Spring naar inhoud

Participatie & belanghebbenden

Actium kan haar werk alleen goed doen in samenwerking met huurders en samenwerkingspartners. Daarom hebben we de pijler ‘Samen’ toegevoegd aan onze strategische koers. Huurders, samenwerkingspartners en wijzelf hebben allemaal een stukje van de puzzel van verschillende opgaven. Om die reden zoeken we steeds vaker actief de samenwerking met huurders en belanghebbenden. Daarnaast willen we met onze ogen en oren in de wijk en achter de voordeur een brugfunctie vervullen. In 2021 hebben we daar op verschillende manieren uiting aan gegeven, ondanks de beperkingen die corona ons nog steeds oplegde.

6.1 Stem van de huurder

We vinden het belangrijk dat onze huurders en woningzoekenden betrokken zijn bij de voorbereiding, totstandkoming en uitvoering van ons beleid en onze producten en diensten. Zo stemmen we onze beleidskeuzes en activiteiten beter af op hun behoeften, ervaringen en kennis. Dit komt de kwaliteit, effectiviteit en acceptatie van onze besluitvorming ten goede. Ook vinden wij het prettig dat huurders, al dan niet samen met ons, zelf aan de slag gaan om hun woon- en leefomgeving te verbeteren. Onze huurders leveren zo een positieve bijdrage aan een plezierig woonklimaat in hun gebouw, straat, buurt, wijk of dorp.

De coronacrisis heeft in 2021 ook invloed gehad op onze activiteiten rondom het betrekken van onze huurders. Veel geplande activiteiten konden het afgelopen jaar niet door gaan in de reguliere vorm en groepen mochten niet bij elkaar komen. We hebben daarom, waar mogelijk, andere aanpakken onderzocht en toegepast. 

Digitale participatie

Klein geluk met grote impact met Tante Co
We startten met een nieuw digitaal meetinstrument. We willen graag weten wat er leeft en speelt onder onze bewoners. Zo kunnen we de leefbaarheid in een complex verbeteren. Sinds de corona-uitbraak zijn we op zoek gegaan naar nieuwe participatiemogelijkheden. En we hebben een nieuw digitaal middel gevonden die uitstekend past bij ouderen. Tante Co is nu vooral ingevoerd in verpleeg- en verzorgingsinstellingen. Maar na een aantal gesprekken met de organisatie achter Tante Co kwamen we tot de conclusie dat het ook heel goed toepasbaar is bij een corporatie. We zijn er trots op dat we de eerste woningcorporatie zijn die Tante Co als 'nieuwe' bewoner heeft.  

Via een interactief scherm in een bepaalde ruimte, bijvoorbeeld bij de entree, halen we feedback op. Het is laagdrempelig en de antwoorden zijn anoniem. We stellen vragen die te maken hebben met de directe leef- en woonomgeving. We geven de bewoners zo meer eigen regie. De uitkomsten proberen we snel te vertalen in oplossingen. Op deze manier bevestig je bij de bewoners het gevoel van inspraak. Vragen over beleidsmatige zaken passen daarom niet bij Tante Co.

Tante Co is van start gaat starten in de complexen: De Amsteflat (gemeente Assen), Rikkingahof (gemeente Ooststellingwerf), Beurtschip (gemeente Midden-Drenthe) en Zantingehof (gemeente De Wolden). In deze complexen zijn kleine aanpassingen gedaan zoals het aanpassen van een tuin, zijn er tafels en stoelen aangeschaft en zijn er ijsjes uitgedeeld.  

Experiment digitale participatie: Swipocratie (wijkvisie de Lariks)

In 2021 konden inwoners van de Lariks deelnemen aan de Swipocratie-vragenlijst over de toekomst van de wijk. Swipocratie is een app met vragen. We zijn blij dat 211 mensen de vragenlijst volledig hebben afgerond, 50 respondenten verder willen meedenken over de toekomst van de wijk tijdens een vervolgbijeenkomst en 70 respondenten willen na afloop de resultaten ontvangen per mail. Inhoudelijke vragen gaan onder andere over inrichting van de wijk, duurzaamheid, of het veilig is en bijvoorbeeld hoe betrokken ze zijn. Wat bijvoorbeeld naar voren komt is dat er geen veilige fietspaden zijn. Wat ook wordt aangegeven is dat er in het algemeen goed contact is met de buren. De resultaten worden meegenomen/verwerkt in de wijkvisie en het stedenbouwkundige kader.

6.2 Huurdersplatform MEVM

MEVM (Mit En Veur Mekaor) is ons huurdersplatform. Zij vertegenwoordigt formeel de belangen van onze huurders en woningzoekenden. We informeren hen actief over beleidsontwikkelingen en -wijzigingen en ontvangen gevraagd en ongevraagd hun advies op allerlei volkshuisvestelijke thema’s. In 2021 kwamen we hiervoor acht keer via reguliere bestuursvergaderingen bij elkaar, meestal online. Een aantal onderwerpen die daar aan bod kwamen:

  • de jaarlijkse huuraanpassing
  • activiteitenoverzichten voor 2022
  • portefeuillestrategie
  • seniorenmakelaar
  • begroting 2022
  • uitstroomconvenanten Weer Thuis in Drenthe en Friesland
  • streefhuurbeleid
  • middenhuur en sociale koop
  • vraaggestuurd onderhoud
  • digitale dienstverlening

MEVM heeft in 2021 belangrijke input geleverd voor de herijking van onze strategische koers door op verschillende momenten kritisch mee te denken en lezen. Daarnaast is de huurdersorganisatie vaste gesprekspartner in ambtelijke en bestuurlijke overleggen met gemeenten, corporaties en andere huurdersorganisaties in ons werkgebied, bij de totstandkoming van prestatieafspraken. Verschillende collega’s van Actium zijn aangesloten bij online bewonersbijeenkomsten van MEVM over leefbaarheid, veiligheid en energie.

Eindejaarsenquête MEVM: energie

Huurdersplatform MEVM heeft ook dit jaar weer een eindejaarsenquête gehouden onder onze huurders. Dit jaar hebben Actium en MEVM samen gekeken welk onderwerp voor beide partijen het meest interessant en actueel is om informatie over op te halen bij huurders. En eind 2021 kon dat vanwege de stijgende energieprijzen niet over een ander onderwerp gaan dan over energiebesparing, -armoede en -gedrag. Samen keken we naar geschikte onderwerpen en vragen. Een kleine tweehonderd huurders hebben de enquête ingevuld. De resultaten bespreken we begin 2022. Zie ook de website van MEVM: https://mevm.nl/voorlopige-resultaten-enquete-energie/

6.3 Bewonersorganisaties

Huurdersplatform MEVM is een belangrijke gesprekspartner voor ons. Tegelijkertijd hechten we ook aan andere contacten met huurders en woningzoekenden. We gingen regelmatig in gesprek met de vele bewonersorganisaties in ons werkgebied. Deze bewonersorganisaties zijn actief op complex-,dorp- en wijkniveau. Sommige bewonersgroepen zijn een bepaalde periode actief, anderen hebben een meer permanent karakter. Bewonersorganisaties houden zich vaak met de belangen van huurders in hun eigen complex bezig. Vaak gaat dat om concrete belangen zoals servicekosten, onderhoud of renovatie of de leefbaarheid in het complex. We hielden contact met ongeveer 25 bewonersorganisaties.

6.4 Participatie bij onderhoud

Bewonersparticipatie bij planmatig onderhoud

In 2021 hebben wij bewoners intensief betrokken bij verschillende onderhoudstrajecten. In samenwerking met ons team Wijken hebben vele bewoners invloed uitgeoefend en wensen geuit. We hebben wensen verzameld met bewoners over de binnenrenovatie, vervangen badkamer, toilet en keuken. Dit jaar zijn die gesprekken vaker gevoerd door onze leveranciers met wie wij intensief hebben ontwikkeld om dit mogelijk te maken. 

In Haulerwijk en Nijeveen zijn de eerste energetische renovaties (POI) verricht in samenwerking met bewoners. Hiertoe zijn bewonersbijeenkomsten georganiseerd met uitleg over de aanpak, gevolgd door inspraak hierop. Tevens is maatwerk geleverd voor wie dat nodig had en tijdens de werkzaamheden zijn bewoners regelmatig geïnformeerd of geholpen op afroep. Ondanks het feit dat de aanpak van renovatie impact heeft gehad op de woonbeleving van onze huurders zijn beide trajecten succesvol verlopen. 

Bewonersparticipatie bij renovatie/nieuwbouw (woningbouw)

Verhuizen naar een tijdelijk beschikbare woning en terug verhuizen naar je nieuwe woning zorgt veel veel onrust en zorgen. In 2021 hebben wij met name in Oosterwolde veel met bewoners samengewerkt om deze tijdelijke situatie zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. De samenwerking en expertise van ons team Wijken is daarbij optimaal. Alle bewoners zijn inmiddels terug in hun nieuwe woningen. In de gesprekken met hen geven zij aan dat zij het intensief vonden maar prettig en goed begeleid zijn door Actium.

6.5 Samenwerking en afstemming met gemeenten

De Woningwet regelt een groot aantal zaken rond de samenwerking tussen gemeenten, corporaties en huurdersorganisaties. De Woningwet 2015 bepaalt dat woningcorporaties naar redelijkheid moeten bijdragen aan de uitvoering van het gemeentelijke volkshuisvestelijk beleid.


Prestatieafspraken gemeenten

Wij maken (meerjarige) prestatieafspraken met huurdersplatform MEVM en de gemeenten in het werkgebied die beschikken over een actuele woonvisie. In deze prestatieafspraken leggen wij de bijdrage vast die wij leveren aan de volkshuisvestelijke opgave in de gemeente. In alle gemeenten werken wij met meerjarige prestatieafspraken. Deze meerjarige prestatieafspraken zijn in 2021 met een addendum opnieuw bekrachtigd en waar nodig aangevuld voor 2022. In 2021 sloten we nieuwe meerjarige prestatieafspraken af met de gemeente Assen, collega-corporatie Woonservice en huurdersorganisaties MEVM en Samen Sterk voor de periode 2022-2025. 

Onderstaande tabel laat zien voor welke periode we prestatieafspraken hebben gemaakt met de gemeenten.

Tabel: Prestatieafspraken gemeenten

Gemeente Woonvisie Vastgestelde prestatieafspraken over periode
Assen Vastgesteld 2021 2022-2025
Hoogeveen Vastgesteld 2017-2020 2018-2022
Meppel Vastgesteld 2016-2020 2018-2022
Midden-Drenthe Vastgesteld 2017-2021 2018-2021
Noordenveld Vastgesteld 2016 2019-2023
Ooststellingwerf Vastgesteld 2017-2022 2018-2022
Westerveld Vastgesteld 2019-2025 2021-2025
De Wolden Vastgesteld 2017-2022 2019-2023

Woningmarktonderzoeken

In zes gemeenten in ons werkgebied (Hoogeveen, Meppel, De Wolden, Midden-Drenthe, Ooststellingwerf, en Westerveld) is een nieuw woningmarktonderzoek opgeleverd. We namen deel aan de projectgroepen met huurdersorganisaties, gemeenten en corporaties, onder leiding van een onafhankelijk adviesbureau. Deze gezamenlijke onderzoeken zijn de basis voor onze portefeuillestrategie, maar ook voor de gemeentelijke woonvisies. Ze vormen dus een belangrijk vertrekpunt voor de prestatieafspraken. 

Tevens is een onderzoeksrapport opgeleverd van het Expertisecentrum Flexwonen. Hierin is de omvang van de doelgroep voor flexwonen in Drenthe in beeld gebracht. 

Wijkvisie De Lariks

In 2021 zijn we gestart met het actualiseren van de wijkvisie van de Lariks. In de visie brengen we in beeld welke ontwikkelingen er de komende 15-20 jaar op ons afkomen. Dit doen we in samenwerking met de gemeente Assen en Vaart Welzijn onder het samenwerkingsverband Mijn Buurt Assen. Er ligt vanuit verschillende disciplines de komende jaren een aantal opgaven op het gebied van wijkvernieuwing en leefbaarheidsprojecten. Het betreft zowel fysieke projecten als sociale vraagstukken die om een collectieve aanpak vragen. Het uitgangspunt van de wijkvisie is het koesteren van de bestaande wijk en het versterken van de bestaande structuur en kwaliteiten. We geven richting aan het behouden en versterken van de groenstructuren, verbindingen en leefbaarheid in de wijk. Ook geeft deze actualisatie verder richting aan de uitgangspunten die de gemeente Assen heeft gesteld in de woonvisie, namelijk: groene stad/wijk, dynamische stad/wijk en verbonden stad/wijk. Voor de Lariks hebben we hier ook nog het thema ‘sociale wijk’ aan toegevoegd. De verwachting is dat het visietraject in 2022 is afgerond. Tevens wordt er voor de wijk de Lariks een stedenbouwkundige visie opgesteld (deze loopt parallel aan en is onderdeel  van het wijkvisie traject).

Masterclasses

We vinden het belangrijk om in gesprek te blijven met (toekomstige) gemeenteraadsleden. We organiseerden daarom ook in 2021 weer masterclasses voor gemeenteraadsleden. In september waren we samen met Woonborg op bezoek bij de raad van de gemeente Noordenveld en in oktober vond bijvoorbeeld de Masterclass Wonen & Sociale Huur plaats voor de gemeenteraadsleden van Ooststellingwerf. Deze avond in Ooststellingwerf organiseerden wij samen met WoonFriesland. Ook de huurdersorganisaties waren aanwezig. Tijdens de Masterclass voerden we waardevolle gesprekken met raadsleden over alle opgaven waar wij als corporatie voor staan. Doel van de avond was om de kennis over volkshuisvesting en sociale huur in de eigen gemeente te delen. Na een presentatie voerden we het gesprek aan de hand van een spel, waarbij raadsleden 'geld' kregen om te verdelen over onze opgaven en thema's. Een aantal raadsleden gaf aan dat de wachttijden minder lang zijn dan ze hadden verwacht. Het was een mooie avond. Helaas konden vanwege de coronamaatregelen de geplande masterclasses in de andere gemeenten geen doorgang vinden. 

6.6 Afstemming met maatschappelijke partners

  Bestuurlijk overleg
ZZWD 3
Liante 4
Noorderboog 2
Icare 2
Cosis 5
Phusis 2
Taskforce wonen en zorg 2
Platform Wonen Welzijn & Zorg 2
Treant zorggroep 1
Alliantie Drentse zorg 1
Stuurgroep MBA 3
Bestuurlijk overleg weer Thuis 3
GGZ 3
Leger des Heils 2
Zorggroep Drenthe 1

In de bestuurlijke overleggen met stakeholders is op verschillende manieren en op hoofdlijnen gesproken over ontwikkelingen om ons heen die ons raken. Te denken valt aan de extramuralisering van wonen en zorg en de veranderende doelgroep in de wijk. Ook is in veel bestuurlijke overleggen de herijking van onze strategische koers onderwerp van gesprek geweest. Het concept en de DESTEP-analyse konden rekenen op veel herkenning en steun. Een aantal gesprekken stond in het teken van resultaten die elders in dit verslag zijn toegelicht, zoals de afspraken rond het convenant Weer Thuis, de koppeling van de Taskforce Wonen en Zorg aan de Drentse Alliantie zorg met ouderen, (toekomstige) investeringsbeslissingen in (zorg)vastgoed en de samenwerking in Mijn Buurt Assen. Het is mooi om te zien dat onze stakeholders de samenwerking met Actium minstens net zo belangrijk vinden als wij de samenwerking met hen.

6.7 Overige samenwerkingen

Dat is scheef!

Een groep van 40 woningcorporaties in Noord- en Oost-Nederland begonnen eind 2020 met de campagne 'Dat is scheef!'. Actium is daar ook bij aangesloten. In onze regio, waar ruim 3 miljoen mensen wonen, is de dynamiek totaal anders dan in de Randstad. Daardoor staan woningcorporaties voor hele andere uitdagingen. We hebben te maken met driedubbele vergrijzing, met name in de plattelandsgemeenten: mensen worden ouder, er worden méér mensen oud en veel jongere mensen trekken weg uit de regio. Om leegstand te voorkomen, slopen we op sommige plekken meer woningen dan we terugbouwen. Het landelijk beleid is vaak gericht op bouwen, bouwen, bouwen. Maar in onze regio moeten we niet per se meer, maar ánders en flexibel bouwen. Met voldoende aandacht voor leefbaarheid en de sociale omgeving. We hebben huizen nodig die geschikt zijn voor meerdere doelgroepen, van senioren tot grote gezinnen. Nu en over 20 jaar. Deze boodschap hebben de 40 corporaties in Den Haag geagendeerd, met landelijke media-aandacht en Kamervragen als gevolg. Voor meer informatie, zie www.scheefbeleid.nl

Jong geleerd....

We vinden het belangrijk om ook toekomstige professionals bekend te maken met en enthousiast te maken over werken aan wonen, en dan specifiek het werk van corporaties. Daarom werken we regelmatig samen met de Rijksuniversiteit Groningen en hogescholen. In september 2021 gaven we een gastcollege aan meer dan 300 studenten van de opleiding Vastgoed en Makelaardij van de Hanzehogeschool Groningen. Studenten kregen een eerste kennismaking met de wondere wereld van doelgroepen, passend toewijzen, de portefeuillestrategie en de balans tussen betaalbaarheid, beschikbaarheid en kwaliteit van woningen. 

Uitvoering duurzaamheidsprogramma

Ook in 2021 gaven we uitvoering aan ons duurzaamheidsprogramma ‘Een thuis voor onze huurders, nu en in de toekomst. Gegarandeerd.’ We focussen ons op de vier pijlers materiaal en afval, reizen, energie en natuur en biodiversiteit. Eén van de manieren om bewustwording onder onze medewerkers en stakeholders te vergroten is The Natural Step, waar we middels e-learning en workshops leren over hoe we duurzaamheid kunnen integreren in ons werk. Afgelopen jaar zijn er weer sessies geweest voor nieuwe medewerkers en zelfs eentje waarbij medewerkers van de Gemeente Assen aan deel hebben genomen.

Nieuwe strategische koers!

In het proces van herijking van onze strategische koers 2022+ spraken we in juni 2021 met een groot aantal van onze samenwerkingspartners over het onderwerp ‘samen’. Voor welke (gezamenlijke) opgaven hebben we elkaar nodig? En hoe werken we op de beste manier samen? We lieten ons hiervoor inspireren door een expert op dit gebied. Hij deelde vijf condities van samenwerken met ons; ambitie, belangen, organisatie, proces en relatie.  In drie online regiogesprekken gingen we vervolgen nader met elkaar in gesprek. De opbrengst hiervan visualiseerden we in een mooie tekening. Naast 'samen' zijn ook 'met oog voor ieder mens', 'vernieuwend' en 'duurzaam' onderwerpen binnen onze strategische koers. Hier lees je er meer over: https://www.actiumwonen.nl/over-ons/dit-is-actium/missie-en-visie/

Versie:
v5.8.6

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report