2.1 Woningzoekenden
Woningzoekenden
Sinds medio 2020 bieden we onze beschikbare woningen aan via Thuiskompas. Thuiskompas is een samenwerking van de acht Drentse woningcorporaties en hun twaalf huurdersorganisaties. Sindsdien kunnen woningzoekenden in de regio met slechts één inschrijving reageren op het woningaanbod van alle Drentse corporaties. Als gevolg van het laagdrempelige inschrijvingsbeleid bij Thuiskompas is het aantal ingeschreven woningzoekenden bij Thuiskompas in een jaar flink gestegen (van ruim 74.000 eind 2020 naar ruim 91.000 eind 2021). Onderstaande tabel toont het totaal aantal woningzoekenden dat staat ingeschreven bij Thuiskompas en het aantal van deze woningzoekenden dat momenteel woonachtig is in het werkgebied van Actium.
Op 31 december 2021 stonden in totaal 91.352 woningzoekenden ingeschreven bij Thuiskompas. Van deze ingeschreven woningzoekenden waren 40.258 woonachtig in een gemeente binnen het werkgebied van Actium. Het merendeel van de ingeschreven woningzoekenden in het werkgebied van Actium woont in Assen, Hoogeveen of Meppel. In Assen is Actium marktleider, maar in de andere twee gemeenten is het marktaandeel van Actium gering.
Actief woningzoekenden
Niet alle woningzoekenden zijn actief op zoek naar woonruimte. Actief woningzoekenden reageerden in een bepaalde periode minstens één keer op een woningadvertentie. Eind 2021 was 24% van het totaal aantal ingeschrevenen in het werkgebied van Actium actief op zoek naar een woning. Dit betekent dat in 2021 24% van alle ingeschreven woningzoekenden woonachtig in ons werkgebied minimaal één reactie heeft geplaatst op een woningadvertentie. Dit percentage verschilt per gemeente in ons werkgebied: van circa 17,5% in de Wolden tot 30,3% in Ooststellingwerf. Van alle ingeschrevenen bij Thuiskompas was 30,9% in 2021 actief op zoek naar een woning.
Tabel: Overzicht woningzoekenden op 31-12-2021
Gemeente | Ingeschreven woningzoekenden | Waarvan actief | % actief t.o.v. ingeschreven |
---|---|---|---|
Assen | 10.318 | 3.086 | 29,9% |
De Wolden | 2.600 | 455 | 17,5% |
Hoogeveen | 7.840 | 1.870 | 23,9% |
Meppel | 8.080 | 1.459 | 18,1% |
Midden-Drenthe | 3.527 | 955 | 27,1% |
Noordenveld | 3.549 | 759 | 21,4% |
Ooststellingwerf | 2.125 | 644 | 30,3% |
Westerveld | 2.219 | 424 | 19,1% |
Totaal werkgebied Actium | 40.258 | 9.652 | 24,0% |
Totaal Thuiskompas | 91.352 | 28.234 | 30,9% |
Gemiddelde inschrijfduur
Gemiddeld stonden woningzoekenden bij toewijzing van een woning van Actium 4,8 jaar ingeschreven als woningzoekende. De gemiddelde inschrijfduur bij woningtoewijzing (wachttijd) verschilt sterk per gemeente: van circa 3,4 jaar in de gemeente Ooststellingwerf tot 8,9 jaar in de gemeente Meppel.
Tabel: Overzicht gemiddelde inschrijfduur en zoektijd (in jaren) bij woningtoewijzing (uitsluitend aanbodmodel) op 31-12-2021
Gemeenten | Zelfstandige woningen | Gerealiseerde gemiddelde inschrijfduur in jaren |
---|---|---|
Assen | 7.863 | 4,8 |
De Wolden | 1.591 | 5,3 |
Hoogeveen | 233 | 5,5 |
Meppel | 454 | 8,9 |
Midden-Drenthe | 1.024 | 4,1 |
Noordenveld | 377 | 8,3 |
Ooststellingwerf | 2.173 | 3,4 |
Westerveld | 1.431 | 5,3 |
Totaal | 15.146 | 4,8 |
De gemiddelde inschrijfduur is het rekenkundige gemiddelde van de inschrijfduur van de
woningzoekenden die in de periode een woning hebben gekregen. Exclusief bemiddelde woningen.
De gemiddelde zoektijd wordt dit jaar nog niet gerapporteerd in het jaarverslag. Door de overstap naar Thuiskompas bouwt iedere woningzoekende vanaf april 2020 weer opnieuw zoektijd op. Dit geeft een onrealistisch beeld. Vanaf 2023 zijn we voornemens om dit weer te rapporteren.
2.2 Toewijzingsbeleid en huurprijsbeleid
Toewijzingsbeleid Actium
Met ons toewijzingsbeleid zorgen we ervoor dat we de goedkoopste woningen verhuren aan de mensen met de laagste inkomens en de woningen met een hogere huurprijs aan mensen met een hoger inkomen.
Huurinkomenstabel
Wij wijzen onze woningen passend toe, waarbij we rekening houden met de huurprijs en het inkomen van de huurders. In onderstaande huurinkomenstabel is per huurklasse en type huishouden weergegeven of een woning passend is voor het huishouden. We houden rekening met het betaalbaarheidsrisico van de primaire doelgroep. De goedkopere huurwoningen zijn uitgesloten voor de andere doelgroepen. Dit heeft twee voordelen:
- Alleen de primaire doelgroep komt in aanmerking voor een goedkopere huurwoning. Hierdoor minimaliseren we het negatieve effect van passend toewijzen op de wachttijden van de lagere inkomens;
- Andere doelgroepen kunnen alleen op de huurwoningen in de categorie 'duur' en op vrije sectorwoningen reageren. Daarmee minimaliseren we de negatieve gevolgen van passend toewijzen op de verhuurbaarheid van de duurdere woningen en beperken we de leegstand.
Tabel: Huurinkomenstabel bij toewijzing van woningen
Doelgroep | Goedkoop (t/m €442,46) | Betaalbaar laag (€442,47 t/m €633,25) | Betaalbaar hoog (€633,26 t/m €678,66) | Duur (€678,67 t/m €752,33) | Vrije sector (>€752,33) |
---|---|---|---|---|---|
Primair (t/m € 40.024,-) 1 en 2 persoonshuishoudens | V | V | X | X | X |
Primair (t/m € 40.024,-) 3 en meer persoonshuishoudens | V | V | V | X | X |
Primair > passend toewijzen inkomensgrens t/m € 40.024,- | V | V | V | V | X |
Secundair > €40.024,- t/m €44.655,- | X | X | X | V | V |
Tertiair > €44.655,- | X | X | X | X | V |
Huurprijsbeleid
Aan de hand van ons huurprijsbeleid bepalen we de hoogte van onze huren. De huurprijs kan wijzigen op het moment dat een huurder verhuist. Daarnaast kunnen we jaarlijks de huren aanpassen voor zittende huurders.
Tabel: Overzicht indeling woningvoorraad per streefhuurprijsklasse 31-12-2021 (uitsluitend reguliere, zelfstandige woongelegenheden)
Gemeenten | Goedkoop | Betaalbaar laag | Betaalbaar hoog | Duur | Vrije sector | Eindtotaal |
---|---|---|---|---|---|---|
Assen | 13,5% | 49,9% | 25,5% | 11,1% | 0,0% | 100% |
De Wolden | 6,9% | 57,3% | 27,3% | 8,5% | 0,0% | 100% |
Hoogeveen | 0,4% | 65,2% | 18,0% | 16,3% | 0,0% | 100% |
Meppel | 9,3% | 52,2% | 13,4% | 25,1% | 0,0% | 100% |
Midden-Drenthe | 7,4% | 79,2% | 9,1% | 4,3% | 0,0% | 100% |
Noordenveld | 1,1% | 40,6% | 21,0% | 37,3% | 0,0% | 100% |
Ooststellingwerf | 3,5% | 68,8% | 19,3% | 8,4% | 0,0% | 100% |
Westerveld | 8,6% | 62,7% | 20,6% | 8,1% | 0,0% | 100% |
Totaal Actium | 9,8% | 56,7% | 22,6% | 10,8% | 0,0% | 100% |
Streefhuurbeleid
We hanteren een streefhuurbeleid. Dit betekent dat we voor elke woning een huurprijs met bijbehorende streefhuurprijsklasse hebben vastgelegd, die we willen vragen op het moment dat de woning opnieuw wordt verhuurd. Op deze manier kunnen we goed sturen op het door ons gewenste aantal woningen per huurprijsklasse, zodat we voldoende en betaalbare woningen aanbieden aan onze woningzoekenden. Dit beleid doet recht aan de verschillen in ons werkgebied, de kwaliteit van ons woningaanbod, de verschillen in de omvang van de vraag van onze primaire doelgroepen en onze verschillende marktposities.
Van onze woningvoorraad had in 2021 89,2% een huurprijs binnen de streefhuurklasse goedkoop of betaalbaar, net als in 2020.
Gemiddelde huurprijs per woning ten opzichte van maximaal toegestane huur
In onderstaande tabel vergelijken we de gemiddelde werkelijke huurprijs met de gemiddelde toegestane maximale huurprijs. Onze huurders betaalden eind 2021 gemiddeld 63,6% van de wettelijk maximaal toegestane huurprijs. Eind 2020 was dit ook 63,6%.
Op 31 december 2021 hadden onze woningen gemiddeld 161 WWS-punten. Eind 2020 was dat nog 160.
De gemiddelde toegestane maximale huurprijs van onze woningvoorraad is gestegen van € 838 in 2020 tot € 842 in 2021. Dat is te relateren aan de lichte stijging van de gemiddelde WWS-punten per woning.
Ook de gemiddelde werkelijke huurprijs is gestegen, van € 533 in 2020 tot € 536 in 2021 (een stijging van 0,6%). Deze toename wordt in 2021 veroorzaakt door de huurverhogingen die bij mutatie worden toegepast en door de mutaties (sloop en nieuwbouw) in de voorraad. Er was geen sprake van een verhoging van de gemiddelde werkelijke huurprijs door de jaarlijkse huuraanpassing, als gevolg van de wettelijk voorgeschreven huurbevriezing.
Tabel: Overzicht huurprijs per woning ten opzichte van woningwaardering (WWS) en maximale toegestane huurprijs per gemeente
Gemeenten | Gemiddeld aantal WWS-punten | Gemiddelde toegestane maximale huurprijs (€) | Gemiddelde werkelijke huurprijs (€) | Gemiddeld % van maximale huurprijs |
---|---|---|---|---|
Assen | 156 | € 820 | € 532 | 64,8% |
De Wolden | 163 | € 856 | € 547 | 63,9% |
Hoogeveen | 166 | € 870 | € 573 | 65,8% |
Meppel | 172 | € 903 | € 589 | 65,2% |
Midden-Drenthe | 160 | € 841 | € 530 | 63,0% |
Noordenveld | 179 | € 939 | € 592 | 63,0% |
Ooststellingwerf | 164 | € 863 | € 513 | 59,5% |
Westerveld | 166 | € 871 | € 550 | 63,1% |
Totaal Actium | 161 | € 842 | € 536 | 63,6% |
Jaarlijkse huuraanpassing
Normaliter kunnen we jaarlijks onze huren aanpassen volgens de richtlijnen van de Rijksoverheid. In 2021 was echter sprake van een wettelijk voorgeschreven huurbevriezing voor de kale huur van de zelfstandige en onzelfstandige woningen, woonwagens en woonwagenstandplaatsen van woningcorporaties. Voor onze huurders betekende de huurbevriezing dat zij in 2021 geen jaarlijkse huurverhoging kregen, ook geen inkomensafhankelijke huurverhoging.
Eenmalige huurverlaging
In 2021 gaven wij ook uitvoering aan de Wet eenmalige huurverlaging huurders met een lager Inkomen. Deze wet houdt in dat huishoudens in een sociale huurwoning recht hebben op een eenmalige huurverlaging, als ze relatief te duur wonen. Het gaat hierbij om huishoudens met een inkomen onder de inkomensgrenzen voor passend toewijzen én een huurprijs boven de voor hen geldende aftoppingsgrens. Zij hadden eenmalig recht op huurverlaging naar die aftoppingsgrens.
- 536 huurders kregen per 1 mei 2021 een huurverlaging naar de eerste aftoppingsgrens (€633,25);
- 102 huurders kregen per 1 mei 2021 een huurverlaging naar de tweede aftoppingsgrens (€678,66).
Huurders die op basis van hun inkomensindicatie géén voorstel tot huurverlaging van ons kregen, maar wel een inkomensdaling na 2019 hadden waardoor ze wél in aanmerking kwamen, konden tot 31 december zelf een aanvraag bij ons indienen. In totaal 20 huurders dienden bij ons een aanvraag in. Hiervan werden 13 aanvragen daadwerkelijk toegekend.
Huursom
Het totaalbedrag van alle huurprijzen van de gereguleerde verhuurde, zelfstandige woningen bij elkaar opgeteld, wordt de huursom genoemd. De huursomstijging is de procentuele verandering in de gemiddelde huurprijs van de verhuurde woningen in een jaar. Om de huursomstijging van 2021 te berekenen, namen we het verschil tussen de gemiddelde huurprijs van de verhuurde woningen op 1 januari 2021 en de gemiddelde huurprijs van die woningen op 1 januari 2022. Huurharmonisatie bij mutatie en de eenmalige huurverlaging tellen niet mee voor de huursom.
In 2021 bedraagt het huursomstijgingspercentage 0%, vanwege de wettelijk voorgeschreven huurbevriezing.
2.3 Afgesloten huurovereenkomsten woningen
In 2021 hebben we 1.277 huurovereenkomsten afgesloten voor DAEB-woningen. Het grootste deel van de afgesloten huurovereenkomsten is voor woningen met een huurprijs tot €633,25 (de eerste aftoppingsgrens). In 2021 hebben 1-persoonshuishoudens met een relatief laag inkomen de meeste huurovereenkomsten afgesloten. Van de afgesloten huurovereenkomsten was ongeveer de helft daarvan in Assen.
Tabel: Overzicht afgesloten huurovereenkomsten woningen 2021 (alleen DAEB-woningen) naar huishoudgrootte, leeftijdsgroep en inkomensdoelgroep
Huishoudgrootte | Leeftijdsgroep | Inkomensdoelgroep | Huurprijs | Huurprijs | Huurprijs | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
0 t/m € 633,25 | € 633,26 t/m € 678,66 | € 678,67 t/m € 752,33 | ||||
1 persoons | < = AOW leeftijd | t/m € 23.725 | 373 | 1 | 0 | 374 |
> € 23.725 | 110 | 44 | 36 | 190 | ||
> AOW leeftijd | t/m € 23.650 | 111 | 2 | 1 | 114 | |
> € 23.650 | 58 | 5 | 9 | 72 | ||
Speciale doelgroep | Vrijgesteld van inkomenstoets | 40 | 4 | 0 | 44 | |
2 persoons | < = AOW leeftijd | t/m € 32.200 | 102 | 2 | 1 | 105 |
> € 32.200 | 22 | 15 | 20 | 57 | ||
> AOW leeftijd | t/m € 32.075 | 51 | 0 | 1 | 52 | |
> € 32.075 | 33 | 7 | 7 | 47 | ||
Speciale doelgroep | Vrijgesteld van inkomenstoets | 2 | 1 | 0 | 3 | |
3 persoons en meer | < = AOW leeftijd | t/m € 32.200 | 52 | 98 | 1 | 151 |
> € 32.200 | 5 | 10 | 17 | 32 | ||
> AOW leeftijd | t/m € 32.075 | 1 | 1 | 2 | ||
> € 32.075 | ||||||
Speciale doelgroep | Vrijgesteld van inkomenstoets | 15 | 12 | 0 | 27 | |
Rechtspersoon | Niet van toepassing | Vrijgesteld van inkomenstoets | 3 | 1 | 3 | 7 |
Totaal | 978 | 203 | 96 | 1.277 |
Tabel: Afgesloten huurovereenkomsten 2021 (uitsluitend zelfstandige, reguliere DAEB-woningen), verdeeld over de huurprijsklassen en naar gemeente
t/m €442,46 | (€442,47 t/m €633,25) | (€633,26 t/m €678,66) | (€678,67 t/m €752,33) | ||
---|---|---|---|---|---|
Assen | 163 | 340 | 88 | 53 | 644 |
De Wolden | 11 | 74 | 23 | 10 | 118 |
Hoogeveen | 0 | 8 | 2 | 3 | 13 |
Meppel | 4 | 21 | 6 | 6 | 37 |
Midden-Drenthe | 8 | 59 | 8 | 4 | 79 |
Noordenveld | 0 | 10 | 4 | 4 | 18 |
Ooststellingwerf | 9 | 167 | 59 | 10 | 245 |
Westerveld | 22 | 82 | 13 | 6 | 123 |
Totaal Actium (aantal) | 217 | 761 | 203 | 96 | 1277 |
Totaal Actium (aandeel) | 17,0% | 59,6% | 15,9% | 7,5% | 100% |
2.4 80-10-10 regeling
Actium vindt het belangrijk om er te zijn voor huishoudens met een laag inkomen. Daarom is onze belangrijkste, primaire, doelgroep de huishoudens met een inkomen tot €40.024 (prijspeil 2021). Wij wijzen het grootste deel van de vrijkomende sociale huurwoningen toe aan deze doelgroep.
Voor de toewijzing van sociale huurwoningen gelden de volgende wettelijke richtlijnen:
- tenminste 80% van de woningen moet worden toegewezen aan huishoudens met een inkomen tot en met € 40.024 (prijspeil 2021);
- maximaal 10% van de woningen mag worden toegewezen aan huishoudens met een inkomen tussen € 40.024 en € 44.655 (prijspeil 2021);
- maximaal 10% van de woningen is vrij toe te wijzen (daarbij moet voorrang worden gegeven aan mensen die door bijvoorbeeld fysieke of psychische beperkingen moeilijk aan voor hen passende huisvesting kunnen komen).
We voldoen aan de normen
In 2021 sloten we 96% van de nieuwe huurcontracten af met huurders met een inkomen tot en met € 40.024. Hiermee voldoen we ruim aan de normen van de 80-10-10 regeling (Staatssteunregeling).
Tabel: 80-10-10 regeling: aantal en aandeel verhuringen (alleen DAEB-woningen) per inkomensdoelgroep
Aantal verhuringen | Aandeel verhuringen | |
---|---|---|
Toewijzingen aan huishoudens met een inkomen t/m € 40.024* | 1.231 | 96,4% |
Toewijzingen aan huishoudens met een inkomen van € 40.024 t/m € 44.655 | 31 | 2,4% |
Toewijzingen aan huishoudens met een inkomen vanaf € 44.655 | 15 | 1,2% |
Totaal aantal toewijzingen | 1.277 | 100% |
2.5 Passend toewijzen
Vanaf 1 januari 2016 gelden de volgende wettelijke richtlijnen voor het toewijzen van sociale huurwoningen aan huurtoeslaggerechtigden:
- Tenminste 95% van de huurtoeslaggerechtigden moet een woning toegewezen krijgen binnen een voor hen passende huurprijsklasse. De grenzen van de huurprijsklassen zijn wettelijk vastgesteld en zijn afgestemd op het inkomen, de samenstelling van het huishouden en de leeftijd van de huurder;
- Maximaal 5% van de huurtoeslaggerechtigden mag een woning toegewezen krijgen die volgens de richtlijnen niet passend is.
In 2021 hebben wij 98% van onze woningen passend toegewezen. Hiermee voldoen we dus ruim aan de wettelijke norm. Passende huurprijzen dragen ook bij aan betaalbaarheid voor onze huurders.
Passend toewijzen: overzicht aantal en aandeel verhuringen (DAEB-woningen) aan huurtoeslaggerechtigden
Passendheidscategorie | Aantal | Aandeel |
---|---|---|
Passend | 856 | 98% |
Niet passend | 14 | 2% |
Totaal | 870 | 100% |
In verreweg de meeste gevallen wijzen wij de woningen 'passend' toe. Slechts in enkele gevallen maken we hiervoor een uitzondering. Bijvoorbeeld als wij een woning van een huurder slopen en de huurder verhuist naar een andere woning of wanneer iemand met een medische indicatie een aangepaste woning nodig heeft.
2.6 Vrije toewijzingsruimte Thuiskompas
Actium heeft, net als de andere bij Thuiskompas aangesloten corporaties, jaarlijks 20% vrije toewijzingsruimte voor toewijzingen van woningen die afwijken van de afgesproken reguliere toewijzingsregels binnen het samenwerkingsverband. Deze 20% gebruiken we onder andere om aandachtsgroepen een woning te verhuren, omdat we er ook voor hen zijn. Dit zijn bijvoorbeeld huurders met ernstige psychische problemen, cliënten die uitstromen uit Beschermd wonen, Medisch Verblijf en Maatschappelijke Opvang of slachtoffers van mensenhandel. Woningen die we verhuren aan deze groep huurders bemiddelen we vaak. Daarnaast heeft Actium samenwerkingen met zorgpartijen, waarbij de bewoners in aanmerking komen op basis van hun zorgzwaarte. Ook vallen verhuringen van woningen waar extra eisen aan worden gesteld of waarvoor extra uitzonderingen gelden (zoals maximale huishoudgrootte, maximaal aantal kinderen, of voorrang voor bewoners van Molukse wijken) binnen de vrije beleidsruimte. De huisvesting van statushouders wordt apart gecategoriseerd, omdat het niet wordt beschouwd als regulier maar ook niet ten koste gaat van de vrije beleidsruimte. In de tabel hieronder wordt op gemeenteniveau het aantal verhuringen naar bemiddelingsreden en vrije beleidsreden weergegeven.
We kunnen constateren dat met een percentage van 42,6% de toegestane grens voor de vrije toewijzingsruimte van 20% flink werd overgeschreden in 2021. Belangrijke oorzaken voor deze overschrijding waren verkeerd gebruik van systemen en onjuist uitgevoerde administratieve handelingen. We hebben daarom een verbetertraject ingezet, in samenwerking met onze leverancier en collega's. Gedurende 2021 daalde het percentage vrije toewijzingsruimte, van 53,2% begin 2021 naar 29% in het derde trimester.
Overzicht van verhuringen (2021) binnen de vrije beleidsruimte naar bemiddelings- en urgentiereden
Gemeente | |||||||||
Assen | De Wolden | Hoogeveen | Meppel | Midden- Drenthe | Noordenveld | Ooststelling- werf | Westerveld | Totaal | |
Reden bemiddeling | |||||||||
Aangepaste woning | 1 | 2 | 2 | 2 | 7 | ||||
Calamiteit | 1 | 1 | |||||||
Coöptatie (voordracht) | 32 | 2 | 3 | 13 | 1 | 51 | |||
Leefbaarheid | 20 | 2 | 1 | 1 | 24 | ||||
Molukse Wijk | 2 | 2 | 2 | 6 | |||||
Uitstroom BW/MO | 23 | 1 | 3 | 27 | |||||
Renovatie/ sloop/ herhuisvesting | 5 | 41 | 46 | ||||||
Woningruil | 25 | 1 | 1 | 1 | 1 | 29 | |||
Woonwagen of standplaatsen | 1 | 1 | |||||||
Zorgwoning | 28 | 18 | 5 | 51 | |||||
Vrije beleidsreden | |||||||||
Woningtype | 2 | 2 | |||||||
1 en 2 persoonshuishouden | 135 | 33 | 4 | 6 | 24 | 1 | 36 | 38 | 277 |
Totaal | 273 | 57 | 4 | 9 | 30 | 2 | 98 | 49 | 522 |
2.7 Urgenties
Medische en sociale urgentie
Via www.urgentiewijzer.nl kunnen woningzoekenden van Thuiskompas zien of zij mogelijk in aanmerking kunnen komen voor medische en/of sociale urgentie en een urgentieaanvraag indienen. De urgentiecommissie heeft in 2021 in totaal 1000 aanvragen ontvangen. De commissie heeft in 2021 82 urgentieverklaringen afgegeven en 312 aanvragen afgewezen. Actium heeft een deel van de urgenten ook gehuisvest, namelijk zeven woningzoekenden met een medische urgentie en vier met een sociale urgentie. Van de overige aanvragen is een groot deel niet in behandeling genomen, omdat er bijvoorbeeld niet gereageerd is op een verzoek tot aanvullende informatie (185 aanvragen) of omdat de aanvraag niet betaald is (411 aanvragen). De overige 10 aanvragen zijn ingetrokken.
Sloop- en renovatie-urgentie
Huurders waarvan de woningen worden gesloopt of gerenoveerd in onbewoonde staat krijgen van de eigen corporatie een urgentiestatus toegekend. Zij hoeven geen urgentie aan te vragen bij de urgentiecommissie. In 2021 heeft Actium 136 woningen toegewezen aan sloop- en/of renovatie-urgenten (voornamelijk in Assen en Ooststellingwerf). Een deel van deze huurders heeft zelf een woning gevonden en bij anderen heeft Actium geholpen met zoeken.
2.8 Huisvesting statushouders
Wanneer asielzoekers een verblijfsvergunning krijgen, stromen ze uit naar gemeenten. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) stelt voor elke statushouder een profiel op en kijkt waar de statushouder kan wonen. Gemeenten krijgen op basis van hun grootte elk jaar een taakstelling van het Rijk om een bepaald aantal statushouders te huisvesten. Hiervoor maken de gemeenten prestatieafspraken met alle woningcorporaties naar rato van het woningbezit in betreffende gemeente. In 2021 was de taakstelling voor ons gehele werkgebied het huisvesten van 248 statushouders. Dat is meer dan het dubbele van 2020 (120). We hebben in totaal 255 statushouders gehuisvest. In 2021 hebben we in de meeste gemeenten ons aandeel in de taakstelling gehaald en zelfs meer gehuisvest dan ons aandeel in de taakstelling waaronder de gemeenten Meppel, Assen, Hoogeveen en Noordenveld. In een aantal gemeenten hebben we ons aandeel in de taakstelling net niet gehaald waaronder Westerveld, Ooststellingwerf en De Wolden. In de volgende tabel is de onderverdeling per gemeente weergegeven.
Provinciale samenwerking huisvesting statushouders
Wij zien dat de huisvesting van statushouders op dit moment nog vooral in de eigen gemeente of in een kleine regio wordt opgepakt. Op provinciaal niveau is deze samenwerking er nog niet, terwijl daar veel kansen liggen om de huisvesting van statushouders in Drenthe nog efficiënter en effectiever te laten verlopen. Daarom hebben wij gemeenten en corporaties in Drenthe gevraagd of zij bereid zijn om deze samenwerking met elkaar te verkennen en hebben wij een werkgroep gevormd van corporaties en gemeenten. Naar verwachting zal de werkgroep in 2022 een voorstel aanbieden aan corporaties en gemeenten in Drenthe.
Overzicht van aantal gehuisveste statushouders per gemeente
Taakstelling | Realisatie | |
Assen | 98 | 104 |
De Wolden | 43 | 37 |
Hoogeveen | 3 | 7 |
Meppel | 4 | 10 |
Midden-Drenthe | 24 | 24 |
Noordenveld | 7 | 12 |
Ooststellingwerf | 34 | 30 |
Westerveld | 35 | 31 |
Totaal Actium | 248 | 255 |
2.9 Huurachterstand, huurderving en huisuitzettingen
Huurachterstand
Onze aanpak is om huurachterstanden van huurders te voorkomen en als er wel een huurachterstand is, dit zo vroeg mogelijk te signaleren. Door op tijd de huurschulden van huurders te signaleren, kan het ontstaan of stijgen van schulden bij de huurder worden voorkomen. We hebben alle huurders die in de betalingsproblemen zijn gekomen door corona-maatregelen tijd gegeven om een passende oplossing te vinden. In veel gevallen ging het om aanvragen van de regelingen van de overheid.
De huurachterstand bedroeg op 31 december 2021 0,30% voor zittende huurders en 0,27% voor vertrokken huurders. In december 2019 was dit nog respectievelijk 0,52% en 0,55% en in 2020 respectievelijk 0,30% en 0,41%. Het aantal deurwaardersdossiers bij zittende en vertrokken huurders is in een jaar teruggebracht van 360 naar 253. We hebben de achterstand en het aantal deurwaardersdossiers behoorlijk terug kunnen dringen.
Huurderstevredenheid
We hebben eind 2019 het herinneren en aanmanen van huurders met een achterstand opnieuw ingericht met een nieuw credit managementsysteem. Met deze verandering willen we bereiken dat elke huurder de juiste aandacht krijgt om zo te voorkomen dat hij in de problemen komt. Door deze verandering hebben de medewerkers ook meer persoonlijke aandacht voor de huurders voor een goed gesprek of voor het zoeken naar een oplossing of hulp. We hebben op dit moment vier metingen gedaan. Eén meting vóór de verandering en drie na implementatie. Hieruit komt naar voren dat de verandering in het proces ook tot uiting komt in de klanttevredenheid. De klanttevredenheid is behoorlijk toegenomen. In december 2019 scoorden we gemiddeld een 7,0. Dit was in 2021 een 7,5. Op het persoonlijk contact met de medewerker gingen we in dezelfde periode 0,5 punten omhoog: van een 7,4 in 2019 naar een 7,9 in 2021.
Huurderving als gevolg van leegstand
Als een woning leeg staat ontvangt Actium geen huur en is er huurderving. In 2021 zagen we de huurderving oplopen naar ca. € 1.630.000, omgerekend is dit 1,57% van de te verwachten huurinkomsten. Het percentage huurderving kwam daardoor uit boven onze norm van 1,2%.
De meeste leegstand werd veroorzaakt door (sloop)projecten. In 2021 waren er verschillende projecten onderhanden, waaronder Haerenkwartier, Delft/Aar/Stroom, de Resedastraat/De Wouden 't Vonder in Ruinerwold en Dunninghe in De Wijk. Het leegstandspercentage in 2021 als gevolg van projecten/sloop was 0,74%. Verdere leegstand werd veroorzaakt door mutatieonderhoud als gevolg van verhuizingen en een klein deel als gevolg van lastiger te verhuren woningen (verhuurbaarheid).
Huisuitzettingen
We doen er alles aan om een huisuitzetting te voorkomen. Dat lukt niet altijd. In 2021 hadden we vier huisuitzettingen met een huurachterstand. Daarnaast hadden we twee gedwongen huisuitzettingen vanwege overlast. De rechter bepaalt in alle gevallen of een huisuitzetting mag. In 2014 vonden nog 48 huisuitzettingen met een huurachterstand plaats. In zeven jaar tijd daalde het aantal uitzettingen enorm. We zijn trots dat ons beleid, dat vooral inzet op preventie, tot deze sterke daling leidde.
Overzicht huisuitzettingen
Gemeente | Huurachterstand | Overlast | Hennep/drugs |
---|---|---|---|
Assen | 1 | 1 | 0 |
De Wolden | 0 | 0 | 0 |
Hoogeveen | 1 | 0 | 0 |
Meppel | 1 | 0 | 0 |
Midden Drenthe | 0 | 1 | 0 |
Noordenveld | 0 | 0 | 0 |
Ooststellingwerf | 1 | 0 | 0 |
Westerveld | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 4 | 2 | 0 |
Huisuitzettingen 2014-2021
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
48 | 27 | 29 | 14 | 12 | 5 | 4 | 4 | |