Spring naar inhoud

Verslag Raad van Commissarissen

Verslag Raad van Commissarissen

Inleiding

Met dit jaarverslag legt de Raad van Commissarissen verantwoording af over de wijze waarop zij invulling gaf aan de uitvoering van haar taken en bevoegdheden als toezichthouder, werkgever en klankbord/sparringpartner.

Bij de vervulling van haar taak richt de Raad zich naar het te behartigen maatschappelijk belang, naar het belang van de betrokken stakeholders - primair de (toekomstige) huurders en de gemeenten - en naar het belang van de corporatie. De Raad houdt toezicht en kijkt of de organisatie ook over langere tijd deze maatschappelijke impact kan leveren. 

Een solide basis versterkt

2023 was het jaar van veranderingen waarbij voortgebouwd kon worden op de solide basis die Actium heeft. De Raad werd in januari weer compleet met de komst van de heer Keegstra. Interim directeur-bestuurder, de heer Swart, zorgde ervoor dat de vacature in het MT een definitieve invulling kreeg. Ook de vacature voor bestuurssecretaris werd ingevuld. De Raad van Commissarissen wist na het vertrek van de vorige directeur-bestuurder ook weer een structurele invulling van de vacature voor directeur-bestuurder te vinden. In november begon mevrouw Maatman en namen we afscheid van de heer Swart die in de interim-periode uitstekend werk heeft verricht. De Raad is verheugd dat met de aanstelling van mevrouw Maatman een ervaren bestuurder met volkshuisvestelijke ervaring is benoemd en ziet uit naar de samenwerking.

Het werk in de organisatie ging intussen gewoon door en dat leidde er onder andere toe dat plannen voor de realisering van meer dan 400 woningen aan de Raad van Commissarissen konden worden voorgelegd. Ook werd een nieuwe visitatie voorbereid en werd er een bureau geselecteerd dat daar vorm aan gaat geven in 2024. De Raad deed twee keer een zelfevaluatie, eenmaal met externe begeleiding en een keer zonder. Ook organiseerde de organisatie een mooi werkbezoek voor de Raad. De Raad ging op de fiets op pad, bezocht verschillende projecten en sprak huurders. Naast het reguliere overleg met de huurdervertegenwoordiging MEVM sprak de raad met MEVM over de toekomst in een benen op tafel overleg.

Mevrouw Kasová, sinds 1 januari 2020 lid van de Raad van Commissarissen, gaf aan in verband met drukke werkzaamheden niet voor een herbenoeming te kiezen. Dit deed ze tijdig zodat de Raad in staat was tijdig een opvolger te benoemen. De Raad van Commissarissen bedankt mevrouw Kasová voor haar inzet. Tot slot van deze inleiding nog even een herhaling van het slot van de inleiding vorig jaar.

Voor een solide basis is ook een sterk financieel fundament nodig. En dat is er bij Actium. Dat wordt versterkt door het afschaffen van de verhuurdersheffing per 1 januari 2023. De mogelijkheden en de randvoorwaarden vanuit Actium om de grote opgaven in nieuwbouw, onderhoud en renovatie aan te kunnen zijn dus volop aanwezig. De uitdaging zal de komende tijd liggen in het daadwerkelijk realiseren van de opgaven. Immers, gebrek aan goede locaties kan een belemmering opleveren, regels kunnen in de weg staan, de gespannen arbeidsmarkt speelt een rol en de bouwkosten stijgen. Actium kan en wil die uitdaging graag aangaan!

Het afgelopen jaar heeft Actium laten zien daar ook daadwerkelijk invulling aan te kunnen geven.

Wijze van toezicht

Taken en bevoegdheden

De specifieke taken en bevoegdheden van de Raad van Commissarissen staan omschreven in de statuten. Deze vormen de basis voor haar handelen.  De werkwijze van de Raad is beschreven in het reglement Raad van Commissarissen. Hierin zijn onder meer opgenomen een profielschets voor de leden van de Raad, regels over (her)benoemingen, schorsing en/of ontslag van de leden van de Raad, onverenigbaarheden en taken van de Raad.

Hoe de Raad de taken en bevoegdheden wil uitvoeren staat beschreven in de visie op bestuur en toezicht. In 2021 is deze geactualiseerd. Deze is te vinden op de website en is nog steeds actueel. Wel is er in de Raad in 2023 gesproken over een 4e rol, die van netwerker. Deze is toegevoegd aan de bestaande rollen van werkgever, klankbord en toezichthouder,  

In de visie op toezicht staat o.a. het volgende: “Als toezichthouder vergewist de Raad zich ervan dat de door de directeur-bestuurder genomen/te nemen besluiten op goede gronden berusten en zorgvuldig tot stand zijn gekomen en ziet de Raad erop toe dat de strategische, operationele en financiële doelstellingen worden gerealiseerd. Specifieke commissies, zoals de auditcommissie en de remuneratie- en selectiecommissie, adviseren de Raad over onderwerpen binnen hun taakgebied en bereiden de besluitvorming voor. De raad is te allen tijde als geheel verantwoordelijk. Ook kunnen in specifieke gevallen leden van de raad een bepaald onderwerp samen met de werkorganisatie voorbereiden, alvorens dit in de voltallige Raad ter tafel komt”.

De Raad verzamelde in 2023 actief en onafhankelijk informatie en kennis binnen en buiten Actium. Informatie volgens het reglement RvC is beschikbaar gemaakt. Benodigde documenten zijn in RvC overleggen geagendeerd. De Raad voelt zich door de directeur-bestuurder uitgenodigd om samen na te denken en de gedachten van de directeur-bestuurder aan te scherpen. Verder gaf de Raad opdracht aan Deloitte om het bestuursverslag en de jaarrekening 2023 te controleren en nam kennis van de verklaringen en rapportages.

Zelfevaluatie en samenwerking

Ieder jaar bespreekt de Raad van Commissarissen haar eigen functioneren en vinden er individuele gesprekken met de voorzitter plaats. Eens per twee jaar doet de raad dat onder onafhankelijke, externe begeleiding (art. 30 lid 11 sub b Woningwet).

In het voorjaar van 2023 heeft de Raad een extra zelfevaluatie met begeleiding van Marilieke Engbers ingelast om het vraagstuk van kracht en tegenkracht, zowel binnen de Raad als in de samenwerking tussen de Raad van Commissarissen en de directeur-bestuurder en de Raad van Commissarissen en het managementteam te bespreken. Doel was om zowel terugkijkend naar de bestuurswisseling in 2022 als vooruitkijkend naar de samenwerking met de nieuw te werven directeur-bestuurder in 2023 werkafspraken en toezichtagenda te herijken. Deze extra zelfevaluatie leverde waardevolle inzichten en afspraken op.

Eind 2023 heeft de Raad een zelfevaluatie gehouden aan de hand van de toezichtkaarten van VTW. Een mooie manier om elkaar feedback te geven.

Samenstelling van de Raad van Commissarissen

De Raad van Commissarissen van Actium bestond in 2023 uit zes leden. De heer Bruintjes is voorzitter en mevrouw Veldhuizen is vicevoorzitter.

De samenstelling van de Raad komt overeen met de statutaire bepalingen van Actium. Actium streeft naar een evenwichtige verdeling van de Raad van Commissarissen. Naar het oordeel van de raad zijn haar leden onafhankelijk.

Per 31 december 2023 bestond de Raad van Commissarissen uit de volgende leden:

Naam Functie Huurders-voordracht Benoemd tot eind Zittings-termijn
De heer L.J. Bosdijk Lid   2023 1e termijn
De heer J.J. Bruintjes Voorzitter H 2024 2e termijn
Mevrouw Y.J.L. Geerdink Lid H 2024 2e termijn
Mevrouw D. Kasová Lid   2023 1e termijn
De heer D. Keegstra Lid H 2026 1e termijn
Mevrouw A.M. Veldhuizen Vicevoorzitter   2024 2e termijn

Permanente educatie

Eén van de principes uit de Governancecode Woningcorporaties 2020 is dat leden van bestuur en Raad van Commissarissen hun kennis blijven ontwikkelen door middel van trainingen en cursussen. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan gewenst gedrag. De afgesproken Permanente Educatie-systematiek is hierop van toepassing. Aedes heeft dit vastgelegd in een Reglement Permanent Educatie en de VTW in een notitie PE-systeem commissarissen. In 2023 is het volgende aantal PE-punten behaald:

Naam Aantal PE-punten
L.J. Bosdijk 13
J.J. Bruintjes 8
Y.J.L. Geerdink 8
D. Kasová 5
D. Keegstra 6
A.M. Veldhuizen 14

Hoofd- en/of nevenactiviteiten

L. Bosdijk - Zelfstandig adviseur
- Lid bestuur Vereniging van Eigenaars Ondersplitsing complex Hoek Prinsesseweg-Wilhelminakade Groningen
- Lid raad van commissarissen Economic Board Groningen
- Lid raad van commissarissen Euroborg NV
J.J. Bruintjes - Adviseur demografische ontwikkeling/procesbegeleider
- Voorzitter stichting Geopark de Hondsrug
- Voorzitter PvdA gewest Drenthe
- Voorzitter raad van toezicht stichting BCM Woonzorg
- Voorzitter Lokale Actie Groep Leader Zuid-Oost Drenthe
- Lid raad van toezicht Zorggroep Tangenborgh
- Voorzitter raad van toezicht Stichting Ultiem (openbaar basisonderwijs Hoogezand-Sappemeer)
- Bestuurslid stichting Hunebed Highway Business Club
Y.J.L. Geerdink - Coach en organisatiecoach Yvonne Geerdink
- Voorzitter bestuur Stichting Het Overweeghuis Groningen
- Interim bestuurder Stichting Querido Groningen
- (plaatsvervangend) lid van de Adviescommissie Geschilbeslechting Woningwet op voordracht van Aedes
- Voorzitter bestuur Stichting Vrienden van Turiani-hospital, Tanzania
- Voorzitter RvT van de stichting Cultuurzaam en de daarin verbonden stichtingen K&C, ICO en Cultuurklik
D. Kasová - Eigenaar Lubka B.V.
- Mede-eigenaar Werkgelukt
- Lid MT/teamleider business development en innovatie a.i. Horizon Flevoland
- Honorair Consul Slowaakse Republiek
- Lid raad van toezicht Kunstpunt Groningen
- Lid raad van toezicht SKSG
- Lid bestuur Stadsschouwburg de Harmonie
D.J. Keegstra - Gebiedsregisseur en programmaleider gemeente Midden-Groningen
- Freelancer/eigenaar DJ Keegstra Procesbegeleiding
- Lid werkveldadviescommissie opleiding Management van de leefomgeving bij Hogeschool Van Hall Larenstein
A.M. Veldhuizen - CEO/owner Veldhuizen Solutions
- (Operationeel) directeur IVC Evidensia Nederland - per 1 september 2023
- Lid raad van commissarissen Woonwaard (tot en met juni 2023 voorzitter auditcommissie financiën, daarna voorzitter Raad van Commissarissen en lid Remuneratiecommissie)
- Lid raad van toezicht Treant Zorggroep (vice-voorzitter, lid auditcommissie financiën, voorzitter remuneratiecommissie)
- Lid raad van toezicht Horizoncollege (voorzitter auditcommissie)
- Lid raad van toezicht Sensire (lid auditcommissie financiën tot en met juni 2023)
- Lid Tuchtcollege Raad van Beheer Kynologisch gebied
- Mede-eigenaar Amniro B.V.

Activiteiten van de Raad van Commissarissen

Vergadering en overleg belanghebbenden

In 2023 vonden acht reguliere vergaderingen en één schriftelijke vergadering van de Raad van Commissarissen plaats. Naast deze vergaderingen waren er besprekingen in de verschillende commissies. De Raad sprak verder eenmaal met de ondernemingsraad en eenmaal met het huurdersplatform MEVM. De directeur-bestuurder, de leden van het managementteam (afhankelijk van de agenda), de concerncontroller en de bestuurssecretaris (vanaf 1 september) waren aanwezig bij de bijeenkomsten van de Raad van Commissarissen.

Reguliere onderwerpen die op onze agenda stonden waren de tertiaalrapportages, het jaarverslag en de jaarrekening (in het bijzijn van de onafhankelijke accountant), de managementletter en het jaarplan 2023 inclusief financiële meerjarenbegroting 2024-2028.

Op 1 februari heeft de raad tijdens een benen op tafel bijeenkomst onderling kennis gemaakt met de heer Keegstra die recent was toegetreden.

Vervolgens is de bijeenkomst gebruikt voor het verkennen van proces en profiel voor de te werven nieuwe directeur-bestuurder. Verder is nadrukkelijk stilgestaan bij de wijze waarop het afscheid van drie leden van de Raad van Commissarissen per 31 december 2024 opgevangen kan worden. Daarvoor zijn werkafspraken gemaakt die in de loop van het voorjaar van 2023 in gang zijn gezet.

Op 17 april vond onder externe begeleiding een zelfevaluatie Kracht & Tegenkracht plaats. 

Op 12 juni is een ‘kleintje’ wijkschouw georganiseerd voor een delegatie van de Raad van Commissarissen, met als thema wonen, welzijn en samenwerken in de wijk. 

De jaarlijkse wijkschouw vond plaats op 18 september en werd bijgewoond door de voltallige Raad, de leden van het managementteam en een delegatie medewerkers uit de organisatie. De Raad bezocht diverse locaties gericht op de thema’s ‘Bouwstroom, duurzaamheid en impact energiecrisis’. Tijdens de lunch werd in aanwezigheid van de energiecoaches van Actium stil gestaan bij de energie-armoede.

Op 11 december heeft de raad een zelfevaluatie gehouden met gebruik van het toezichtspel van de VTW.

De Raad van Commissarissen heeft in 2023 besluiten genomen over de volgende onderwerpen:

  • Benoeming lid RvC met ingang van 1 januari 2023 (D. Keegstra)
  • Bezoldiging RvC 2023 en 2024
  • Vacatures RvC
  • Herbenoeming lid RvC (L.J. Bosdijk)
  • Jaarverslag 2022 Actium, inclusief jaarrekening
  • Jaarrekening 2022 Dingspel Assen B.V.
  • Extra mandaat personeelskosten 2023
  • Benoeming lid RvC met ingang van 1 januari 2024 (P. Bregman)
  • Herbenoeming directeur-bestuurder (R. Swart) per 1 oktober 2023 voor maximaal 2 maanden
  • Benoeming directeur-bestuurder per 1 november 2023 (M. Maatman)
  • Bestuursopdracht M. Maatman
  • Jaarplanning (governance agenda) RvC en commissies 2024
  • Intern controlejaarplan
  • Opdracht visitatie

Aan de volgende (voorgenomen) besluiten van de directeur-bestuurder heeft de Raad van Commissarissen goedkeuring verleend:

  • Investeringsdocument (energetische) renovatie 32 woningen Assen en Nijeveen
  • Investeringsdocument nieuwbouw 55 appartementen Meppel
  • Kaderbrief 2024
  • Activiteitenoverzichten 2024 gemeenten
  • Investeringsdocument nieuwbouw 28 flexwoningen Appelscha
  • Investeringsdocument ontwikkeling 73 woningen Delft, Aar en Stroom Assen
  • Portefeuillestrategie 2023-2032
  • Financieel beleid
  • Jaarplan 2024 inclusief financiële meerjarenbegroting 2024-2028
  • Investeringsstatuut
  • Treasurystatuut
  • Investeringsdocument nieuwbouw 33 woningen Plan C Assen
  • Initiatiefdocument nieuwbouw 77 appartementen Acmesa Assen
  • Investeringsdocument nieuwbouw 14 + 6 woningen Fluitenberg
  • Investeringsdocument nieuwbouw 40 woningen Kloosterakker Assen
  • Go/no-go nieuwbouw 39 woningen Nansenstraat Assen
  • Investeringsdocument nieuwbouw 12 + 5 woningen Vledder Noord
  • Investeringsdocument 17 appartementen Zuidwolde
  • Regeling melden vermoeden van een misstand of onregelmatigheid bij Actium

Regionale geschillencommissie

De Raad van Commissarissen heeft kennisgenomen van het jaarverslag 2022 van de Regionale Geschillencommissie.

Klokkenluidersregeling

In het verslagjaar zijn bij de voorzitter van de Raad van Commissarissen geen meldingen gedaan in het kader van de klokkenluidersregeling.

De Raad van Commissarissen heeft kennisgenomen van het jaarverslag 2022 van de vertrouwenspersoon.

Privé verhuren woningen door bestuurders en commissarissen

Naar aanleiding van nieuws over het privé verhuren van woningen door bestuurders en commissarissen heeft de Raad van Commissarissen in 2023 op voorhand navraag gedaan of hiervan sprake is bij Actium. Hieruit is gebleken dat dit niet het geval is. Deze vraag is eveneens op voorhand gesteld in de procedures werving en selectie directeur-bestuurder en lid Raad van Commissarissen aan alle kandidaten, op basis waarvan één kandidaat zich heeft teruggetrokken.

De Raad is content met de door de organisatie gevoerde communicatie op dit punt in de vorm van een artikel op de website, waarna verwezen kon worden in geval van vragen. De Raad vindt het belangrijk dat medewerkers weten dat dit niet speelt bij de Raad van Commissarissen van Actium. Vanuit de (regionale) pers zijn richting Actium hierover geen vragen gesteld. Ook is afgesproken om bij de herijking van het integriteitsbeleid aandacht te hebben voor het privé verhuren van woningen door bestuurder en leden van de Raad van Commissarissen.

Commissies

In 2023 waren twee raadscommissies werkzaam: een auditcommissie en een remuneratie- en selectiecommissie.

Auditcommissie

De auditcommissie bestond in 2023 uit mevrouw Veldhuizen (voorzitter) en de heer Bosdijk. De auditcommissie kwam in 2023 vier keer bij elkaar, waarvan twee keer in aanwezigheid van de accountant.

Eén keer is er overleg gevoerd tussen de auditcommissie en de accountant buiten aanwezigheid van de directeur-bestuurder.

Naast de reguliere contacten voerde de auditcommissie één keer met de concerncontroller overleg buiten aanwezigheid van directeur-bestuurder.

In de auditcommissie zijn verder onder andere de volgende onderwerpen aan de orde geweest:

  • Tertiaalrapportages T3-2022, T1-2023 en T2-2023
  • Consequenties update handboek marktwaardering 2022
  • Plan van aanpak softcontrols
  • Evaluatie en opdracht accountant
  • Accountantsverslag 2022
  • Jaarverslag 2022 Actium, inclusief jaarrekening
  • Jaarrekening 2022 Dingspel Assen B.V.
  • Fraude risicoanalyse
  • Financieel beleid
  • (Besluitvorming) Programma Verduurzaming bestaand bezit
  • Auditplan accountant
  • Jaarplan 2024 inclusief financiële meerjarenbegroting
  • Intern controlejaarplan 2024
  • Investeringsstatuut
  • Managementletter Deloitte

Remuneratie- en selectiecommissie

De commissie bestond in 2023 uit mevrouw Geerdink (voorzitter), mevrouw Kasová en de heer Bruintjes.

In 2023 was veel tijd en aandacht nodig van de commissie. Belangrijke onderwerpen waren: > het begeleiden van de inmiddels afgetreden directeur-bestuurder tijdens haar herstel en daarna het maken van afspraken over het ontbinden van de arbeidsovereenkomst > werving en selectie van de nieuwe directeur-bestuurder > voorbereiden, werven en selecteren van een nieuw lid/ beoogd voorzitter voor de raad

Afronden overeenkomsten oud directeur-bestuurder

Gedurende de periode van ziekte van de vorige directeur-bestuurder heeft de Raad in goed overleg kunnen afspreken dat zij haar heeft ontslagen van haar rol als directeur-bestuurder. Gedurende haar gehele ziekteperiode is de raad haar herstel blijven begeleiden, waarbij steeds het doel is geweest om te re-integreren buiten Actium. Nadat zij hersteld was is de arbeidsovereenkomst met mevrouw Boeijen ontbonden.

Besluit topstructuur

Begin 2023 heeft een delegatie van de Raad individuele gesprekken gevoerd met de interim directeur-bestuurder, de leden van het managementteam en de concerncontroller om input op te halen voor een brainstorm in de raad over (eventuele aanpassingen in) de topstructuur van Actium en over het profiel van de nieuw te werven directeur-bestuurder. Op 1 februari vond de brainstorm Raad van Commissarissen plaats.

Tegelijkertijd heeft de interim directeur-bestuurder met het managementteam, het middelmanagement en de OR een besluit over de herinrichting van de leiding van de organisatie voorbereid.

De voorstellen en wensen uit de Raad van Commissarissen brainstorm en van de kant van de interim directeur-bestuurder waren aanvullend en congruent. De raad heeft op grond daarvan besloten vast te willen houden aan een eenhoofdig bestuur voor Actium.

Werving en selectie nieuwe directeur-bestuurder

Na een zeer grondige verkenning van wensen ten aanzien van profiel en procedure voor de werving en selectie van een nieuwe directeur-bestuurder is uit een drietal een extern bureau (Whyz, de heer Riedstra) geselecteerd dat de raad bij dit proces zou ondersteunen. De Raad heeft al het voorwerk overgedragen aan Whyz. De selectiecommissie bestond uit de heren Keegstra, Bosdijk en Bruintjes. Parallel werd gedurende het hele traject gewerkt met een Benoemingsadviescommissie bestaande uit mevrouw Pol, de heer Hoogeveen, de heer Swart, de heer Bomers (MEVM) en mevrouw Van den Berg en de heer Dekker (OR; beiden lid van de BAC, maar niet deelnemer in de selectiegesprekken). In de 1e ronde hebben de kandidaten twee gesprekken gevoerd met commissies samengesteld uit een mix van leden selectiecommissie en BAC. De dames Geerdink en Veldhuizen hebben in de tweede ronde meegedaan in de gesprekken met de twee laatste kandidaten. De raad heeft aansluitend als voltallige raad unaniem de keuze gemaakt voor de te benoemen kandidaat.

Na een positieve zienswijze van de Autoriteit woningcorporaties is mevrouw M. Maatman benoemd en per 1 november 2023 gestart als directeur-bestuurder.

Voortgangsgesprekken en beoordeling directeur-bestuurder

In 2023 heeft de remuneratiecommissie tweemaandelijks een voortgangsgesprek gehouden met de interim directeur-bestuurder. Telkens werden zowel de (voortgang op) de bestuursopdracht als ‘hoe gaat het bij Actium’ besproken.

Vanwege de beperkte duur van de overeenkomst met de interim directeur-bestuurder heeft de remuneratiecommissie met hem geen beoordelingsgesprek gehouden.

Nevenfuncties directeur-bestuurder (M. Maatman)

2022 – heden      Vice-voorzitter Raad van Toezicht van de Stichting Zorgcentra Rivierenland (lid auditcommissie en remuneratiecommissie)

Permanente educatie directeur-bestuurder 2023 (M. Maatman)

Mevrouw Maatman heeft in 2023 21,5 PE-punten behaald.

Werving nieuw lid Raad van Commissarissen

Begin 2023 hebben mevrouw Kasová, de heer Bosdijk en de heer Keegstra als ‘blijvers’ in de raad na 31 december 2024 de oogst van het benen op tafel gesprek gehouden op 1 februari 2023 uitgewerkt tot een notitie over zowel de geldende profielschets Raad van Commissarissen als een tijdpad en een concrete voorzet voor te werven profielen in 2024.  In maart 2023 heeft mevrouw Kasová aangegeven vanwege het starten van een nieuwe onderneming niet beschikbaar te zijn voor een tweede termijn. Aansluitend heeft de raad in juni besluiten genomen over profielen Raad van Commissarissen, volgorde van werving en herbenoeming en wijze van werving en selectie.

De herbenoeming van de heer Bosdijk is na een positieve evaluatie door de overige commissarissen in gang gezet. Na instemming door de Autoriteit woningcorporaties is zijn herbenoeming per 1 januari 2024 een feit.

In de vroege zomer van 2023 is gestart met het proces van werving en selectie van een nieuw lid Raad van Commissarissen/beoogd voorzitter. Met input van de voltallige raad, MEVM en de OR heeft de remuneratiecommissie de selectiecommissie samengesteld en zijn afspraken gemaakt met Whyz voor begeleiding van het werving- en selectietraject. Met Whyz is het profiel aangescherpt en afgemaakt en is de procedure uitgewerkt. Whyz heeft kandidaten geworven via search en online advertenties.

Uit een totaal van ongeveer 50 kandidaten zijn na selectie van een longlist, verdiepende gesprekken door Whyz en selectie van de shortlist met de kandidaten gesprekken gevoerd door de selectiecommissie. Twee kandidaten zijn uitgenodigd voor een tweede ronde gesprek met een tweede commissie. Aansluitend heeft de voltallige raad gesproken over beide kandidaten en haar voorkeur uitgesproken voor het benoemen van de heer P. Bregman. De heer Bregman zal een jaar meedraaien als lid van de raad van commissarissen en is de beoogd voorzitter na het vertrek van de heer Bruintjes per 31 december 2024.

Bezoldiging bestuurder en Raad van Commissarissen

Actium volgt bij het bepalen van de bezoldiging van de directeur-bestuurder en de Raad van Commissarissen de wet normering topfunctionarissen (WNT). Op basis van het aantal verhuureenheden en het aantal inwoners van de grootste gemeente waar de corporatie minimaal twintig procent van de verhuureenheden heeft, is Actium ingedeeld in klasse G. Deze klasse kent een bezoldigingsmaximum van € 209.000 in 2023.

Bezoldiging directeur-bestuurder, R. Swart, periode 01-01-2023 t/m 30-11-2023
Inkomen                                                                 176.301  
Reiskostenvergoeding 1.535  
Totaal                                                                                              177.836
     
Bezoldiging directeur-bestuurder, M. Maatman, periode 01-11-2023 t/m 31-12-2023
Totaal vast Inkomen                                                                 23.696  
Bijtelling auto van de zaak (minus eigen bijdragen) 1.953  
Beloningen betaalbaar op termijn 3.515  
Totaal                                                                                              29.163

Bezoldiging Raad van Commissarissen

In januari 2019 is de Raad van Commissarissen akkoord gegaan met het voorstel van de remuneratie- en selectiecommissie om de jaarlijkse vergoeding voor leden van de RvC vast te stellen op 93% van de beroepsregel van de VTW. 

Naam Honorering Onkosten-vergoeding Premie aansprakelijkheids-verzekering BTW Totaal
J.J. Bruintjes 23.328 522                                  574 0 24.424
D. Kasova 15.552 245                                  574 0 16.371
L.J. Bosdijk 15.552 469                                  574 0 16.595
Y.J.L. Geerdink 15.552 319                                  574 0 16.445
A.M. Veldhuizen 15.552 1.286                                  574 0 17.412
D.J. Keegstra 15.427 245                                  574 0 16.246
Totalen 100.963 3.086 3.443 0 107.493

Toepassing en naleving gedragscode

De Raad van Commissarissen streeft de principes uit de Governancecode Woningcorporaties na. Ze volgt hierbij het principe pas toe of leg uit. Volgens het reglement Raad van Commissarissen neemt ieder lid voor zijn functioneren de principes van de geldende Governancecode, alsmede het Integriteitsbeleid van Actium als uitgangspunt. 

Tegenstrijdige belangen

Ons beleid is er op gericht dat elke vorm van belangenverstrengeling wordt vermeden. In het verslagjaar heeft zich op geen enkele wijze enige vorm van belangenverstrengeling van de commissarissen voorgedaan. 

Vaststelling van de jaarstukken

In dit verslag treft u het volkshuisvestingsverslag en de jaarrekening 2023 aan. Het verslag is opgesteld door het bestuur. De jaarrekening is door Deloitte onderzocht en van een goedkeurende verklaring voorzien. Daarnaast heeft Deloitte het jaarverslag beoordeeld.

In de vergadering van de raad van commissarissen op 24 juni 2023 heeft de raad de jaarstukken vastgesteld. In dezelfde vergadering heeft de raad van commissarissen bij afzonderlijk besluit decharge verleend aan de directeur-bestuurder voor het gevoerde beleid.

Versie:
v6.2.19

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report