Bedrijfsvoering
We zijn goed georganiseerd en wendbaar
We zijn goed georganiseerd en wendbaar
Elke dag werken we met ruim 170 bevlogen collega’s aan onze missie: een thuis voor onze huurders, nu en in de toekomst. Onze strategische koers is daarbij het kompas voor ons denken en doen. Belangrijke waarden voor ons zijn:
De strategische koers geeft richting aan de keuzes die we maken en de activiteiten die we uitvoeren. Naast houvast geeft de koers ook voldoende ruimte om mee te bewegen met ontwikkelingen. Elk jaar maken we een omgevingsanalyse. We kijken welke demografische, economische, sociaal maatschappelijke, technologische, ecologische en politieke ontwikkelingen van invloed zijn op onze volkshuisvestelijke opgaven. Zo bepalen we de focuspunten voor het komende jaar.
De ontwikkelingen in onze omgeving en de opgaven uit onze strategische koers vragen van onze collega’s een ontwikkelingsgerichte denk- en werkwijze en een organisatie-inrichting die daarbij past. Door aandacht te besteden aan individuele-, team- en organisatieontwikkeling, ontwikkelt onze organisatie zich als geheel. Zo zorgen we ervoor dat we steeds een goede en eigentijdse verhuurder, samenwerkingspartner en werkgever zijn.
Ontmoeting en verbinding
De impact van de coronajaren, de forse instroom van nieuwe collega’s in het jaar 2022 en de komst van een nieuwe directeur-bestuurder, maakte dat we in 2023 vol hebben ingezet op ontmoeting en verbinding; een belangrijk fundament van de Actium-cultuur. Het 15-jarig jubileum van Actium in 2023 (in haar huidige vorm en werkgebied) bood hiervoor ook een mooie gelegenheid. Zo trapten we het jaar af met een feestelijk ontbijt, hielden we elke maand een verjaardagslunch met de jarige collega’s, vierden we een gezellig Actium-feest in Veenhuizen en maakten we voor huurders en collega’s een wandel- en fietsmagazine om ons mooie werkgebied te ontdekken.
Verder organiseerden we een innovatieLAB met collega’s om ontmoeting en verbinding, met name in de kantine, te versterken.
Aan het einde van het jaar ontstond een aantal mooie initiatieven van collega’s die ook een positieve impact hadden op de pijler ‘samen’: een Sint en Kerst Recycle Markt, de foute kersttruiendag, kniepertjes bakken, sjoelen en een gezellige eindejaarsbijeenkomst in winterse sferen.
We deelden niet alleen plezier met elkaar, maar ook verdriet vanwege het overlijden van een gewaardeerde collega. Juist op die momenten is de onderlinge saamhorigheid zichtbaar en voelbaar.
Naast aandacht voor cultuur en onze waarden, besteedden we ook aandacht aan een aantal andere zaken die van invloed zijn op organisatieontwikkeling, zoals bijvoorbeeld: structuur, processen, leiderschap en vernieuwing.
Structuur
We pasten onze organisatiestructuur aan. De belangrijkste aanleidingen daarvoor zijn een meer logische clustering van processen (wat betere samenwerking versterkt) en meer balans in de omvang van de afdelingen. Naast het traditionele organogram, maakten we een nieuwe afbeelding die beter de samenwerking binnen de organisatie en de relatie met onze huurders en samenwerkingspartners laat zien. We actualiseerden ons functiegebouw en maakten een kwantitatieve personeelsbepaling voor de komende jaren.
Processen
Leiderschap
Met alle leidinggevenden ontwikkelden en volgden we een leiderschapsprogramma, gebaseerd op onze Strategische Koers. Via themasessies, intervisie en persoonlijke ontwikkeling versterken we leiderschapsvaardigheden en leiderschapsbeloftes. Met als doel samen onze opgaven (beter) te realiseren.
Vernieuwen met samenwerkingspartners
In 2023 hebben we onverminderd doorgezet in samenwerking met partners. We initieerden en participeerden in een aantal samenwerkingsverbanden, zoals Mijn Buurt Assen (MBA), Thuiskompas en Bouwstroom Noord. We merken dat we er niet meer om heen kunnen; in complexe vraagstukken moeten we sámen optrekken, kennis delen en naar oplossingsrichtingen zoeken. Samen hebben we meer impact in belangrijke, maatschappelijke vraagstukken.
Bestuurswissel
Een groot deel van het jaar werd de positie van de directeur-bestuurder ad interim ingevuld door Rein Swart. Sinds 1 november 2023 neemt Melanie Maatman het stokje voor onbepaalde tijd van hem over. Met de komst van een nieuwe manager Wonen is het managementteam van Actium weer compleet. Daarnaast is de ondersteuning van de bestuurder en RvC uitgebreid met de invulling van de functie bestuurssecretaris.
Sector | Gemiddelde begrote bezetting | Gemiddelde realisatie 2023 | Stand 31-12-2023 |
---|---|---|---|
Directie | 2,76 | 2,74 | 2,78 |
Wonen | 98,63 | 97,21 | 100,03 |
Vastgoed | 29,64 | 28,67 | 29,65 |
Bedrijfsvoering | 42,00 | 40,03 | 37,12 |
Stagiairs | 0,25 | 0,33 | 0,00 |
Totaal | 173,28 | 168,98 | 169,58 |
Bezetting
Voor Actium waren op 31 december 2023 169,6 fte mensen werkzaam. Daarvan betrof 6,1 fte externe inhuur van personeel. Deze medewerkers worden ingehuurd op detacheringsbasis, uitzendbasis of als ZZP’er.
De begroting over 2023 is 173,3 fte (zowel interne als externe medewerkers). De daadwerkelijke totale realisatie valt iets lager uit dan de begroting. Dit heeft te maken met de tijd die nodig is om vacatures ingevuld te krijgen.
Ondanks dat we zien dat in bepaalde beroepsgroepen functies lastig vervulbaar zijn, merken we dat het ons nog steeds lukt om deze posities in te vullen, al dan niet met hulp van externe bureaus of langere wervingsperioden. We hebben voor verschillende functies nieuwe medewerkers aan ons weten te binden. Voor hen is ook de tijd en capaciteit vrijgemaakt om ze goed in te werken. Dit laatste is ook met het doel om beter te voorzien in de werkstromen en op langere termijn minder gebruik te maken van externe inhuur.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Verhouding man-vrouw | |
---|---|
Vrouw | 0.4915 |
Man | 0.5085 |
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Verhouding bepaalde en onbepaalde tijd | |
---|---|
bepaalde tijd | 0.1582 |
onbepaald tijd | 0.8417 |
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Leeftijdsopbouw | |
---|---|
< 20 | 0 |
20 - 29 | 16 |
30 - 39 | 41 |
40 - 49 | 43 |
50+ | 77 |
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Diensttijd | |
---|---|
< 1 jaar | 31 |
1 jaar - 4 jaar | 57 |
5 jaar - 9 jaar | 22 |
9 jaar - 14 jaar | 16 |
> 15 jaar | 51 |
In-, door- en uitstroom
In 2023 zijn 39 nieuwe medewerkers in dienst getreden bij Actium, 21 medewerkers zijn uitgestroomd. De redenen van uitstroom zijn terug te herleiden naar einde contract bepaalde tijd (4 medewerkers, inclusief stagiaires), pensionering (5 medewerkers), overlijden (1 medewerker), loopbaanstap (6 medewerkers) en vaststellingsovereenkomst (6 medewerkers). In 2023 rapporteren we maandelijks over de HRM-cijfers en elke vier maanden in tertiaalrapportages.
Functieactualisatie
Actiumbreed is in 2022 al gestart met het proces functieactualisatie. Dit betekent inhoudelijk dat bij alle functies wordt gekeken of de functiebeschrijving nog aansluit bij de doelstellingen van de afdeling en de organisatie, nu en in de nabije toekomst. Functieactualisatie kan in sommige gevallen leiden tot (het effectueren van de reeds aanwezige) functieverzwaring en daarmee een hogere inschaling. Meerdere functies zijn opnieuw beschreven en hebben invloed op salariskosten in 2023 en verder. In 2024 zullen de laatste functiebeschrijvingen in deze ronde worden geactualiseerd.
Klokkenluidersregeling
Op grond van de Wet bescherming klokkenluiders dienen alle organisaties waar meer dan 50 mensen werken een klokkenluidersregeling te hebben. In een klokkenluidersregeling stelt de werkgever voor zijn werknemers een procedure vast voor het melden van een (vermoeden van een) misstand of onregelmatigheid binnen de organisatie. Actium heeft een dergelijke regeling, genaamd: meldprocedure vermoeden van een misstand. Door een wijziging in de Wet Huis voor Klokkenluiders (per 18-02-2023) is niet alleen de naam gewijzigd in Wet bescherming klokkenluiders, maar zijn er in de wet ook meer regels vastgelegd over wat er tenminste in de regeling moet staan. Bovendien moet de interne meldingsprocedure ook gaan gelden voor meldingen over inbreuken op het recht van de Europese Unie en is bijvoorbeeld het begrip 'melder' breder geworden. De wetswijziging en daaruit voortvloeiende verplichtingen zijn de aanleiding geweest om de meldprocedure te herzien.
Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)
In december 2023 is een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd. In totaal nam 85% van de medewerkers de moeite om de vragenlijst in te vullen. Dit is een hoge deelname en levert daardoor naar verwachting ook een goed beeld op van tevredenheid en aandachts- en ontwikkelpunten voor de medewerkerstevredenheid. Medewerkers kregen na invullen van de vragenlijst meteen een persoonlijk rapport. In het eerste kwartaal van 2024 komen de uitkomsten op organisatieniveau beschikbaar in een dashboard. In februari 2024 is een sessie met het MT, middenkader en HRM gepland waarna actiepunten worden benoemd naar aanleiding van de resultaten.
CAO ontwikkelingen
De looptijd van CAO woondiensten liep op 31 december 2023 af. CAO partijen zijn er voor afloop van de looptijd van de CAO niet in geslaagd tot nieuwe afspraken te komen. Het salarisbod van werkgevers betekent in ieder geval een substantiële salarisverhoging met ingang van 1 januari 2024 die van invloed zal zijn op de begroting voor 2024. De verwachting is dat partijen in het eerste kwartaal van 2024 tot overeenstemming zullen komen. Dan wordt ook de financiële impact van de nieuwe CAO duidelijk.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Gemiddeld verzuim% 2023 | |
---|---|
jan | 0.05 |
feb | 0.053 |
mrt | 0.042 |
apr | 0.04 |
mei | 0.036 |
jun | 0.042 |
jul | 0.034 |
aug | 0.028 |
sept | 0.032 |
okt | 0.046 |
nov | 0.051 |
Dec | 0.056 |
Het gemiddelde verzuimpercentage Actiumbreed over 2023 was 4,3%. Begin 2023 zette zich een daling in van het verzuimpercentage. Echter in het laatste kwartaal van 2023 nam het verzuim toe. Mogelijk als gevolg van seizoensinvloeden. Het jaarpercentage wordt voornamelijk bepaald door langdurig verzuim en veel minder door kortdurend verzuim.
In 2023 heeft de bedrijfsarts 23 verschillende medewerkers gesproken, waarvan vier preventief en 19 wegens uitval van werk door ziekte bij een verzuimduur van langer dan 6 weken. Van de 19 medewerkers vielen er drie onder de vangnetregeling en van de resterende 16 medewerkers is de oorzaak van verzuim als volgt verdeeld: psychische klachten (44%, waarvan > 50% werk gerelateerd), corona (12%) en overige ziekten (44%). Er is geen werk gerelateerd fysiek verzuim. Hieruit blijkt dat een relatief hoog aantal medewerkers verzuimt vanwege (vooral) werk gerelateerde psychische klachten. Het percentage medewerkers uitgevallen door post COVID is ten opzichte van 2022 verminderd, maar heeft wel geleid tot langdurig verzuim. Bij uitval door psychische klachten speelde de werkbelasting relatief vaak een duidelijke rol, deels door onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden.
Gezien de lage aantallen medewerkers die de bedrijfsarts heeft gesproken kunnen geen conclusies worden getrokken over verzuimoorzaken per afdeling. De medewerkers die in het kader van verzuimbegeleiding door de bedrijfsarts zijn gezien waren voornamelijk afkomstig van de afdelingen Wijken, Vastgoed, Serviceonderhoud en Klant.
Ter preventie van uitval door psychische klachten blijft net als in 2022 vroegtijdig contact hierover tussen de leidinggevende en medewerker (ter signalering, zeker bij werk gerelateerde knelpunten/oorzaken), evenals tussen bedrijfsarts en medewerker (preventief spreekuur) van groot belang om langdurige uitval te voorkomen.
In 2023 is een Risico-inventarisatie & evaluatie uitgevoerd. De RI&E is een belangrijk hulpmiddel om tijdig knelpunten op te sporen en (vermijdbare) ziekte en uitval van werk te voorkomen. Naar aanleiding van de uitgevoerde de RI&E is een Plan van Aanpak opgesteld die in 2024 wordt getoetst en uitgevoerd. In het Plan van Aanpak van de RI&E wordt geadviseerd dat uit preventief oogpunt een PAGO/PMO (preventief medisch onderzoek) uitgevoerd zou moeten worden. Dit zal na toetsing van het Plan van Aanpak in 2024 in gang worden gezet.
We zien dat de realisatie van de gemaakte opleidingskosten nagenoeg overeenkomt met wat was begroot. Er is dit jaar veel aandacht geweest voor opleiden & ontwikkelen. Tijdens waardevolle gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers gaat het over de continue organisatie-, team- en functieontwikkeling. Dit gesprek wordt gevoerd aan de hand van het Huis van Werkvermogen. Dit bestaat uit verschillende onderdelen om duurzaam inzetbaar te zijn en te blijven met als doel om bevlogen, bekwame en vitale medewerkers te hebben. Uit deze gesprekken komen ook plannen en gerichte behoeftes voor opleiden en ontwikkelen. Het levert in ieder geval ook het bewustzijn op om jezelf te (blijven) ontwikkelen.
In het najaar hebben verschillende afdelingen samen met de afdeling HRM een opleidingsplan concreet vormgegeven, zodat een meer gestructureerd opleidingsaanbod wordt gecreëerd. Ook heeft de afdeling HRM de afgelopen periode een verkenning gedaan op opleidingsplatformen, zodat het opleidingsaanbod zowel intern als extern overzichtelijk op één platform benaderbaar is voor medewerkers. De verwachting is in 2024 een platform te kunnen implementeren.
In 2022 hebben we onze visie en strategie op ICT bij Actium herijkt en opnieuw vastgesteld. In deze visie hebben we drie belangrijke pijlers benoemd, te weten:
De migratie en de upgrade van ons primaire systeem eind 2022 hebben in 2023 de nodige impact gehad op ons werk in 2023. De effecten hiervan op het dagelijks werk bleken toch groter dan verwacht. De dienstverlening door en samenwerking met de nieuwe leverancier verliep ook stroever dan gehoopt. Met ingang van 2024 zullen we de eerstelijns meldingen weer door de eigen ICT-afdeling laten verzorgen.
Het dataplatform is naar de cloud gebracht om de continuïteit te waarborgen.
Optimale IT waarde is vooral richting de huurders ingezet. Zo is de Whatsapp functie voor huurders live gegaan en krijgen huurders een SMS-bericht wanneer een medewerker van Actium een reparatie komt uitvoeren.
De verbeteringen van de digitale werkplek werpen hun vruchten af. In het najaar zijn we gestart met trainingen voor alle medewerkers om beter digitaal en duurzamer te kunnen samenwerken met behulp van MS365 en het werken in de cloud. Deze trainingen hebben een doorloop in 2024.
Het verbeteren van onze datakwaliteit en de beschikbaarheid van data en informatie is een blijvend proces. In 2023 zijn de eerste versies van de managementdashboards opgeleverd, evenals het geautomatiseerd aanleveren van de nodigde sturings- en verantwoordingsdata voor tussentijdse rapportages en dit jaarverslag.
Ten aanzien van informatiebeveiliging is er vooral beheerd. We zijn blij dat we, samen met een andere corporatie, een eigen CISO hebben kunnen werven, die in 2024 zal aantreden.
Net als andere jaren heeft Actium dit jaar weer meegedaan aan de Aedes benchmark. Hiervoor leverden wij gegevens aan over het huurdersoordeel, bedrijfslasten, duurzaamheid, onderhoud & verbetering en beschikbaarheid & betaalbaarheid. Ook namen diverse medewerkers deel aan verdiepende sessies over de benchmarkuitkomsten en de benchlearningsessies. Tijdens deze sessies wisselen we ideeën uit met andere corporaties over hoe we werken, met als doel om van elkaar te leren en waar mogelijk onze diensten, producten of processen te verbeteren.
In onderstaande factsheet staan de uitkomsten van onze resultaten over 2023 afgezet tegen de gemiddelde scores van andere corporaties. Over het algemeen zijn we tevreden over onze scores, maar we blijven natuurlijk altijd streven naar verbetering. Bij de opgave 'Tevreden huurders' is ook informatie te lezen over de benchmark en hoe Actium presteert.
We vinden een goede samenwerking met gemeenten in ons werkgebied belangrijk. Zo hebben we op ambtelijk en bestuurlijk niveau regelmatig contact. Jaarlijks maken we samen met de gemeenten en MEVM prestatieafspraken waarin we aangeven wat we bijdragen aan de volkshuisvestelijke opgaven in de gemeenten. In alle gemeenten werken we met meerjarige prestatieafspraken. In de gemeenten De Wolden, Noordenveld, Hoogeveen en Midden-Drenthe zijn dit jaar nieuwe meerjarige prestatieafspraken vastgesteld. In de andere gemeenten zijn de huidige meerjarige prestatieafspraken opnieuw bekrachtigd en waar nodig aangevuld voor 2024.
De volgende tabel laat zien voor welke periode we prestatieafspraken hebben gemaakt met de gemeenten.
Gemeente | Vastgestelde prestatieafspraken over periode |
---|---|
Assen | 2022-2025 |
Hoogeveen | 2023-2027 |
Meppel | 2023-2027 |
Midden-Drenthe | 2023-2027 |
Noordenveld | 2024-2028 |
Ooststellingwerf | 2023-2026 |
Westerveld | 2021-2025 |
De Wolden | 2024-2028 |
We vinden het belangrijk om in gesprek te blijven met (toekomstige) gemeenteraadsleden. We organiseerden daarom ook in 2023 weer masterclasses. Dit jaar hebben we samen met de andere betrokken corporaties in de gemeenten Assen, Ooststellingwerf en Midden-Drenthe een masterclass gegeven. De opzet van de masterclass verschilt per gemeente, maar het doel van alle masterclasses is om kennis over de volkshuisvesting en sociale huur te delen. Tijdens alle masterclasses voerden we waardevolle gesprekken met de raadsleden over alle opgaven waar wij als corporatie voor staan.
In 2022 hebben Aedes, de Woonbond, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en het ministerie van Binnenlandse Zaken afspraken gemaakt over de volkshuisvestelijke opgaven in Nederland tot en met 2030. Ons aandeel in deze zogeheten Nationale Prestatieafspraken (NPA) zijn vorig jaar vrijwel volledig opgenomen in onze begroting. Ook in dit jaarverslag komen verschillende onderdelen terug: uitfasering van de EFG-labels, de eenmalige huurverlaging en de afspraken omtrent beschikbaarheid. Die laatste is per provincie verwerkt in regionale woondeals.
We werken in Drenthe met alle gemeenten, woningcorporaties en de provincie samen om in totaal 13.000 woningen te bouwen. Dit is afgesproken in de Woondeal die eind 2022 is ondertekend. Een deel van deze opgave gaat om sociale huur. Als corporaties hebben we onze steun voor de ambities in de deal uitgesproken en we gaan ons uiteraard inzetten om ons deel van de opgave te vervullen. In 2023 zijn er vervolgonderzoeken uitgezet. We zijn op dit moment nog niet tot nadere afspraken gekomen.
We hebben ingezet op het bestendigen van de samenwerking van gemeenten, zorgorganisaties en corporaties binnen Weer Thuis. Eind 2023 is bestuurlijk afgesproken dat we gezamenlijk een nieuwe opdracht gaan formuleren. De inzet van de seniorenmakelaar hebben we verder uitgerold. Naast Assen zijn we nu ook gestart in Ooststellingwerf en zijn we in gesprek over de inzet van de seniorenmakelaar in Midden-Drenthe.
Daarnaast zijn we met verschillende zorgorganisaties in gesprek over concrete acties voor gebiedsontwikkelingen rondom zorg en welzijn om te komen tot zorgzame buurten. Dit is niet alleen gericht op nieuw te ontwikkelen complexen, maar ook door creatief te kijken naar bestaande complexen.
Vanuit het gedachtengoed van de ‘magic mix’ is gekeken naar de ontwikkeling van de Noordermaat in Assen (oplevering 2024) waar zowel vragers (cliënten van zorgorganisaties) als dragers (geselecteerde reguliere huurders) samen gaan wonen. Door inzet van een community werker willen wij zorgen voor verbinding en ontmoeting tussen de bewoners en de omgeving.
We leven in een prachtige omgeving. Daarop zijn we zuinig. Daarom stoten we met al onze activiteiten niet meer CO2 en andere schadelijke stoffen uit dan de aarde kan verwerken. In de natuur grijpen we zo min mogelijk in. En we gaan zo goed mogelijk om met de biodiversiteit, het klimaat, de grondstoffen en de menselijke basisbehoeften. Materiaal en afval, reizen, energie, en natuur en biodiversiteit zijn daarom belangrijke thema’s voor ons.
We willen niet alleen huidige huurders een prettig thuis en fijne woonomgeving bieden, maar ook toekomstige generaties. Duurzaam handelen betekent voor ons dan ook dat we rekening houden met de lange termijn. Soms moeten we op korte termijn dus lastige keuzes maken. Die onszelf raken. Of onze huurders. Die keuzes gaan we niet uit de weg. We gaan actief in gesprek met huurders en maatschappelijke partners, zodat we de juiste afwegingen kunnen maken. We rekenen erop dat iedereen zijn verantwoordelijkheid voelt en neemt.
De afgelopen jaren hebben we binnen Actium duurzaamheid op de kaart gezet door op programmatische wijze onze doelen te bepalen en hier uitvoering aan te geven op de volgende thema's:
Hoewel nog niet alle korte termijndoelen zijn behaald, vinden we het wel tijd voor een volgende stap. Het programma Duurzaamheid hebben we opgeheven omdat onze doelen inmiddels zijn of worden ingebed in onze organisatie.
Bedrijfsvoering
Ecologisch verantwoord werken willen we in onze gehele bedrijfsvoering doorvoeren, dus niet alleen via duurzaamheidsinvesteringen in onze woningen. Zo hebben we in 2023 900 nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd op en rondom ons kantoorgebouw. De helft daarvan is op een nieuwe carport gelegd, die ruimte biedt aan maar liefst 30 elektrische auto's en aan een aantal elektrische fietsen in een gerealiseerde fietsenstalling. De nieuwe carport is daarnaast circulair gebouwd. We hebben hiervoor materialen gebruikt die afkomstig zijn uit gesloopte huizen.
In 2023 zijn nieuwe secundaire arbeidsvoorwaarden vastgesteld op het gebied van reizen. Het doel is hiermee uitnodigende en stimulerende maatregelen te treffen om medewerkers op schone energiebronnen naar het werk te laten komen en onze zakelijke reizen te verduurzamen. Op deze wijze willen we onze vervoersbewegingen vergroenen.
Inkoop
Door zelf het goede voorbeeld te geven, willen we onze leveranciers en partners stimuleren om meer ecologisch te gaan werken. Ook delen we onze filosofie van The Natural Step met onze stakeholders, zodat zij begrijpen waarom wij welke keuzes maken. Bij het inkopen van materialen en diensten houden we zo veel mogelijk rekening met onze uitgangspunten. Zo kopen we onder meer steeds vaker circulaire materialen in.
Vermindering afval
In 2023 hebben we een nieuw contract afgesloten voor de verwerking van ons afval. Hier is het uitgangspunt om, naast afval te voorkomen, zoveel mogelijk afval te laten recyclen, dan wel het een tweede leven te geven. Een voorbeeld van het laatste is dat we onze laptops een tweede leven geven door ze te doneren aan een goed doel. In 2023 hebben we 20 laptops gedoneerd aan Assen Digitaal (een project van Vaart Welzijn).
Huurdersgedrag
Ook onze huurders stimuleren we om duurzamer om te gaan met onder meer energie, zowel vanuit onze duurzaamheidsgedachte, maar zeker ook uit hoofde van betaalbaarheid. Daarin trekken we samen op met onze huurdersorganisatie met onder andere de inzet van energiecoaches.
Omdat we ons, zeker ook vanuit betaalbaarheid, zorgen maken over de toename van de energielasten, hebben we eind 2022 een kernteam Energiecrisis opgezet. Het doel van dit kernteam, bestaande uit een aantal medewerkers van Actium en de huurdersorganisatie, is om tot een crisisaanpak te komen die tot snelle acties in het belang van onze huurders leidt. Concrete acties die hieruit zijn voortgevloeid en die reeds in gang zijn gezet of in 2023 worden opgepakt zijn:
Gezamenlijke inzet aanpak Energiearmoede
Ook in 2023 hebben we veel inzet gepleegd om (energie-)armoede in onze werkgebieden aan te pakken, waar mogelijk samen met onze partners. Voorbeelden hiervan zijn:
Verduurzamingsprogramma woningen
De beste manier om energiebesparingen te realiseren is het verder verduurzamen van ons woningbezit. In paragraaf 2.4 vertellen we meer over hoe we werken aan het verduurzamen van onze woningen.
In 2015 hebben 193 landen zich gecommiteerd aan de Verenigde Naties Duurzame ontwikkelingsdoelen, de Sustainable Development Goals (SDGs). Deze doelen vormen een actieplan voor een duurzame wereld zonder armoede. Het is belangrijk dat bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden collectief optrekken om de ontwikkelingsdoelen in 2030 waar te maken.
Als maatschappelijke organisatie heeft Actium ook een rol in het leveren van een bijdrage aan een aantal doelen. Hoe Actium haar bijdrage levert aan de verschillende doelen is hieronder nader toegelicht.
Hoofddoel | Subdoel | Koppeling met strategische koers 2022+ | Doelen Actium | Meetbaar via | Link met |
---|---|---|---|---|---|
1 Geen armoede | 1.5 Tegen 2030 de weerbaarheid opbouwen van de armen en van zij die zich in kwetsbare situaties bevinden en hun blootstelling aan en kwetsbaarheid voor met klimaatgerelateerde extreme gebeurtenissen en andere economische, sociale en ecologische schokken en rampen beperken. | Betaalbaar wonen Goede duurzame woningen |
Betaalbare woonlasten Tegengaan energiearmoede |
- Gemiddelde huurprijs in € per vhe - Gemiddelde huurprijs in % van maximaal redelijke huurprijs - Energieprestatiescore per vhe - CO2-uitstoot per vhe |
Primaire bedrijfsvoering via huurbeleid Kernteam energiecrisis |
6 Schoon water en sanitaire voorzieningen en duurzaam omgaan met water | Goede duurzame woningen | De beschikbaarheid van schoon drinkwater en goede sanitaire voorzieningen is in een land als Nederland een wettelijk vereiste. Dit maakt in onze nieuw- en verbouwactiviteiten en bij het beheer van onze woningen vast onderdeel uit van onze basiskwaliteit. | Kwaliteitsbeleid woningen | ||
7 Betaalbare duurzame energie | 7.1 Tegen 2030 universele toegang tot betaalbare, betrouwbare en moderne energiediensten garanderen. | Goede duurzame woningen | Onderdeel van betaalbare huisvesting is betaalbaar energieverbruik. Teneinde betaalbaar energieverbruik te realiseren investeren we in het verduurzamen van onze woningen. Dit doen we via onze pijler ecologisch verantwoord werken, waarbij we streven naar het gebruik van zoveel mogelijk duurzame energiebronnen. | - Energieprestatiescore per vhe - Aantal verduurzaamde woningen - CO2-uitstoot per vhe - Aantal woningen met energielabel per gemeente |
Kwaliteitsbeleid woningen Kernteam energiecrisis Programma verduurzaming bestaand bezit |
11 Duurzame veilige en veerkrachtige steden en gemeenschappen | 11.1 Tegen 2030 voor iedereen toegang voorzien tot adequate, veilige en betaalbare huisvesting en basisdiensten, en sloppenwijken verbeteren. | Goede duurzame woningen Goed samenleven in een fijne woonomgeving |
BETAALBARE HUISVESTING REALISEREN EN BEHOUDEN IS DE KERN VAN ONS BESTAAN. | - Woningvoorraad en transformatie naar gemeente, naar huurprijsklasse en naar energielabel/energie-index - Aantal verhuringen - Passend toewijzen - Aantal verhuringen naar inkomen in relatie tot huishoudensgrootte, naar huurprijsklasse. - Aantal niet-reguliere toewijzingen - Aantal bemiddelingen naar reden - Aantal gehuisveste statushouders |
Portefeuillestrategie Prestatieafspraken Leefbaarheidsprogramma |
11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen. | Goede duurzame woningen Goed samenleven in een fijne woonomgeving |
Nog nader te ontwikkelen | Portefeuillestrategie Prestatieafspraken Duurzaamheidsbeleid Leerbaarheidsprogramma |
||
11.6 Tegen 2030 de nadelige milieu-impact van steden per catia reduceren, ook door bijzondere aandacht te besteden aan de luchtkwaliteit en aan het gemeentelijk en ander afvalbeheer. | Goede duurzame woningen Goed samenleven in een fijne woonomgeving We werken ecologisch verantwoord |
Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid | ||
12 Verantwoorde consumptie en productie | 12.2 Tegen 2030 het duurzame beheer en het efficiënte gebruik van natuurlijke hulpbronnen realiseren. | We werken ecologisch verantwoord | We informeren onze medewerkers en partners over het gedachtengoed van The Natural Step | Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid |
12.5 Tegen 2030 de afvalproductie aanzienlijk beperken via preventie, vermindering, recyclage en hergebruik. | Circulair bouwen | Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid | ||
12.8 Tegen 2030 garanderen dat mensen overal beschikken over relevante informatie over en zich bewust zijn van duurzame ontwikkeling en levensstijlen die in harmonie zijn met de natuur. | - We stimuleren duurzaam huurdersgedrag - We informeren onze medewerkers en partners over het gedachtengoed van The Natural Step |
Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid | ||
13 Klimaatverandering tegengaan | 13.1 De veerkracht en het aanpassingsvermogen versterken van met klimaat in verband te brengen gevaren en natuurrampen in alle landen. | We werken ecologisch verantwoord | - We bouwen natuurinclusief en klimaatadaptief | Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid Investeringsstatuut en kwaliteitseisen nieuwbouw |
13.2 Maatregelen inzake klimaatverandering integreren in nationale beleidslijnen, strategieën en planning. | - We bouwen natuurinclusief en klimaatadaptief | Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid Investeringsstatuut en kwaliteitseisen nieuwbouw |
||
13.3 De opvoeding, bewustwording en de menselijke en institutionele capaciteit verbeteren met betrekking tot mitigatie adaptatie, impactvermindering en vroegtijdige waarschuwing inzake klimaatverandering. | - We stimuleren duurzaam huurdersgedrag - We informeren onze medewerkers en partners over het gedachtengoed van The Natural Step |
Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid Investeringsstatuut en kwaliteitseisen nieuwbouw |
||
15 Beschermde ecosystemen, bossen en biodiversiteit | 15.2 Tegen 2020 de implementatie bevorderen van het duurzaam beheer en van alle soorten bossen, de ontbossing een halt toeroepen, verloederde bossen herstellen en op duurzame manier bebossing en herbebossing mondiaal opvoeren. | We werken ecologisch verantwoord | - We passen alleen FSC hout toe - We stimuleren en bevorderen de toepassing van circulaire grondstoffen en reduceren afval door te hergebruiken teneinde onder meer de ontbossing tegen te gaan. |
Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid Investeringsstatuut en kwaliteitseisen nieuwbouw |
15.5 Dringende en doortastende actie ondernemen om de aftakeling in te perken van natuurlijke leefgebieden, het verlies van biodiversiteit een halt toe te roepen en de met uitsterven bedreigde soorten te beschermen en hun uitsterven te voorkomen. | Goed samenleven in een fijne woonomgeving | Bij de aanleg van groen in onze wijken bij nieuwbouw en renovatie maken we bewuste keuzes ter bevordering van de biodiversiteit in onze wijken en buurten. | Nog nader te ontwikkelen | Duurzaamheidsbeleid Investeringsstatuut en kwaliteitseisen nieuwbouw |