Risicoparagraaf

Wij hebben een duidelijke strategie om onze volkshuisvestelijke doelen te realiseren. Hierbij is het aangaan van risico’s onvermijdelijk. De directeur-bestuurder is eindverantwoordelijk voor het bepalen van wat daarbij maximaal acceptabel is, oftewel welk risiconiveau acceptabel is. Met behulp van risicomanagement maken we inzichtelijk welke risico’s we lopen en welke maatregelen we treffen om deze risico’s te beperken tot een aanvaardbaar niveau.

Risicomanagementbeleid

In het risicomanagementbeleid liggen de gemaakte beleidskeuzes en de verantwoordelijkheden over het risicomanagement vast. Het risicomanagement is geïntegreerd in onze planning & control-cyclus. In tussentijdse rapportages doen we verslag van de voortgang van de realisatie van onze doelen en geven we een financiële verantwoording. Ook leggen we in deze rapportages verantwoording af over risico’s en beheersmaatregelen. De risico-inschatting en de werking van de beheersmaatregelen worden op deze wijze periodiek beoordeeld en waar nodig herijkt. Door het uitvoeren van interne audits, gebaseerd op risk-based auditing, beoordelen we beheersmaatregelen op hun opzet, bestaan en werking.

Risicobereidheid

Gezien onze maatschappelijke doelstellingen kiest Actium ervoor een risicobewuste corporatie te zijn. Om ons vermogen optimaal in te kunnen zetten ten behoeve van onze volkshuisvestelijke doelen gaan we weloverwogen om met de mogelijke risico's. Dit is terug te zien in onze huidige gezonde financiële positie. Wij proberen risico’s zoveel mogelijk te beperken, mits de (kosten van de) beheersmaatregelen in een gezonde relatie staan tot de hoogte van de mogelijke risico’s, passend bij onze taakstelling.  Deze risicobereidheid vertaalt zich onder meer in het aanhouden van een hogere financiële buffer dan voorgeschreven door de externe toezichthouders. Zoals in paragraaf 4.1.4 is toegelicht zijn onze normen ICR, LTV en solvabiliteit minder ruim dan de normen van de AW en het WSW. Ook hebben we een voorkeur voor een zekere bedrijfsvoering in plaats van een eventuele resultaatmaximalisatie.

Soft controls

Hoewel we geen expliciet systeem voor het vastleggen van soft controls kennen, zijn we ons zeker bewust van het belang hiervan. Het is de basis voor een goed werkend risicomanagementbeleid. Ons uitgangspunt is dat risicobeheersing voor een groot deel wordt bepaald door gedrag. Een belangrijke soft control is de ‘tone at the top’. De soft controls zijn een belangrijk onderdeel van de zogenaamde ‘checks and balances’ op bestuursniveau. Zo organiseren we formele en informele contactmomenten tussen de leden van de RvC en het managementteam, zodat de RvC breder wordt geïnformeerd dan alleen door de directeur-bestuurder. Ook worden medewerkers uitgenodigd bij RvC-vergaderingen om nadere toelichting te geven op specifieke onderwerpen. Zo streven wij naar optimale transparantie over ons beleid, ook richting de toezichthouders.

Strategische risicio's

In de tussentijdse rapportages verantwoorden we periodiek over de strategische risico's en actualiseren we de kans en impact indien van toepassing. De strategische risico's zijn gekoppeld aan onze strategische koers. In navolging op de herijking van de strategische koers in 2021, hebben we in 2022 een hernieuwde strategische risicoanalyse uitgevoerd. Hieruit zijn tien strategische risico's naar voren gekomen. Binnen deze tien strategische risico's onderkennen we vijf toprisico's waar we ons in de managementrapportages op focussen. We constateren dat - in lijn met voorgaand jaar -  ook in de nieuwe strategische risicoanalyse de risico's rondom betaalbaarheid, het duurzaam verdienmodel en de landelijke en lokale politiek in de top vijf zitten. Het risico dat betrekking heeft op de kwalitatieve en kwantitatieve bezetting kwalificeren we nu hoger, waardoor deze in de top vijf risico's is opgenomen. De verhuurbaarheid van intramurale zorgcomplexen zien we niet meer als een strategisch risico.

Onderstaande tabel geeft de bruto risicomatrix weer.

Voor ieder risico zijn maatregelen benoemd waarmee we ze proberen te beheersen.  Dit kunnen bestaande, werkende of nog te implementeren maatregelen zijn. Onderstaande matrix geeft inzicht in de risico-inschatting, rekening houdend met de al werkende beheersmaatregelen.  Voor de vijf toprisico’s is de netto risico inschatting in onderstaand overzicht weergegeven.

Toelichting belangrijkste risico's

We hebben een 'top vijf' benoemd, op basis van de ingeschatte kans dat dit risico zich voordoet en de mogelijke impact ervan.  Het gaat om de volgende risico's:

Landelijke politiek - we hebben te maken met - soms onvoorspelbare - verplichte prestaties en wet- en regelgeving op het gebied van nieuwbouw, verduurzaming, warmtetransitie, huurbeleid ten opzichte van de inkomstenstroom. Dit wordt onder meer veroorzaakt door nieuwe ambities en strakkere regie vanuit de landelijke overheid op het gebied van de volkshuisvesting. Het (tijdig) realiseren van onze opgaven en met de gemeenten afgesproken prestaties komen hierdoor onder druk te staan.

We proberen hier invloed op uit te oefenen door samen met onze belangenorganisatie Aedes actief in de lobby te zijn, om te voorkomen dat (overheids-)maatregelen onbesproken worden doorgevoerd. Door externe ontwikkelingen tijdig te signaleren en hierop voortijdig te acteren maken we de effecten op ontwikkelingen beheersbaar. Daarnaast maken we bij onze beleidskeuzes gebruik van scenarioanalyses om zo de impact van mogelijke maatregelen inzichtelijk te maken. De scenarioanalyses vormen de risicoanalyse van het volkshuisvestelijk beleid, herrekend naar financiële consequenties. Regelmatig vindt gesprek in het MT en met de RvC plaats over de noodzakelijke omvang van de buffers.

Inmenging lokale overheid - we zien een steeds grotere rol van de provincie, die geen directe gesprekspartner van de corporaties is, en een lokale overheid die moeite heeft om tijdig te leveren. Denk aan het leveren van grondlocaties, het versnellen van procedures en de inzet in het sociaal domein. Aangezien we in grote mate afhankelijk zijn van de inzet van gemeenten op deze onderwerpen heeft dit effect op de tijdigheid van besluitvorming en het leveren van onze prestaties op langere termijn. Om dit risico te beheersen maken we kritische en meetbare prestatieafspraken en we monitoren de voortgang hierop en stemmen tijdig met gemeenten af. We vergroten de kennis over woningcorporaties en haar opgaven bij de gemeenten, onder andere in één op één contacten maar ook door het organiseren van themabijeenkomsten. We activeren gemeenten om beleid op te stellen, zoals woon(zorg)visies en we participeren actief bij de totstandkoming hiervan.

Betaalbaarheid - economische en politieke ontwikkelingen met onder meer hoge inflatie, stijgende energieprijzen en hierdoor overige lastenstijgingen zorgen dat de betaalbaarheid van onze huren en de woonlasten voor onze huurders onder druk staan. Het risico van huurachterstanden en betalingsproblemen nemen toe. Om de woonlasten zo laag mogelijk te houden zorgen we voor een terughoudend huurbeleid met een streefhuurbeleid met een prijsniveau van de voorraad passend bij de inkomens van onze doelgroep. We wijzen de vrijkomende woningen passend toe waardoor de huurprijs aansluit bij het inkomen van de huurder. Bij nieuwbouw en renovatieprojecten kijken we naar de totale woonlasten en niet alleen naar de huurprijs. We stimuleren energiezuinig gedrag door goede informatievoorziening en de inzet van energiecoaches.  Als er sprake is van huurachterstanden, dan beïnvloeden we deze door een preventieve en vroegtijdige aanpak.

Duurzaam verdienmodel - met de huuropbrengsten die onder druk staan, een toename van de uitbreidingsinvesteringen en noodzakelijke duurzaamheidsinvesteringen in combinatie met onzekere economische tijden met hoge inflatie, stijgende rente en bouwkosten en de beperkte beschikbaarheid van mensen en materiaal staat ons (toekomstig) exploitatieresultaat onder druk. Om vroegtijdig te anticiperen toetsen we de financiële haalbaarheid en weerbaarheid door het uitvoeren van meerjaren doorrekeningen en financiële scenario analyses en waar nodig sturen we bij. Door het hanteren van intern hogere normen dan de toezichthouder kunnen eventuele lastenverzwaringen worden opgevangen. Investeringsbesluiten worden beoordeeld op passendheid binnen ons eigen normenkader voor investeringen. Investeringen worden individueel beoordeeld en besproken op MT niveau, waarbij afwijkingen op het normenkader toelichting vereisen.

Kwalitatieve en kwantitatieve bezetting - door (technologische) ontwikkelingen worden steeds vaker andere eisen gesteld aan het werk van onze medewerkers. Zowel de werkgever als de medewerker zullen in deze ontwikkeling mee moeten gaan.  Er is sprake van een hoge mobiliteit van medewerkers, ook wij zien dit terug in onze in-, door-, en uitstroomcijfers, terwijl het lastig is om nieuwe mensen aan te trekken. Om hierop in te spelen hebben we een gestructureerde aanpak van onze strategische personeelsplanning, we hebben kennis  van toekomstige ontwikkelingen en we hebben een visie op hoe op deze ontwikkelingen in te spelen. We zorgen voor een goed loopbaanbeleid, waarin doorstroom van medewerkers wordt gestimuleerd, we trekken door middel van stages en traineeships een jongere generatie aan en we faciliteren medewerkers op het gebied van kennis, competenties en persoonlijke ontwikkeling. We zijn altijd op zoek naar de balans van de behoefte van de individuele medewerker en de vraag van de organisatie.

Bij het bepalen van het meerjarenperspectief en onderliggende scenario’s (zie paragraaf 4.6) houden we rekening met onze strategische risico’s. Deze jaarlijkse herijking en scenario analyse geeft ons tijd en ruimte om tijdig bij te kunnen sturen op ontwikkelingen.

Tactische en operationele risico's

De procesflows en risicobeheermatrices van de belangrijkste processen zijn in beeld en worden jaarlijks geactualiseerd. Uitzondering is het proces dagelijks onderhoud, deze pakken we in 2023 op. Hiermee zijn de operationele risico's, beheersmaatregelen, keycontrols en frauderisico's van deze processen bepaald en vastgelegd conform de OOB vereisten.  De frauderisico-analyse is in 2022 met de RvC besproken.

De belangrijkste beheersmaatregelen zijn in het controleplan opgenomen, zodat de kwaliteit van uitvoering deze maatregelen in de periodieke interne controles wordt getoetst.