 minder dan vorig jaar. Omgerekend is dit 1,39 procent van de te verwachten huurinkomsten (1,57 procent in 2021). Het percentage huurderving kwam net iets hoger uit dan onze norm van 1,2 procent.
Verreweg de meeste leegstand (bijna 57 procent) werd veroorzaakt door (sloop)projecten. In 2022 waren er verschillende projecten onderhanden, waaronder Delft/Aar/Stroom en de Resedastraat/De Wouden in Assen, Haerenkwartier in Oosterwolde, 't Vonder in Ruinerwold en Dunninghe in de Wijk. Deze projecten hadden nog een doorloop vanuit 2021. Ook werd leegstand veroorzaakt door mutatieonderhoud als gevolg van verhuizingen, verkoop en een klein deel als gevolg van lastiger te verhuren woningen (verhuurbaarheid).
In Assen stond een woning als gevolg van mutatieonderhoud gemiddeld 19 dagen leeg (in 2021 was dit 23 dagen). In de buitenkernen stond een woning gemiddeld 15 dagen leeg (in 2021 was dit 17 dagen).
2.4 Goede, duurzame woningen
Als huurder wil je comfortabel, prettig en gezond wonen. Daarvoor heb je een goede woning nodig. Een woning die gebruiksvriendelijk is en die logisch is ingedeeld. Een woning die technisch goed in elkaar zit en goed onderhouden wordt. Een woning waar je de dingen kan doen die voor jou belangrijk zijn.
Een goede woning is ook een duurzame woning. Want in een duurzame woning woon je comfortabel. En je verbruikt niet meer energie dan nodig is. Dit is niet alleen goed voor jouw portemonnee, maar ook voor de toekomst van onze aarde. We bouwen en onderhouden circulair en natuurinclusief. Dat betekent dat we zo min mogelijk nieuwe grondstoffen en materialen gebruiken. En dat we zo veel mogelijk gebruik maken van natuurlijke grondstoffen.
2.4.1 Technische kwaliteit van onze woningen
Technische kwaliteit
Door renovatie, sloop en nieuwbouw is een deel van de woningvoorraad in transitie. Met behulp van de NEN 2767 conditiescore meten we de bouwtechnische kwaliteit van onze woningvoorraad.
De gemiddelde conditiescore van onze woningen bedraagt 2,3. De gewenst gemiddelde bouwtechnische kwaliteit van woningen moet conditiescore 2 te zijn. Het verschil tussen de gewenste conditiescore 2 en de gemeten conditiescore 2,3 rechtvaardigt de instandhoudingsactiviteiten die worden begroot in de meerjarenonderhoudsbegroting (MJOB). Met het uitvoeren van het zogenoemd correctief instandhoudingsonderhoud houden we de technische kwaliteit van onze woningvoorraad op de gewenste score 2. Elk jaar wordt op een kwart van onze woningvoorraad de conditiemeting uitgevoerd.
Onderstaand tabel geeft de NEN 2767 score classificaties weer.
Energetische kwaliteit en reductie CO2 emissie
In 2022 hebben we de methodiek voor het meten van de CO2 emissie afgerond. Van elk opgeleverd project wordt de effectiviteit van de renovatie onderzocht. We verbeteren hiermee ons prognosticerend vermogen. De eerste grafiek hierna toont de effectiviteit van onze meerjarige (des-)investeringsactiviteiten ten opzichte van de doelstelling CO2 emissie in 2030.
We monitoren onze CO2 uitstoot door gebruik te maken van het werkelijk aardgasverbruik van onze woningen. Hiervoor vragen we specifieke data van uitsluitend onze woningen op bij de netwerkbedrijven. De tweede grafiek hierna toont de werkelijke CO2 emissie en aardgasverbruik over de periode 2017-2021. De verbruiks- en CO2 emissie gegevens worden jaarlijks in maart geactualiseerd.
De laatste grafiek hierna toont de gemiddelde energieprestatie 2 van de woningvoorraad conform de NTA8800. Met een gemiddelde score van 176 kWh/m2 is onze voorraad gemiddeld energielabel B. Afgelopen jaar zijn de nationale prestatieafspraken van kracht geworden. In deze afspraken staat benoemd dat voor 2028 woningen met een energielabel E, F en G moeten zijn verbeterd. Van de 849 woningen met een energielabel E, F en G maken 623 woningen onderdeel uit van de renovatie of sloop-nieuwbouw opgave. De resterende 226 woningen worden gesloopt. Hiervoor in de plaats komen nieuwe duurzame woningen op dezelfde locatie. Niet alleen de realisatie-index maar ook de gemeentelijke afspraken over de gebiedsontwikkeling zijn van invloed op het behalen van dit resultaat.
Verduurzamingsprogramma
Het verder verduurzamen van ons woningbezit is een enorme opgave. In 2022 is daarom hard gewerkt aan het opzetten van een omvangrijk verduurzamingsprogramma, met als doel om zo snel mogelijk onze woningen te verduurzamen door grote aantallen aan te kunnen pakken. Het kost tijd om zo'n programma op te zetten en in uitvoering te brengen. In 2023 starten we met de eerste complexen.
Onderhoud van onze woningen
We hebben in 2022 ruim € 26 miljoen (kasstroom) uitgegeven aan het onderhoud van onze woningen door planmatig onderhoud, contractonderhoud en service- en mutatieonderhoud.
Planmatig onderhoud
De uitgaven en realisatie in planmatig onderhoud zijn in 2022 binnen de begroting uitgevoerd. De belangrijkste redenen hiervoor zijn voordelige inkoop op het gebied van ketelvervanging. Het laten vervallen van een aantal planmatige activiteiten die bij toekomstige renovaties gecombineerd worden. Doorschuiven van aantallen binnenrenovaties als gevolg van de Corona pandemie en beperkte slagkracht van de leveranciers in 2022.
Contractonderhoud
In 2022 Is ruim € 4 miljoen aan contractonderhoud uitgevoerd. De realisatie is onder de begroting gebleven.
Mutatieonderhoud en reparatieverzoeken
Binnen de reparatieverzoeken zien we een grote toename van schimmel- en vochtgerelateerde klachten. Een groot deel van de klachten ontstaan door huurdersgedrag. De energiearmoede maakt dat huurders een ander gedrag laten zien, minder goed ventileren en zo min mogelijk stoken. Om dit aan te tonen en bespreekbaar te maken wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van vochtmeetapparatuur.
Het meer energiebewust zijn en meegaan in de verduurzaming zien we terug in een toename van woonwensen. Vooral de aanvragen voor elektrisch koken worden elk jaar meer.
2.4.2 VvE-beheer
Actium verhuurt ook woningen in complexen waar we het eigendom delen met andere eigenaren. In deze complexen regelt de Vereniging van Eigenaren (VvE) het onderhoud en de besluitvorming.
In 2022 is er bij meeste VvE’s weer fysiek vergaderd. Door aankoop van bezit van Woonconcept heeft Actium ook drie extra VvE’s in bezit gekregen.
In totaal heeft Actium 30 VvE-complexen, waarin wij een van de eigenaren zijn. Daarnaast hebben wij vijf VvE's waar wij alleen parkeerplaatsen hebben.
2.5 Goed samenleven in een fijne woonomgeving
Naast je thuis, is de woonomgeving minstens zo belangrijk voor een goed leven. We zetten ons dus ook in voor een gezonde, schone en veilige woonomgeving.
We gaan voor krachtige en veelzijdige wijken. Wijken waar kwetsbare en niet-kwetsbare bewoners zelfredzaam en samen redzaam kunnen zijn. Waar begrip, inlevingsvermogen en omzien naar elkaar heel gewoon is. Zo leveren we onze bijdrage aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Waarin iedereen ertoe doet. Waarin iedereen gelijke kansen heeft. Waarin voorzieningen voor iedereen aanwezig en bereikbaar zijn.
De inrichting van de woonomgeving nodigt uit tot gezond gedrag. Er is ruimte voor fietsen, bewegen, wandelen, spelen en ontmoeten. En we vergroenen onze woonomgeving. Dat betekent dat we de natuur terugbrengen in onze wijken en in en om onze woningen en gebouwen.
Het resultaat: uitnodigende, vitale en groene leefwijken.
2.5.1 Leefbaarheidsprogramma
Actium heeft de verantwoordelijkheid om buurten en wijken leefbaar te houden. De middelen en inspanningen die we hiervoor inzetten, moeten ten goede komen aan onze woningen en de bewoners van deze woningen. Om de inspanningen en middelen zo goed mogelijk in te zetten, werken we in ons werkgebied met leefbaarheidsprogramma’s. De basis voor deze programma's zijn de scores uit de Leefbaarometer die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties tweejaarlijks publiceert.
De meeste woningen van Actium scoren onder het gemiddelde volgens de Leefbaarometer. Dit kan verklaard worden doordat onze woningen vaker in buurten staan met relatief lagere leefbaarheid dan bijvoorbeeld de koopwoningen in ons werkgebied.
In 2022 hebben we ons gericht op alle gemeenten waar we woningen bezitten. Wel hebben we extra ingezet op de gemeenten waar we beneden gemiddeld scoorden. Dit zijn in 2022 de gemeenten Assen, Midden-Drenthe en Ooststellingwerf.
Visie op leefbaarheid en uitvoeringsprogramma
Sinds 2015 werken we met bovenstaand leefbaarheidsprogramma, maar ondertussen zijn er veel ontwikkelingen geweest en gaande. Daarom evalueren we in 2023 onze inzet en aanpak en ontwikkelen we een visie op leefbaarheid. Op die manier willen we duidelijk maken waar we als corporatie van zijn en waar we het verschil kunnen en willen maken. Eind 2022 heeft de aftrap van dit traject plaatsgevonden door een bijeenkomst met samenwerkingspartners en collega's in het kantoor van Actium.
Mijn Buurt Assen (MBA)
Mijn Buurt Assen (MBA) is een gebiedsgericht samenwerkingsverband tussen Actium, de gemeente Assen en Vaart Welzijn. Naast het stimuleren en ondersteunen van buurtinitiatieven, worden vanuit deze gebiedsgerichte aanpak fysieke ingrepen, als wijkvernieuwing, gekoppeld aan sociale activiteiten.
In 2022 startten we het proces om voor de komende twee jaar uitvoeringsprogramma’s voor de wijken te maken. In 2023 worden deze uitvoeringsplannen voorgelegd aan de stuurgroep MBA.
Leefbaarheid en wijkvernieuwing
De coronacrisis heeft veel impact op de samenleving gehad. Begin 2022 had dit nog impact op de uitvoering, maar door de ervaringen zijn er veel activiteiten op een alternatieve manier uitgevoerd. Nadat de coronamaatregelen werden afgeschaft, kwamen er meer initiatieven. Er was weer ruimte voor ontmoeting en dat sloot ook aan bij de behoefte. Dit zagen we in alle gemeenten terug in de activiteiten die werden georganiseerd door bewoners(groepen).
We hebben in 2022 € 1.052.000 uitgegeven aan leefbaarheid. Het gaat hier om fysieke én sociale uitgaven. Dit bedrag is inclusief de personele inzet van medewerkers van Actium.
2.5.2 Sociale problematiek
In onze samenleving moeten mensen zich zoveel mogelijk zelf kunnen redden. Dat is voor sommige huurders lastig. Zij hebben ondersteuning nodig. Wij voelen ons daar verantwoordelijk voor. Maar we kunnen dat niet alleen. Wij zoeken de samenwerking op met organisaties die ook actief in de wijk zijn zoals de gemeente, zorgorganisaties, welzijnsinstellingen en politie.
Energiearmoede
Door de stijgende en hoge energiekosten komen sommige huurders in de financiële problemen. Hierdoor ontstaan er schrijnende situaties. Er is een (grote) behoefte om weer overzicht te krijgen op eigen verbruik en uitgaven. En informatie te krijgen over hoe zij kunnen besparen, waar zij recht op hebben en waar zij terecht kunnen voor ondersteuning.
Daarom is er een energielab georganiseerd, waarna we vervolgens met een multidisciplinaire kerngroep zijn gestart om huurders zoveel mogelijk te ondersteunen in de ontstane problemen en proactieve maatregelen te nemen om meer problemen te voorkomen. Veel van deze maatregelen krijgen vorm in 2023.