Verslag Ondernemingsraad

2022 was het tweede jaar van de zittingsperiode van deze OR. De samenstelling onderging een wijziging in 2022 door het vertrek van de vice-voorzitter. Na een oproep voor kandidaten werd de vacante functie vlot ingevuld door Chantal van den Berg.

Jeanine Hollander voorzitter
Annet Laurijsen vice-voorzitter  tot 1 augustus
Johannes Wanders secretaris
Heike Boot vice-secretaris
Mac Prajasemita   lid
Arjan Moes lid
Hilco Dekker  lid en vice-voorzitter
Chantal van den Berg lid  vanaf 1 december

Platform

De Ondernemingsraad is aangesloten bij het Platform ondernemingsraden uit de noordelijke provincies. Er wordt twee keer per jaar een bijeenkomst belegd. In deze bijeenkomsten worden door de leden aangedragen onderwerpen behandeld. Deze vergadering wordt begeleid door iemand van SBI-formaat.

Vergaderingen 2022

In 2022 heeft de OR zes keer vergaderd. Er is ook zes keer vergaderd met de Directeur-Bestuurder Monique Boeijen en de interim Directeur-Bestuurders Anne van der Heide en Rein Swart.

Raad van Commissarissen, Vertrouwenspersoon en Bedrijfsarts

In 2022 heeft een afvaardiging van de OR een evaluatie gehad met de Raad van Commissarissen, vertrouwenspersoon en de bedrijfsarts. Daarnaast was er regelmatig contact met ons aanspreekpunt van de RvC.

Adviesaanvragen en instemmingsverzoeken

De OR heeft in 2022 gereageerd op de verzoeken over Grensoverschrijdend Gedrag, Wijziging van ICT, Tijdelijke verhoging reiskostenvergoeding, Groen reizen en de geschillenprocedure functiewaardering.

Secundaire Arbeidsvoorwaarden

Bij de secundaire Arbeidsvoorwaarden van 2021 was afgesproken om in 2022 met een werkgroep een voorstel te maken voor het zakelijk- en woonwerk reizen. Dit leverde geen resultaat op, waarna de werkgever een voorstel voor “groen reizen” heeft gedaan. In de overlegvergaderingen met de Directeur-Bestuurder is het voorstel en aanpassingen besproken, maar dat heeft nog niet tot een definitief voorstel geleid. De verwachting is dat dit in 2023 wordt afgerond.

Ontwikkelingen Afdeling Vastgoed

Op de afdeling Vastgoed zijn ontwikkelingen gaande waarbij de OR haar vinger aan de pols houdt. Een aantal keren is de OR bijgepraat over de stand van zaken en de voortgang van de ontwikkelingen

ARBO

De Arbo staat als vast punt op de agenda van elke OR-vergadering. Namens de OR heeft Jeanine Hollander zitting in de Arbo Commissie.

Training

In 2022 heeft de OR drie trainingen gehad gericht op OR-kennis en werkverdeling. Daarnaast heeft de OR samen met HRM en de Directeur-Bestuurder een drietal sessies gevolgd over HRM-instrumenten.