Spring naar inhoud

Woord vooraf

Woord van de bestuurder

Woord vooraf

In het najaar van 2023 nam Actium afscheid van Rein Swart als interim directeur-bestuurder en werd ik in november hartelijk welkom geheten als nieuwe directeur-bestuurder van de prachtige organisatie die Actium is. Een fijne club mensen die dagelijks aan de lat staat voor huurders en woningzoekenden. We werken keihard aan vier grote maatschappelijke opgaven en altijd met het doel ‘een tevreden huurder’. En steeds meer en beter in samenwerking met onze partners zoals gemeenten, de provincie, zorgorganisaties, welzijnsinstellingen en aannemers. Want we hebben allemaal een belangrijke taak in de volkshuisvesting waarbij onder meer het woningtekort en woonlasten gedeelde zorgen zijn.

Over de resultaten die we in 2023 hebben bereikt of doelen waar nog stappen in te zetten zijn, leest u in dit jaarverslag. Werkzaamheden die we altijd doen vanuit onze pijlers ‘oog voor ieder mens, duurzaam, vernieuwend en samen’. In dit ‘woord vooraf’ stip ik enkele mijlpalen aan. De genoemde pijlers staan niet op zichzelf: net als het fundament van een huis kan de ene pijler niet zonder de ander. Ze versterken elkaar om verder te bouwen. Een stevige constructie. Dat beeld had ik al van Actium voordat ik hier aan de slag ging. Mooi vind ik het om dat in de praktijk bevestigd te zien. Actium is een organisatie met een stevige basis die - professioneel en met een warm hart voor de huurder - met de uitdagingen in ons werk omgaat. Het jaarverslag spreekt boekdelen!

De wereld om ons heen

Op de werkvloer hoor ik soms schrijnende verhalen over eenzaamheid en schulden bij huurders. Als corporatiemedewerkers hebben we daar echt oog voor. We gaan met liefde een stapje verder dan nodig is om toch die mevrouw, meneer of dat gezin weer op de rails te krijgen. Maar de wereld is een dorp: ook de impact van de oorlogen wereldwijd kent economische gevolgen voor inwoners van Nederland. Dat treft vooral mensen die het al lastig hebben. Denk bijvoorbeeld aan hogere kosten voor energie. Ook kunnen we minder snel nieuwe woningen bouwen doordat er schaarste is aan (bouw)materialen, terwijl de vraag naar woningen alleen maar groter wordt. Het bouwen kost veel en veel meer geld. Evengoed blijft onze inzet als woningcorporatie volop gericht op het verduurzamen van woningen en op nieuwbouw.

Verduurzaming en inzet tegen energiearmoede

De aanpak van Actium van verduurzaming en het tegengaan van energiearmoede sluit aan bij het landelijke overheidsbeleid. Voor 2029 verduurzamen we 2400 woningen. Deze investering van 241 miljoen euro vraagt tijd, maar de nood is nu al hoog. Het Kernteam Energiecrisis heeft in 2023 - en ook dit jaar - daarom verschillende acties uitgezet om huurachterstanden te voorkomen en huurders te ondersteunen in hun vragen en wensen. Zo zijn bijvoorbeeld twee energiebesparingsadviseurs gestart. Zij hebben 325 huisbezoeken afgelegd om huurders te helpen om energie te besparen. Ook diverse andere acties zijn opgepakt om huurders de winter door te helpen.

Nieuwbouw

De totale nieuwbouwproductie in 2023 bedraagt 192 nieuwe woningen. Onder meer 75 appartementen aan Het Vledder in Meppel en 10 woningen in Kloosterakker (Assen). Voor 2023 waren 232 woningen begroot. Hoewel dit nog niet optimaal is, is deze realisatiegraad wel een verbetering ten opzichte van vorig jaar.

Dienstverlening

Een goed contact met huurders vinden we belangrijk. Zo hebben we in 2023 de focus gelegd op het proces ‘woning betrekken’, omdat we met deze huurders een langdurige relatie aangaan. Verder hebben we de eerste stappen gezet om tot een nieuwe visie op dienstverlening te komen. Intussen gaan de verbeteringen evengoed door. Zo hebben huurders de mogelijkheid om ook via WhatsApp contact op te nemen en sturen we bij reparatieverzoeken via een sms nog een herinnering, als service. Daarbij voorkomt het dat de vakman voor een dichte deur staat.

Bakfietsmomenten

Samen werken met bewoners. Eigenlijk is het onze dagelijkse kost. In dit jaarverslag geven we een indruk van hoe we dat deden in 2023. In de Assense wijk Pittelo is bijvoorbeeld gewerkt aan een wijkaanpak (vanuit Mijn Buurt Assen) en via bakfietsmomenten konden bewoners aangeven wat goed gaat in de wijk of wat beter kan. De jeugd werd er ook bij betrokken. Zo konden ze meedoen met graffiti-workshops. En in Zuidwolde had de bewonerscommissie van het seniorencomplex Zantingehof een belangrijke rol bij de communicatie over het onderhoud en de verduurzaming van het gebouw.

Leefbaarheid

Sinds vorig jaar werken we vanuit een nieuwe visie op leefbaarheid van Actium. Zo weten we met elkaar wat er nodig is om uitnodigende, vitale en groene wijken te realiseren. Dit toont maar weer eens aan dat we - naast het verhuren en bouwen van woningen - ook een rol hebben in de zorg voor mensen in onze wijken en buurten van de acht gemeenten. En daar ben ik trots op!

Tot slot

Er gebeurde natuurlijk nog veel meer afgelopen jaar. Dit jaarverslag biedt u een goed beeld inclusief de financiële onderbouwing in de jaarrekening.

Melanie Maatman

Directeur-bestuurder

Versie:
v6.2.19

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report